
Renowacje połączone z modernizacją legendarnej „Buchanki”, czyli UAZ-a 452, nie są dla naszej firmy niczym nowym. Wręcz przeciwnie – większość zleceń polega właśnie na wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań i przeróbek, a nie pozostawianiu samochodu w seryjnej formie. W przeciwieństwie do UAZ-a 469B, który zazwyczaj trafia do renowacji jako klasyczny zabytek i kończy życie w roli eksponatu, UAZ 452 często otrzymuje dodatkowe funkcje, które pozwalają mu nadal być autem użytkowym, a jednocześnie wyjątkowym.
Projekt: UAZ 452 z napędem 6×6 i podwójną kabiną
W tym przypadku zgłosił się do nas klient z zagranicy, który poprosił o przerobienie podwozia swojego UAZ-a 452 na wersję z napędzaną trzecią osią. Dodatkowo zlecił dostarczenie, renowację i montaż nadwozia typu „doka”, czyli z podwójną kabiną, zamiast typowego wariantu BUS.
Do warsztatu trafiło podwozie, które zostało poddane pełnej renowacji, a następnie wydłużeniu ramy. Została zamontowana trzecia oś oraz przerobiony układ napędowy, aby pojazd mógł skutecznie napędzać wszystkie sześć kół. Dzięki wcześniejszym koncepcjom tego typu modyfikacji, prace przebiegły sprawnie.
Cały układ napędowy, wraz ze specjalnie przerobioną skrzynią rozdzielczą, wykonaliśmy od podstaw według własnego pomysłu, odrzucając dostępne w internecie półśrodki.
Technika: prawdziwa terenowa bestia
Napęd działa w taki sposób, że oś środkowa jest stale napędzana, a w terenie można aktywować tryb 6×6. Dodatkowe wsparcie zapewnia reduktor oraz zamontowane przez nas blokady mechanizmów różnicowych na wszystkich trzech osiach.
Samochód był już wcześniej wyposażony w benzynowy silnik 2.5 V6 z Forda Scorpio. Połączyliśmy go z pięciobiegową skrzynią biegów z nowszego modelu UAZ-a, co znacząco poprawiło komfort jazdy i niezawodność całego zestawu.
Nadwozie i wyposażenie
Po kilku miesiącach poszukiwań udało się zdobyć nadwozie typu doka, które wymagało jednak renowacji blacharskiej i lakierniczej. Na życzenie klienta pomalowaliśmy pojazd zieloną farbą ochronną o gęstej strukturze, zapewniającą trwałość w trudnych warunkach terenowych.
Wisienką na torcie było wykonanie i montaż wzmocnionego przedniego zderzaka z wyciągarką. Całość zmontowaliśmy, dokładnie przetestowaliśmy i oddaliśmy gotowy samochód właścicielowi.
Sukces projektu
Klient zamontował na pojeździe kontener mieszkalny i w tej konfiguracji zaczął uczestniczyć w zlotach oraz imprezach motoryzacyjnych. Już na pierwszym wydarzeniu zdobył nagrodę dla najlepiej wykonanej renowacji i najciekawszego projektu – „1st place for best conversion on Russian Car Meeting in Germany”.
Co ważne, w Polsce rejestracja tak zmodyfikowanego pojazdu byłaby praktycznie niemożliwa. Jednak w Niemczech udało się to zrealizować i UAZ 452 6×6 z powodzeniem porusza się po drogach.
Kolejne wyzwania
Na tym jednak nie koniec! Obecnie w naszym warsztacie powstaje kolejny projekt – UAZ Buchanka 6×6, tym razem w pełnej zabudowie. To kolejny dowód na to, że Tarmot 4×4 – profesjonalny zakład zajmujący się renowacją pojazdów– nie boi się wyzwań i potrafi połączyć tradycję radzieckiej motoryzacji z nowoczesnymi rozwiązaniami.
Podsumowanie
Renowacja UAZ-a 452 w wersji 6×6 to projekt, który pokazuje doświadczenie i pasję firmy Tarmot 4×4. Dzięki profesjonalnemu podejściu, indywidualnym rozwiązaniom technicznym i dbałości o każdy szczegół udało się stworzyć unikatowy pojazd, który zachwyca zarówno wyglądem, jak i możliwościami terenowymi.
UAZ 452 “Buchanka” 6×6 – an extraordinary restoration combined with modernization
Restorations combined with modernization of the legendary “Buchanka,” the UAZ 452, are nothing new for our company. On the contrary – most of the projects we take on involve introducing modern solutions and modifications rather than keeping the vehicle in its stock form. Unlike the UAZ 469B, which is usually restored as a classic and ends up as a collector’s item, the UAZ 452 often receives additional functions that allow it to remain a unique and fully usable vehicle.
Project: UAZ 452 with 6×6 drivetrain and double cab
In this particular case, a foreign client contacted us with a request to modify the chassis of his UAZ 452 to a version with a powered third axle. He also ordered a double-cab body (known as “doka”) to be sourced, restored, and mounted – instead of the commonly seen BUS body type.
The chassis was delivered to our workshop, where it underwent a full restoration. We extended the frame, added a third axle, and redesigned the drivetrain to effectively power all six wheels. Thanks to our prior experience with similar off-road concepts, the work progressed smoothly.
The entire drivetrain, including a specially adapted transfer case, was built completely in-house, based on our own concept, deliberately rejecting makeshift solutions found online.
Engineering: a true off-road beast
The drivetrain works in such a way that the middle axle is permanently powered, while in off-road conditions the driver can engage the 6×6 mode. Additional support comes from a reducer and differential locks installed on all three axles.
The vehicle was already equipped with a 2.5-liter Ford Scorpio V6 petrol engine. We combined it with a five-speed gearbox from a newer UAZ model, which significantly improved reliability and driving comfort.
Bodywork and equipment
After several months of searching, we managed to source a double-cab body. It required bodywork and paint restoration, which we carried out thoroughly. At the client’s request, the UAZ was painted in a green, thick-structured protective coating to withstand heavy off-road conditions.
The finishing touch was a reinforced front bumper with a winch. Once the build was complete, we tested the vehicle thoroughly and handed it over to the client.
Project success
The owner mounted a camper-style container on the back and began attending car meets and off-road events. At the very first event, the vehicle won an award for the best restoration and most original project – “1st place for best conversion on Russian Car Meeting in Germany.”
It is worth mentioning that registering such a heavily modified vehicle in Poland would have been nearly impossible. However, in Germany the UAZ 452 6×6 was successfully road-approved and now enjoys life on and off the road.
New challenges ahead
And that’s not the end! A new project is already underway in our workshop – another UAZ Buchanka 6×6, this time with a fully custom-built body. This proves once again that Tarmot 4×4 – a professional workshop specializing in vehicle restorations – is not afraid of challenges and knows how to combine the tradition of Soviet automotive engineering with modern solutions.
Conclusion
The restoration of the UAZ 452 in a 6×6 version demonstrates the experience and passion of Tarmot 4×4. With a professional approach, custom engineering solutions, and attention to every detail, we created a one-of-a-kind vehicle that impresses with both its appearance and its off-road capabilities.