Flaminia 3C była bogatym urozmaiceniem oferty jednego z najbardziej luksusowych sedanów spod znaku Lancii.

Jedno z najodważniejszych wcieleń Lancii Flaminii zostało stworzone przez studio Carozzeria Touring w 1960 roku. Zaprojektowane w Mediolanie samochody nawet w najmniejszym stopniu nie odstawały wyglądem od produkowanych wówczas modeli Astona Martina, Maserati czy Alfy Romeo.

Od innych wizji dwudrzwiowych Flaminii odróżniały się czterema osobnymi reflektorami, które na samym początku lat sześćdziesiątych były nie tak oczywistą sprawą i wyglądały bardziej drapieżnie. Podobnie jak w przypadku modeli Flavia oraz Fulvia, odmiana 3C także posiadała klosze świateł tylnych o nietypowym, lecz jakże oryginalnym kształcie wielokąta.

Wóz był dostępny  w trzech wersjach nadwoziowych. Były nimi Convertible 3C (kabriolet), GT 3C (coupe) oraz coupe GT 3C 2+2 (grand tourer, zwana też jako GTL). Ostatnia z nich wyróżniała się dodatkowymi dwoma fotelami z tyłu, dzięki którym szykowna Lancia mogła sprawdzić się również jako samochód turystyczny. Takie rozwiązanie było możliwe dzięki zastosowaniu nieco wydłużonego, niż w przypadku kabrioletu i coupe, rozstawu osi. Montowane we Flaminii 3C sześciocylindrowe jednostki napędowe cechowała fantastyczna elastyczność, a także spory zapas mocy, który tylko czekał na moment wykorzystania go przy okazji dłuższej przejażdżki. Były to trzygaźnikowe, 2,5 (140 KM) oraz 2,8-litrowe (150 KM) silniki benzynowe. Mocniejsza jednostka spalała ok. 15 litrów benzyny na dystansie 100 kilometrów.

Każde z trzech wcieleń Flaminii 3C posiadało na swojej karoserii prestiżowe emblematy „Touring Superlaggera”, który świadczyły o tym, że lekkie nadwozia są w całci wykonane z aluminium.

W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych Lancie były samochodami lubianymi przez ludzi z wyższych sfer. Jeździły nimi głowy kościoła, znani politycy, a także artyści. Jednymi z najsłynniejszych właścicielek Lancii były Brigitte Bardot, Audrey Hepburn i Sophia Loren. Flaminią 3C Convertible poruszał się Marcello Mastroianni – włoski aktor słynący z zamiłowania do samochodów tej marki. Modelem tym jeździł też Książe Aly Salman Aga Khan. Niestety, poniósł on tragiczną śmierć za jego kierownicą, uczestnicząc w czołowym zderzeniu z Simcą Aronde A90, które miało miejsce 12 maja 1960 roku w Paryżu.

Produkcja samochodów ze stałym, sztywnym dachem trwała najdłużej (tj. do 1965 roku). Wersję cabrio wycofano z oferty rok wcześniej.

Jakie są aktualne ceny tej Lancii?

Ceny w Niemczech w Euro.

Lancia Flaminia 3C Touring, coupe, 1961-65, 2,5l, 140 KM:
Stan 1: 120 000
Stan 2: 85 000
Stan 3: 51 000
Stan 4: 30 000
Stan 5: 16 000

Ceny spadły w ciągu ostatnich 5 lat o 23%.

Lancia Flaminia 3C Touring, coupe, 1963-65, 2,8l, 150 KM:
Stan 1: 100 000
Stan 2: 65 000
Stan 3: 40 000
Stan 4: 20 000
Stan 5: 12 000

Ceny spadły w ciągu ostatnich 5 lat o 20%.

Zdjęcia: Krystian Tomala (MotoClassic Wrocław 2017)