• 1961 r.: 60 lat temu 220 SE Coupé zachwycił publiczność swoją ponadczasową elegancją
• 1991 r.: 30 lat temu zadebiutowała Klasa S serii 140
• 1996 r.: premiera pierwszej Klasy C Kombi
• 1996 r.: debiutuje przepastna Klasa E Kombi (seria 210)

Salon samochodowy w Genewie bywał w przeszłci miejscem olśniewających premier Mercedes-Benz. Spojrzenie wstecz przywołuje wiele wspaniałych wspomnień: oto 60 lat temu genewską publiczność zachwyciła swobodna elegancja 220 SE Coupé (W 111). 30 lat temu uwagę gości w tym samym miejscu przyciągnęła Klasa S serii 140. Debiut dwóch modeli kombi sprzed 25 lat był nieco mniej spektakularny, ale z uwagi na ich wysoką wartość użytkową również odbił się szerokim echem: w 1996 r. Mercedes-Benz po raz pierwszy pokazał sportowo stylizowane kombi Klasy C (S 202), a obok prezentowana była nowa Klasa E Kombi (S 210) – samochód o niezrównanej przestronności.

W 1961 r. nad Jeziorem Genewskim pokazano jedno z najbardziej eleganckich coupé w historii trójramiennej gwiazdy – 220 SE Coupé (W 111). Ten luksusowy dwudrzwiowy wóz (jesienią tego samego roku dołączyła do niego wersja kabriolet) z różnymi silnikami i przekładniami był produkowany przez 11 lat. Technicznie bazował na sedanie „skrzydlaku” i dlatego otrzymał oznaczenie W 111. Dzięki wykorzystaniu tej samej podłogi miał przestronną kabinę z czterema miejscami oraz duży bagażnik. Nadwozie coupé było jednak o 80 mm niższe niż sedana, toteż karoserie obu wariantów dzieliły jedynie osłonę chłodnicy i przednie lampy. Sześciocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2,2 litra rozwijał moc 88 kW (120 KM). Coupé i kabriolet należą dziś do wyjątkowo pożądanych klasyków; w szczególności dotyczy to późniejszych wersji z silnikami V8.

W 1991 r. gwiazdą genewskich targów była Klasa S serii 140. Ta prestiżowa limuzyna Mercedes-Benz mogła poszczycić się licznymi innowacyjnymi rozwiązaniami, począwszy od bezpieczeństwa i komfortu aż po zrównoważony rozwój. Zapewniała jeszcze wyższy komfort jazdy od uznanego poprzednika – serii 126. Topowe modele 600 SE i 600 SEL były pierwszymi samochodami osobowymi w historii firmy z silnikiem o 12 cylindrach; jednostka generowała moc 300 kW (408 KM). Przy okazji liftingu z 1995 r. seria 140 jako pierwsze auto na świecie otrzymała system stabilizacji toru jazdy ESP®, a w 1996 r. – system wspomagania hamowania (BAS). Limuzyna była wytwarzana do września 1998 r., a dziś uchodzi za cenionego youngtimera.

Czas na kompaktowe kombi: 25 lat temu, podczas salonu samochodowego w Genewie w 1996 r., Mercedes-Benz zaprezentował pierwszą Klasę C Kombi. Trzy lata po wprowadzeniu sedana (W 202) gama odmian nadwoziowych została poszerzona o sportowo stylizowanego „konia pociągowego” (S 202). Pojemność bagażnika – od 465 do 1510 l – była rekordowa w tym segmencie. Kombi, podobnie jak sedan, oferowano w kilku liniach designu i wyposażenia: CLASSIC, ELEGANCE, ESPRIT oraz SPORT. Początkowo nabywcy mieli do wyboru trzy silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. W ramach liftingów Mercedes-Benz kilkakrotnie aktualizował wygląd obu odmian nadwoziowych Klasy C. Pojawiały się także kolejne warianty silnikowe – w tym topowe C 43 AMG (od 1997 r.) oraz C 55 AMG (od 1998 r.). Formuła 1 używała C 43 AMG Kombi jako swojego oficjalnego samochodu medycznego.

Nikt nie oferował więcej miejsca na pokładzie: Mercedesy w wersji kombi dawniej były nazywane „T-Modell”. Litera „T” oznaczała „turystykę i transport”, ale równie dobrze mogło kryć się za nią hasło „trendsetter”. Już kombi serii 123 i 124 oferowały przestronne wnętrza, ale kombi Klasy E serii 210, zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1996 r., w razie potrzeby zapewniało imponującą przestrzeń ładunkową o rekordowej objętości 1975 litrów. Standardowe wyposażenie obejmowało automatyczną kontrolę prześwitu. Jeśli klient zamówił opcjonalną dodatkową kanapę, zwróconą przeciwnie do kierunku jazdy, Klasa E mogła pomieścić 7 osób. Gama silnikowa obejmowała jednostki o mocy od 70 kW (95 KM) do 205 kW (279 KM). Kombi było również dostępne w wersji AMG – E 50 AMG, o mocy 255 kW (347 KM).

Salon samochodowy w Genewie: tradycyjnie są to pierwsze duże europejskie targi motoryzacyjne w roku – i mają długą historię. Ich pierwsza edycja została zorganizowana przez automobilklub szwajcarski (ACS) 29 kwietnia 1905 r. w lokalu wyborczym o powierzchni 1200 m kw. Macierzysta firma Mercedes-Benz z siedzibą w Stuttgarcie (a nie szwajcarski przedstawiciel) po raz pierwszy gościła na imprezie w 1926 r. Z roku na rok salon odbywał się na coraz większej powierzchni, ale w porównaniu do innych targów – np. w Detroit, we Frankfurcie czy w Tokio – wciąż pozostawała ona stosunkowo mała. Mimo to, jak przystało na Genewę, impreza reprezentowała wysoki standard. Ostatnie dwie edycje ekskluzywnego pokazu odwołano z powodu pandemii koronawirusa.

Szerokości
Tomasz Mucha
[email protected]