Powstał jako następca Fiata 1100/103H. Model 124 został zaprojektowany przez znanego włoskiego projektanta Dante Giacosa.
Technicznie zrywał ze swoim poprzednikiem. Posiadał cztery tarcze hamulcowe, zmodernizowany silnik 1149 cm3 z pięcioma łożyskami głównymi, nadwozie z dużymi powierzchniami przeszklonymi, z obszernym, ustawnym bagażnikiem objętości blisko 500 litrów.
Fiat 124 berlina
Rok produkcji: 1967
Pojemność silnika: 1197 ccm, moc: 60 KM
Po raz pierwszy zaprezentowany został na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Turynie w 1966r. Już w 1967 roku wprowadzono wersję kombi nazwaną Familiare. W tym samym roku samochód zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1967 – COTY przyznawanego przez holenderskie czasopismo motoryzacyjne Autovisie. Fiat 124 został też bardzo pozytywnie oceniony w tygodniku Motor nr 12 z 1967 roku. Szczególnie zachwyciły testujących przyspieszenia samochodu i hamulce.
Rozszerzając ofertę swojego przeboju Fiat wprowadził w 1968 roku mocniejszą wersję Special z silnikiem 1368 cm3 o mocy 75 KM. W 1970 roku pojawiła się wersja SpecialT z silnikiem 1,6 dm3 o mocy 95 KM. W ciągu całego okresu produkcji powstawały też bardziej usportowione wersje Fiata 124 BN czyli 124 Coupe i 124 Sport Spider. Oba modele nie przypominały swojego skromniejszego brata. Były to dwudrzwiowe, dynamicznie stylizowane modele wyposażane w silniki od 1200 cm3 do 2000 cm3. Z racji swojej dojrzałości konstrukcyjnej samochód został doceniony i jako wzorzec licencyjny produkowany był w wielu krajach w Europie i poza jej granicami.
Jako pierwowzór licencyjny trafił do Związku Radzieckiego i od 1970 roku był produkowany jako Łada 2101 Żyguli (sedan) potocznie zwane Kopiejka lub „jedyneczka” i 2102 (kombi). Modernizowane wersje bazujące na Fiacie 124 to kolejne modele 2103, 2106 i bardziej zmodernizowane stylistycznie 2104, 2105 i 2107. Dalekim krewnym 124 była też Łada 2120 – Niva – samochód terenowy, który wykorzystywał mechanikę oryginału.
Skala produkcji była spora a popularność Łady na rynkach zachodnich powodowała, że łącznie wszystkich modeli Łady powstało ok. 4 mln szt. 124 byłe też produkowany na licencji w Hiszpanii jako Seat 124, Seat 1430, w Turcji – Tofas Murat 124/ Serce, w Korei – KIA Fiat 124, Egipt – Nasr Tofas Serce, Indie – Premier 118 NE. Zakończenie produkcji nastąpiło w 1974 roku ilością 2 mln szt. Łącznie wszystkich pojazdów na bazie Fiata 124 wyprodukowano ok. 18 mln szt. Następcą Fiata 124 został zaprezentowany w październiku 1974 roku – Fiat 131
Mój egzemplarz jako nowy został sprzedany w Niemczech Zachodnich. W latach ’90 zakupiony przez znajomego i przywieziony do Polski. W 2008 roku stał się moją własnością. Remont wykonałem w latach 2011-2012.
Pozdrawiam społeczność KlassikAuto.pl
Dariusz Chwirot