Tatra T77limuzyna z płetwą grzbietową. Kształtem nadwozia wyprzedziła swoją epokę. Przed II wojną jeździli nią bogaci ludzie, po wojnie – partyjni dygnitarze. Na początku lat 30. XX w. Erich Ledwinka, Paul Jaray i Erich Übelacker zaprojektowali Tatrę V570 z silnikiem umieszczonym z tyłu opływowego nadwozia. Choć pojazd nie trafił do produkcji, doświadczenia zespołu nie poszły na marne. Zarząd firmy zdecydował o budowie luksusowej limuzyny T77 z aerodynamicznym nadwoziem na centralnej ramie.

Producent: Ringhoffer-Tatra, a. s., Kopřivnice, Czechosłowacja
Pojemność silnika: 3380 cm3
Wydajność: 70 KM
Maksymalna prędkość: 150 km/h


Na zakup najbardziej awangardowej limuzyny świata mogli pozwolić sobie tylko najzamożniejsi, jak Miloš Havel, właściciel studia filmowego na praskim Barrandovie. Auto kosztowało 101 000 koron, czyli równowartość jednorodzinnego domu. Służbowym T77 jeździł prezydent Czechosłowacji Edvard Beneš.
W 1935 roku wprowadzono wersję T77a. Moc silnika o pojemności skokowej 3,4 litra wzrosła do 75 KM. W latach 1933–38 w zakładach Praga–Smichov zbudowano 255 egzemplarzy Tatr T77 i 77a. 28 sierpnia 1936 r. rozpoczęto produkcję modelu T87, któremu napęd zapewniał silnik V8 o pojemności 3 litrów i mocy 75 KM. Prędkość maksymalna wzrosła do 160 km/h.

In addition to continuing production of passenger cars with air-cooled or water-cooled engines mounted in the front, the Tatra car plant introduced a new car on the market in 1934, which was a major departure from usual car production at that time. The Tatra 77 had a streamlined body designed according to the strictest aerodynamic principles and was driven by a three-litre air-cooled vee eight-cylinder engine placed behind the rear axle. Today this type is regarded as the most noteworthy domestic contribution to world automobile history. In 1937, a car of the redesigned Tatra 77a type, with the engine capacity raised to 3.4 litres, was bought by the building contractor Ing. Radim Matolín from Prague. When his construction firm played an important role in later years in the construction of the National Technical Museum building, he certainly had no inkling that it would be his car that would be the one on display.

Passenger car with a air-cooled four-stroke vee eight-cylinder OHV engine placed length-wise behind the rear axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://www.auto-swiat.pl/klasyki/oldtimer/tatra-t77-limuzyna-z-pletwa/8jxsq6x