Rolls-Royce jest symbolem sztuki motoryzacyjnej, niedoścignionym i szybko rozpoznawalnym. Przez lata zmieniała się moda i technologia, a w fabryce Rolls-Royce’a, tak jak w 1906 roku kiedy ją uruchomiono, najważniejsi są stolarze, tapicerzy i ślusarze. Autami tej marki jeździli: Henry Ford, bokser Jack Dempsey, Marlena Ditrich, Charlie Chaplin, John Lenon i wielu innych.
Jednym z modeli, których nie trzeba przedstawiać miłośnikom tej marki jest Silver Shadow. Ta luksusowa limuzyna produkowana była w latach 1965–1980 w wersjach: 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy kabriolet.
Zaprezentowany po raz pierwszy w październiku 1965 roku podczas londyńskiego salonu samochodowego w Earls Cort „Srebrny Cień” doczekał się dwóch wersji: Silver Shadow I o pojemności 6,2 l (produkowany w latach 1965-1977) oraz Silver Shadow II o pojemności 6,75 l (produkowany od 1977 r. do 1980 r.).
Tym razem chcielibyśmy Wam przybliżyć sylwetkę modelu Silver Shadow II, którego wyprodukowano w liczbie 8425 sztuk. W porównaniu do swojego poprzednika – Silver Cloud – oferował zwiększoną przestrzeń dla pasażerów oraz zapewniał sporo miejsca dla ich bagaży. Wewnątrz pojawiło się wyposażenie na najwyższym poziomie m.in. sterowane elektrycznie szyby, ustawianie foteli, otwieranie wlewu paliwa czy też ogrzewanie. Dodatkowo zastosowano materiały najlepszej jakości m.in. deskę rozdzielczą wykonaną z drzewa orzechowego, czy też skórzaną tapicerkę.
Oprócz bardziej nowoczesnego wyglądu i konstrukcji R-R wprowadził także nowe rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe zamiast hamulców bębnowych oraz niezależne zawieszenie tylne. Miękkie zawieszenie i charakterystyczny pomruk silnika wzbudzały podziw właścicieli innych marek.
Samochód o wymiarach 5271 x 1829 x 1518 mm [dł. x szer. x wys.] i masie własnej 2206 kg krył pod maską potężny silnik V8 o mocy 200 KM, który dodawał mu charakteru niczym legendarne amerykańskie muscle cars’y. Osiągał prędkość maksymalną ok. 190 km/h, kosztem sporego zużycia paliwa, co dla prawdziwych miłośników tego modelu nie odgrywało większego znaczenia. Z całym przekonaniem można stwierdzić, że Silver Shadow był symbolem luksusu w latach 70-tych i stał się jednym z najbardziej znaczących modeli tej słynnej brytyjskiej firmy.
Z ciekawostek warto przypomnieć, że od 1911 roku na masce każdego Rolls-Royce’a znajduje się charakterystyczna figurka „Spirit of Ecstasy” (nazywana również „Emily”, „Silver Lady” i „Flying Lady”) wykonana przez brytyjskiego rzeźbiarza Charlesa Stykesa. Dla mniej wtajemniczonych wielbicieli tej marki przypominam, że przedstawia ona pochyloną do przodu postać kobiecą, której ubranie rozwiewa się pod wpływem pędu powietrza. Prawdopodobnie inspiracją do jej powstania była Eleanor Velasco Thornton, wieloletnia kochanka Lorda Johna Waltera Edwarda Douglasa-Scott-Montagu, entuzjasty i pioniera motoryzacji, który zamontował ją na własnym Rolls-Roysie.
Aktualne ceny dla Rolls-Royca Silver Shadow II, pojemność silnika 6,8l, moc 200 KM, wersja sedan, w euro (dla rynku niemieckiego):
Stan 1: 47 000,
Stan 2: 29 000,
Stan 3: 17 500,
Stan 4: 6 500,
Stan 5: 3 000.
W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił spadek wartości tego modelu o 15%.
N polskim rynku w ciągu roku pojawia się kilka sztuk do kupienie, najczęściej są to samochody do remontu, często z kierownicą z prawej strony. Zainteresowanym polecamy rozejrzeć się na rynku niemieckim. Do dyspozycji jest ciągle około 30 samochodów wersji II. Samochody do remontu można już kupić za 7 000 euro. Auta w dobrym stanie technicznym i wizuwalnym to wydatek minimum 20 000 euro. Wg nas lepiej znaleźć samochód w jak najlepszym stanie. Remont tego auta jest jeszcze nieopłacalny.
Naszym zdaniem ceny tych modeli będą systematycznie rosnąć jednak nie będzie to znaczący wzrost. Szacujemy go na poziomie około 3-4% rocznie na przestrzeni najbliższych 5 lat. Jeśli wzrost wartości ma dla kogoś większe znaczenie, to polecamy kupić wersję cabrio lub coupe. Tutaj wzrosty mogą być kilkunastoprocentowe.
Powiązane artykuły:
http://klassikauto.pl/rolls-royce/
Jeśli są wśród was właściciele Srebrnych Cieni gorąco zachęcamy do podzielenia się z nami Waszą historią. Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy.
Zapraszamy naszych Czytelników, aby opisywać swoje różne historie związane z zabytkową motoryzacją. Ciekawe przypadki nagrodzimy i opublikujemy. A co można u nas otrzymać, znajduję się między innymi tu: https://klassikauto.pl/kategoria_gielda/inne/ .