Śmiałe proporcje, legendarna przeszłość i iście sportowy charakter – takie właśnie jest Volvo P1800. Nie istotne nawet z jakiego roku produkcji pochodzi dany egzemplarz, wersja nadwoziowa czy miejsce produkcji, bo każdy jest dzisiaj niezwykle cenną pamiątką przeszłci. W USA traktowany był jako towar luksusowy z Europy. Solidność oraz niezawodność wozu zaprojektowanego we włoskim studiu Ghia, potwierdził parę lat temu miłnik tego modelu, Irvin Gordon. Przejechał on swoim czerwonym Volvo od nowości, aż 5 milionów kilometrów!!!


Całokształt „ideału” dopełniał stosowany w wozie, 100-konny silnik o pojemności 1.8 litra, który pozwalał rozpędzić coupé do 165 km/h. Na miękkich fotelach tego wozu zasiadał również aktor sir Roger Moore, wcielający się w postać Simona Templara, czyli głównego bohatera w serialu „Święty”.

To właśnie ta angielska produkcja, która dla wybitnego aktora była przedsmakiem roli Jamesa Bonda, utwierdziła społeczeństwo w przekonaniu, że Szwedzi również potrafią stworzyć samochody posiadające słynną „iskrę”. Pojawiający się w „Świętym” egzemplarz był także udaną promocją tego modelu. Jedna z największych firm modelarskich Corgi Toys postanowiła nawet wypuścić na rynek specjalną serię modeli Volvo P1800. Na masce białego P1800 widniała naklejka z logo serialu, a za kierownicą można było dostrzec misternie wykonaną figurkę Simona Templara. Modelik posiadał także reflektory przednie wykonane z cyrkonii. Taka pamiątka jest niezwykle cenną gratką zarówno dla fanów brytyjskiego serialu jak i kolekcjonerów samochodów w ciut mniejszej skali.

Po całej serii komercyjnych uniesień Volvo, oryginalny samochód z planu filmowego został odnaleziony przez założyciela Volvo Enthusiasts Club, Pana Alexa Price’a na początku lat 90-tych. Temat obecnego miejsca przechowywania wartościowego historycznie egzemplarza został poruszony na jednym ze zlotów przez ówczesnego właściciela samochodu. Stojące na jednym z angielskich podwórek auto nosiło na swojej karoserii dość duże znaki zużycia. W ich skład wliczały się liczne wypryski rdzy oraz resztki innej farby. Wiekowa jednostka napędowa, zamiast doczekać się spokojnej starości pod maską wciąż pięknego na swój sposób Volvo, została wymontowana i włożona do środka auta. Taki stan rzeczy nie przeraził jednak zapalonego fanatyka tych samochodów, który finalnie odkupił ten egzemplarz w roku 1997.

Aby przywrócić dawną świetność, wyjątkowe P1800 przechodziło proces renowacji przez kolejne 6 lat. Sporo oryginalnych elementów i części udało się ponownie wykorzystać i można cieszyć się nimi w nowej odsłonie. Warto było czekać, gdyż końcowy efekt potrafił zwalić z nóg niejednego fanatyka tamtej motoryzacji! Odrestaurowane Volvo wygląda tak, jakby za chwilę miało zagrać w nowej odsłonie niezapomnianego serialu telewizyjnego.

Łącznie na planie filmowym miało pojawić się 5 fabrycznych egzemplarzy Volvo. Jeden z nich, po zrealizowaniu zdjęć „w terenie”, poprzez przecięcie został przystosowany na potrzeby filmu do nagrywania niektórych scen w studio. Pojawiające się na ekranach w 1967 roku Volvo, wyglądem przypominało nowocześniejszą odmianę P1800. W rzeczywistości był to zmodernizowany egzemplarz sprzed paru lat. Zamontowano w nim części pochodzące z wozu, który został niefortunnie uszkodzony, tuż przed realizacją dalszych zdjęć.

Kult prywatnego samochodu „Świętego” trwa do dzisiaj. Niektórzy fani szwedzkiej marki twierdzą, iż samochód ten równie dobrze wyglądałby w serii sensacyjnych przygód Agenta 007, które były jednymi z najchętniej oglądanych produkcji filmowych w latach 60-tych. Remake „Świętego”, który przypadł na 1997 rok także został okraszony szczyptą nostalgii. Tym razem prywatnym samochodem głównego bohatera – Vala Kilmera było Volvo C70 w kolorze bordowym. Miało być ono nowoczesną kontynuacją historii zapoczątkowanej kilkadziesiąt lat temu, lecz ani nowy film i samochód nie zdobyły tak wielkiego uznania jak słynny pierwowzór. W końcu legendy nie da się podrobić!

Jakie są ceny modelu Volvo P1800?
Ceny w Niemczech w Euro.

Volvo P1800, coupe, 1,8 l, 90 KM, 1961-63:
Stan 1: 50 000
Stan 2: 34 000
Stan 3: 22 500
Stan 4: 11 500
Stan 5: 7 200
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 77%

Volvo P1800 S, coupe, 1,8 l, 96 KM, 1963-64:
Stan 1: 48 000
Stan 2: 32 500
Stan 3: 21 100
Stan 4: 10 600
Stan 5: 6 500
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 74%

Volvo P1800 S, coupe, 1,8 l, 96 KM, 1964-65:
Stan 1: 41 700
Stan 2: 28 000
Stan 3: 18 300
Stan 4: 8 800
Stan 5: 5 000
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 63%

Volvo P1800, coupe, 1,8 l, 115 KM, 1965-66:
Stan 1: 42 100
Stan 2: 28 300
Stan 3: 18 400
Stan 4: 8 900
Stan 5: 5 000
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 60%

Volvo P1800 S, coupe, 1,8 l, 115 KM, 1966-68:
Stan 1: 39 800
Stan 2: 27 000
Stan 3: 17 700
Stan 4: 8 500
Stan 5: 4 800
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 55%

Volvo P1800 S, coupe, 2,0 l, 106 KM, 1968-69:
Stan 1: 42 300
Stan 2: 29 400
Stan 3: 19 100
Stan 4: 9 200
Stan 5: 5 000
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 69%

Volvo P1800 S, coupe, 2,0 l, 120 KM, 1969-70:
Stan 1: 38 300
Stan 2: 26 300
Stan 3: 17 400
Stan 4: 8 300
Stan 5: 4 400
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 49%

Volvo P1800 S, coupe, 2,0 l, 124 KM, 1970-72:
Stan 1: 37 900
Stan 2: 26 100
Stan 3: 17 200
Stan 4: 8 100
Stan 5: 4 400
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 34%

Wg nas ceny tych modeli Volvo będą stabilne w ciągu najbliższych 2-3 lat. Potem przewidujemy wzrost na poziomie 2-3% rocznie przez kolejne 2-3 lata.

Autorzy zdjęć: Car brochures&adverts, Scot Carr