Maciej Świrgoń: „…A ceny przy obecnym kursie są śmiesznie małe”.

GAZ M20 Pobieda
Rok produkcji: 1956
Pojemność silnika: 2445 cm³
Moc silnika: 70 km
Skrzynia biegów 3-biegowa manualna
Prędkość maksymalna: Ciężko powiedzieć, 100 km/h myślę że da rade.

1. Skąd zainteresowanie tym autem?
Szczerze mówiąc sam nie wiem, w którym momencie zapragnąłem mieć Pobiedę. Zaczęło się chyba od ogłoszenia, które znalazłem na ukraińskim portalu samochodowym. Było tylko jedno zdjęcie, a samochód znajdował się w Sumach, około 900 km od Lwowa, w którym studiowałem i mieszkałem. Dość daleko i nie miałem pewności, że auto będzie w takim stanie żebym nim dojechał do Lwowa więc odpuściłem tamtą Pobiedę. Zacząłem szukać dalej i chyba wtedy właśnie postanowiłem, że chce taką!
W końcu znalazłem w Kamieńcu Podolskim. Na zdjęciach wyglądała nieźle: kompletna, jeżdżąca. Niestety, nie miałem pieniędzy, ale z pomocą przyszedł tata, który postanowił kupić mi ten samochód jako „prezent dyplomowy”.
No i pojechałem z bratem i dziewczyną obejrzeć Pobiedę.
3
Sprzedawał ją starszy pan, który był 2 właścicielem (przez 33 lata). Widać było, że dbał o ten samochód. Przez cały czas był garażowany, rzadko nim jeździł. Wszystko kompletne i co najważniejsze bez żadnych ‘dodatków’ (Ukraińcy mają to do siebie że lubią ‘tuningować’ swoje samochody, zazwyczaj wychodzi im to żałnie). Postanowiłem, kupuje! I tak 16 czerwca 2014 roku stałem się właścicielem pierwszego klasyka. Teraz jeszcze jakoś dojechać do Lwowa (250 km i to nie drogami takimi jak w Polsce, tylko ukraińskim drogami, przy których ser szwajcarski wydaje się mało dziurawy). O dziwo dojechałem bez problemów. Wtedy wiedziałem, że to był dobry zakup.
2 1

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto nie jest ‘fabryczne’, poprzedni właściciel zrobił kilka modyfikacji. Montowane silniki dolnozaworowe były bardzo słabe, więc zamontowany został silnik górnozaworowy z GAZ 21. Jest to bardzo często spotykane w Pobiedach. Ja tego nie będę zmieniał. Oprócz tego jeszcze zostały założone tylne lampy od syrenki, które planuję zmienić na oryginalne lampy z GAZa.

3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Auto nie było przeze mnie odnawiane. Jedyne co musiałem zrobić to wymienić membranę w pompie paliwa. Dokładnie wyczyściłem, umyłem, nic więcej na razie nie planuje z nim robić.

4. Czy ma jakieś wady? Jakie są jego zalety?
Paliwożerność to jego jedyna wada :P Zalety? Chyba nie muszę wymieniać.
5

5. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jak jest ładna pogoda, to nie mogę się oprzeć pokusie wyciągnięcia go z garażu i przejechania chociaż kilku kilometrów. W deszczową pogodę lub w zimie auto stoi w garażu. Przez kilka miesięcy przejechałem nim ponad 1000 km – to dość dużo :P
11

6. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Ciężko powiedzieć, oprócz tankowania to nie wydałem za wiele na ten samochód. Spalanie szacuję na 20 l/100 km.

7. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części na Ukrainie jest sporo, także nie boję się o dostępność. A ceny przy obecnym kursie są śmiesznie małe.

8. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto jest przechowywane w garażu przydomowym.
12

9. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba, a co nie?
Byłem dopiero na kilku rajdach i zlotach. Planuję jeździć na każdy zlot i rajd w okolicy. Bardzo mi się podoba taka forma spędzania wolnego czasu.

10. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Od stycznia należę do Automobilklubu Beskidzkiego.

11. Komu polecasz to auto?
Polecam wszystkim miłnikom zabytkowych pojazdów. Uwaga! To jest bardzo zaraźliwe!
10

12. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Nie wahaj się! Kupuj!

13. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? Jakie i dlaczego?
Tak, jestem na etapie szukania GAZa 21 Wołgi. Oglądałem czarną Wołgę, ale nie spełniła moich oczekiwań dlatego szukam dalej.
8 7

Zapraszam do ‘Polubienia’ mojej strony:
www.facebook.com/pobieda.eu

Dziękuję za rozmowę.