Zabytkowe auta i inne, historyczne pojazdy stanowią cenne dobro kolekcjonerskie, ale wciąż mogą być przystosowane do uczestnictwa w ruchu drogowym. Skoro są zarejestrowane, podlegają obowiązkowi ubezpieczeniowemu, jednak na nieco innych zasadach niż standardowe samochody. Poznaj szczegóły, jeśli posiadasz lub zamierzasz kupić oldtimera bądź po prostu interesuje Cię ten temat.

    1. OC dla auta zabytkowego – czym się różni?

Obowiązujące przepisy dają właścicielom zabytkowych pojazdów specjalne przywileje – m.in. właśnie w zakresie OC. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej nadal jest obowiązkowe, ale można je wykupić krótkoterminowo, na okres minimum 30 dni. To spora różnica – ubezpieczać auto na przykładowe 2 miesiące zamiast 365 dni.

Skąd takie rozwiązanie? Ma ono bardzo praktyczne podłoże. Otóż wiele aut zabytkowych na co dzień stoi w garażu i nie służy do codziennej jazdy po ulicach. Ich właściciele często ograniczają się do użytkowania pojazdów przy okazji dorocznych zlotów czy wynajmu na śluby i imprezy okolicznościowe w sezonie. Przez całe miesiące samochód znajduje się w garażu, chroniony przed upływem czasu i ryzykiem zniszczenia. Właśnie z powyższych powodów możesz zdecydować się na czasowe ubezpieczenie auta i nie będzie to złamaniem przepisów.

Uwaga! W przeciwieństwie do standardowego OC, umowa nie podlega automatycznemu przedłużeniu. Dlatego jeśli ubezpieczasz zabytkowy pojazd np. na 4 miesiące na określonych warunkach, po tym terminie musisz samodzielnie zadbać o podpisanie nowej umowy ubezpieczeniowej, gdy będziesz jej potrzebować. Jeśli chcesz dowiedzieć więcej o ubezpieczeniu zabytkowych pojazdów, np. historycznych motocykli, skorzystaj ze specjalistycznych artykułów, jak np. https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/ubezpieczenie-zabytkowego-motocykla/.

    1. Jazda zabytkowym autem bez ważnego OC

Kolejną kwestią, którą trzeba mieć na uwadze, są konsekwencje spadające na kierowców, którzy wyjadą na drogę zabytkowym autem bez ważnej polisy OC. Taka decyzja jest świadomym narażaniem się na mandat w przypadku kontroli drogowej. Co więcej, jeżeli spowodujesz wypadek lub kolizję, całość powstałych szkód pokrywasz z własnej kieszeni. A mogą to być kwoty rzędu kilkudziesięciu tys. zł, co powinno skłaniać do odpowiedzialności i niewyjeżdżania z garażu oldtimerem, który nie ma ważnego OC.

    1. OC dla zabytkowych aut – finansowe różnice

Towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobligowane do sprzedania polisy każdemu właścicielowi pojazdu, który wyrazi taką chęć. Rzecz w tym, że nie każda firma jest chętna, żeby ubezpieczać zabytkowe auto. Wówczas podejmowane są próby zniechęcenia klienta stosunkowo wysokimi cenami takiego OC.

Na szczęście nie wszystkie towarzystwa są równie nieprzychylne właścicielom historycznych samochodów. Takie firmy jak PZU, Link4 czy Compensa wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom i oferują specjalne, atrakcyjne warunki. Na dodatkowe zniżki mogą liczyć np. członkowie Polskiego Związku Motorowego czy automobilklubu. I choć w tym artykule skupiamy się na ubezpieczeniu OC, warto wspomnieć o możliwościach wykupienia dodatkowych polis ochronnych, np. pakietu assistance lub ubezpieczenia opon. Najdalej idzie towarzystwo Warta, proponując usługę Warta Klasyki. To specjalny program autocasco dostosowany do potrzeb właścicieli wiekowych, cennych pojazdów, które przed podpisaniem umowy ocenia wyspecjalizowany rzeczoznawca.

Jak w przypadku każdego innego pojazdu, przed wyborem ubezpieczenia dla auta zabytkowego warto skorzystać z porównywarki ofert online i wypełnić formularz na stronie kalkulator-oc-ac.auto.pl.