- Wydarzenie The I.C.E. na zamarzniętym jeziorze St. Moritz w dniach 24 i 25 lutego 2023 r.
- C 111-II V8 i 300 SLS będą pokonywać okrążenia na owalnym torze
- 60 lat prestiżowej limuzyny Mercedes-Benz 600 (W 100)
Młode wydarzenie The I.C.E. St. Moritz prezentuje klasykę motoryzacji w niezwykłym anturażu: w dniach 24 i 25 lutego 2023 r. bogata gama zabytkowych samochodów wyjedzie na zamarznięte, pokryte śniegiem jezioro St. Moritz. Na piątek zaplanowano statyczne pokazy aut dla publiczność i jury konkursu elegancji w Parc Fermé. W sobotę klasyczne maszyny będą pokonywać szybkie okrążenia na lodzie.
Mercedes-Benz Classic przywiezie do Szwajcarii model C 111-II z silnikiem V8 (rocznik 1970) oraz turystyczny samochód sportowy 300 SLS (W 198, 1958 r.). Do grona ich kierowców należy były kierowca fabryczny, obecnie ambasador marki Mercedes-AMG, Karl Wendlinger. Dział dziedzictwa Mercedes-Benz Heritage zaprezentuje limuzynę 600 (W 100, 1963 r.), która świętuje w tym roku swoje 60. urodziny, a także przeznaczony na sprzedaż egzemplarz 300 SL Roadster (W 198, 1958 r.).
„Mercedes-Benz Classic jest otwarty na nowości. Należy do nich wydarzenie I.C.E. St. Moritz, które prezentuje wybitne zabytkowe samochody w samym środku zimy, gdy auta zabytkowe z reguły stoją w garażu. Góry, śnieg, lód i, miejmy nadzieję, słońce stworzą dla nowej koncepcji szczególną scenerię” – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Heritage.
Tor na 50-centymetrowym lodzie
Za akronimem I.C.E. kryje się nazwa International Concours of Elegance (z ang. międzynarodowy konkurs elegancji), ale jednocześnie stanowi to nawiązanie do lodowej powierzchni toru (ice to z angielskiego lód). Obiekt funkcjonuje jedynie przez trzy miesiące w roku, zimą, kiedy jezioro St. Moritz przykrywa lodowa pokrywa o grubości około 50 centymetrów oraz warstwa śniegu. Powstaje tam wówczas owalny tor, wykorzystywany do różnych imprez, w tym do gry w polo. Podczas The I.C.E. samochody mierzą się w różnych kategoriach (np. gwiazdy na kołach lub auta koncepcyjne), a w każdej z nich jest wyłaniany zwycięzca. Mercedes-Benz C 111-II z silnikiem V8 wystartuje w klasie pojazdów koncepcyjnych, a 300 SLS (Super Light Sport) – w kategorii barchetta.
Historia imprezy sięga zimy 1985 r., kiedy grupa Szkotów i Anglików odkryła wytyczony tor wyścigowy na zamarzniętym jeziorze St. Moritz i wjechała na niego swoimi klasycznymi Bentleyami. Po ponad 30 latach jeden ze świadków tamtych wydarzeń postanowił powielić ten pomysł. Tak narodziła się udana próbna edycja The I.C.E. z udziałem sportowych aut, zorganizowana w 2019 r. Po przerwie spowodowanej pandemią od 2022 r. lodowa rewia znów się odbywa, i to z bogatym programem.
Ambasadorzy Mercedes-Benz Classic podczas The I.C.E. 2023
Karl Wendlinger (ur. 20 grudnia 1968 r. w Kufstein w Austrii)
Mercedes-Benz Classic chętnie powierza temu byłemu kierowcy wyścigowemu ekskluzywne modele ze swojej pokaźnej kolekcji, liczącej około 1000 pojazdów. 54-letni ambasador marki Mercedes-AMG cechuje się bezpiecznym i przyjaznym dla samochodów stylem jazdy. Oprócz tego uchodzi za świetnego rozmówcę. W 1990 r. wraz z Michaelem Schumacherem i Heinzem-Haraldem Frentzenem należał do zespołu juniorskiego Mercedes-Benz w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych. Jeżdżąc w jednej ekipie z Jochenem Massem i Michaelem Schumacherem, odniósł szereg zwycięstw w barwach Sauber-Mercedes. W 1993 r. przeszedł do Formuły 1, gdzie był kierowcą zespołu Petera Saubera.
Samochody Mercedes-Benz Classic prezentowane podczas The I.C.E. 2023
Mercedes-Benz 300 SLS (W 198), 1958 r.
Prezentacje: dynamiczna (sobota, 25 lutego) i statyczna (piątek, 24 lutego)
Mercedes-Benz 300 SLS („Super Light Sport”) to specjalna edycja modelu 300 SL Roadster (W 198) przeznaczona do wyścigów. Dwa egzemplarze tego turystycznego samochodu sportowego zostały zbudowane w 1957 r. na potrzeby startów w Amerykańskich Mistrzostwach Samochodów Sportowych, bowiem homologacja produkcyjnej wersji nowego modelu dla kategorii „standardowej produkcji” w sezonie 1957 nie była już możliwa. Aby zachować szansę na rywalizację w jedynej dostępnej alternatywnej kategorii wyścigowej – D, produkcyjny roadster został zoptymalizowany. Tak narodził się 300 SLS, który ważył zaledwie 970 kg i osiągał moc 173 kW (235 KM). To, odpowiednio, o 360 kg mniej oraz o 15 kW (20 KM) więcej niż w przypadku 300 SL Roadstera. Dysponując fabrycznym wsparciem, Paul O’Shea za kierownicą 300 SLS wygrał Amerykańskie Mistrzostwa Samochodów Sportowych w kategorii D z wyraźną przewagą nad rywalami. Wcześniej kierowca zdobył już tytuł w latach 1955 i 1956, prowadząc 300 SL Gullwinga. Podczas The I.C.E. 2023 Mercedes-Benz Classic wykorzysta autentyczną replikę oryginalnego 300 SLS.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 300 SLS (W 198)
Wykorzystanie: rok 1957
Układ i liczba cylindrów: R6
Pojemność skokowa: 2996 cm3
Moc: 173 kW (235 KM) przy 5900 obr./min
Prędkość maksymalna: 260 km/h
Mercedes-Benz C 111-II z silnikiem V8, 1970 r.
Prezentacje: dynamiczna (sobota, 25 lutego) i statyczna (piątek, 24 lutego)
Futurystyczny samochód sportowy C 111 zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 1969 r. Pojazd badawczy o ekstremalnie klinowatym kształcie i unoszonych do góry drzwiach otrzymał nadwozie z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GRP) i był napędzany trójwirnikowym silnikiem Wankla o mocy 206 kW (280 KM), który umożliwiał osiągnięcie prędkości 270 km/h. Rok później na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano jego zmodyfikowaną wersję – C 111-II, tym razem z czterowirnikowym silnikiem Wankla o mocy 257 kW (350 KM). Nowy wariant przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,9 s i osiągał prędkość maksymalną 300 km/h. Pomimo licznych zamówień C 111 pozostał pojazdem czysto eksperymentalnym i nigdy nie wszedł do produkcji. Mercedes-Benz opracował jednak na jego podstawie serię samochodów do bicia rekordów: C 111-II D (1976) i C 111-III (1977-1978), oba z 5-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym, oraz C 111-IV (1979) z jednostką V8 o zapłonie iskrowym i turbosprężarką. W 1970 r. C 111-II stał się również podstawą dla wersji V8 ze standardowym silnikiem M 116 (147 kW/200 KM), zbudowanej na potrzeby porównania napędu z odmianą zasilaną motorem Wankla.
Dane techniczne: Mercedes-Benz C 111-II z silnikiem V8
Okres produkcji: 1970
Układ i liczba cylindrów: V8
Pojemność skokowa: 3499 cm3
Moc: 147 kW (200 KM) przy 5800 obr./min
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), 1958 r.
Prezentacja: statyczna
W marcu 1957 r., podczas salonu samochodowego w Genewie, Mercedes-Benz zaprezentował model 300 SL Roadster (W 198) – jako następcę debiutującego 3 lata wcześniej 300 SL Gullwinga Coupé z tej samej serii. Na poziomie technicznym ten sportowy samochód z otwartym dachem był bardzo podobny do coupé, chociaż zmodyfikowana klatka bezpieczeństwa umożliwiła zastosowanie konwencjonalnych drzwi na zawiasach. W kabriolecie były one niezbędne, a przy okazji pozwalały na wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie. Przy okazji udoskonalono podwozie: zastosowano jednoprzegubową oś wahliwą z obniżonym punktem łamania zamiast klasycznej konstrukcji łamanej oraz, po raz pierwszy, sprężynę kompensacyjną. Od jesieni 1958 r. model na życzenie był również dostępny z demontowalnym hardtopem. To właśnie na bazie standardowego 300 SL Roadstera inżynierowie Mercedes-Benz opracowali wyścigowy wariant 300 SLS, którym Paul O’Shea w 1957 r. wygrał kategorię D Amerykańskich Mistrzostw Samochodów Sportowych. Tym samym dopisał kolejny rozdział do historii 300 SL, bazującym na wyścigowym wozie o tej samej nazwie (oznaczenie W 194), który w sezonie 1952 świętował liczne sukcesy w motorsporcie. W 1961 r. 300 SL Roadster został wyposażony w hamulce tarczowe, a rok później otrzymał aluminium skrzynię korbową. Produkcja modelu trwała do 1963 r. W ciągu 7 lat wyprodukowano łącznie 1858 egzemplarzy. Dziś to jeden z najbardziej poszukiwanych i cenionych klasyków.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198)
Okres produkcji: 1957 do 1963 r.
Układ i liczba cylindrów: R6
Pojemność skokowa: 2996 cm3
Moc: 158 kW (215 KM) przy 5800 obr./min
Prędkość maksymalna: do 242 km/h
Mercedes-Benz 600 (W 100), 1963 r.
Prezentacja: statyczna
„Grand Mercedes 600 – ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu”: takim nagłówkiem rozpoczynał się komunikat prasowy nowej limuzyny Mercedes-Benz, która świętowała swoją premierę we wrześniu 1963 r. na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Oto niektóre z jej zalet: pierwszy silnik V8 w samochodzie Mercedes-Benz, osiągi dorównujące autom sportowym, wiele hydraulicznie sterowanych funkcji z zakresu komfortu (regulacja foteli, otwieranie i zamykanie drzwi, okien oraz pokrywy bagażnika). Do tego dochodzą pneumatyczne zawieszenie, wspomaganie układu kierowniczego oraz centralny zamek, a także elektrycznie sterowany system ogrzewania i wentylacji. W rezultacie model 600 długo uchodził za wyjątkowo nowoczesny. Luksusowa limuzyna, wewnętrznie znana jako W 100, przez blisko dwie dekady utrzymywała pozycję międzynarodowego wzorca w najwyższej motoryzacyjnej lidze. W ciągu 17 lat zbudowano 2677 egzemplarzy, z czego 487 wersji Pullman. Silnik V8 o pojemności skokowej 6,3 litra generował moc 184 kW (250 KM). Na zakup 600 decydowali się nabywcy z całego świata: przedstawiciele rodów królewskich, głowy państw i nie mniej wybitne osobistości ze świata biznesu oraz show-biznesu.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 600 (W 100)
Okres produkcji: 1963 do 1981 r.
Układ i liczba cylindrów: V8
Pojemność skokowa: 6332 cm3
Moc: 184 kW (250 KM) przy 4000 obr./min
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]