Pan Roland z powiatu gliwickiego: „Był pierwszym Mercedesem, w którym zastosowano konsolę środkową”

Samochód: Mercedes-Benz W114

Okres produkcji: 1967-76
Rok produkcji: 1972
Przebieg: 70 000 km

Silnik:
Rzędowy, 6-cylindrowy
Pojemność: 2292 cm3
Moc: 120 KM przy 5400 obr / min
Dwa gaźniki Zenith
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,3 s
Prędkość max: 175 km/h
Wymiary:
Długość / szerokość / wysokość [mm]: 4680 / 1770 / 1446
Masa: 1355-1455 kg
Bagażnik: 530 l

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Było to moje marzenie z lat dziecięcych. Kupiłem auto 2 lata temu, w Polsce, w dobrym stanie i z bardzo małym przebiegiem. Nawet takie cacka się u nas zdarzają. Nie zastanawiałem się długo. Samochód jest oryginalny. To mnie w nim zachwyciło.

Czy coś trzeba było naprawić, odnowić?
Nadwozie, co jest rzadkością, było w bardzo dobrym stanie. Resztę już remontowałem, w większym lub mniejszym zakresie. Sam wszystko rozbierałem, demontowałem. Była to dla mnie duża przyjemność. Ale remonty już zlecałem.

Jakie ma zalety, wady?
Dla mnie ma tylko same zalety. Nawet spalanie na poziomie 13l/100km uchodzi mu na sucho :) . Ładnie wygląda, ma ponadczasową sylwetkę, jest komfortowy. Lubię to bujanie podczas jazdy. Jego konkurentem był np. Audi 100 C1, ale wg mnie nie dorównywał 114 pod każdym względem.

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jak jest ładna pogoda, to raz w tygodniu. Tylko rekreacyjne przejażdżki. Na zlocie jestem pierwszy raz, ale z pewnością nie ostatni.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Niewiele. Jak nic się nie psuje, a nic się nie psuje, to tylko normalne wydatki, czyli przeglądy, ubezpieczenie, paliwo.

Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Ceny części są różne, od bardzo tanich do bardzo drogich. Generalnie nie ma nimi problemu, ale są różnej jakości. Polecam kupowanie markowych części, to gwarantuje bezproblemową eksploatację a po to ma się się zabytkowe auto, aby się cieszyć z jazdy nim.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Garaż nieogrzewany, czasem zakładam pokrowiec.

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.

Komu polecasz to auto?
Osobom, które szukają niezawodnego, wygodnego samochodu. To auto nie jest tylko dla miłników marki. Ma dużo różnych zalet, widocznych przede wszystkim podczas eksploatacji pojazdu.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Należy szukać auta oryginalnego, bez przeróbek, w którym jest jak najwięcej części oryginalnych. Remont będzie prostszy, tańszy, a auto wartościowsze. W sumie wyprodukowano 1,9 mln aut. Jest w czym wybierać. Warto szukać i nie podejmować pochopnych decyzji.

Dziękuję za rozmowę.