
120 lat temu imię 11-letniej dziewczynki stało się uosobieniem samochodów i nazwą pierwszej marki pojazdów luksusowych na świecie. 2 kwietnia 1900 roku firma Daimler-Motoren-Gesellschaft postanowiła nazywać swoje samochody „Mercédès”, po córce Emila Jellinka. Ten austriacki biznesmen, mieszkaniec Nicei, handlował automobilami Daimlera i zapisywał je do udziału w wyścigach.
Pierwszy pojazd o melodyjnym hiszpańskim imieniu – Mercedes 35 PS – wywołał sensację podczas wyścigu w Nicei już w marcu 1901 r. – nie tylko z powodu bardzo zaawansowanej techniki, która pozwoliła wygrać mu kilka wyścigów, ale także z uwagi na bardzo elegancki wygląd. Mercedes 35 PS uchodzi za prototyp nowoczesnego samochodu, a dzięki swojej postępowej konstrukcji stał się wzorcem dla całej branży motoryzacyjnej. Paul Meyan, ówczesny sekretarz generalny francuskiego automobilklubu (Automobile Club of France), po wyścigowym tygodniu powiedział: „Weszliśmy w erę Mercedesa”.
- Mercedes-Simplex 40 PS aus dem Jahr 1903 in der Ausführung mit viersitziger Tonneau-Karosserie. Der Hochleistungssportwagen aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic gehört zu den ältesten erhaltenen Fahrzeugen der Marke. Mercedes-Simplex 40 PS from 1903 with a four-seater tonneau body. This high-performance racing car from the Mercedes-Benz Classic collection is one of the oldest surviving vehicles of the brand.
Od tamtej pory chłodnice osobowych samochodów Daimlera zdobił zakrzywiony napis „Mercédès”. Nazwa została zarejestrowana jako znak towarowy 23 czerwca 1902 r., a od 26 września 1902 r. była chroniona prawem. Niebawem nazwa marki – zmieniona na „Mercedes-Benz” po połączeniu spółek Daimler i Benz w czerwcu 1926 r. – stała się zarówno wyrazem, jak i symbolem przywiązania do luksusu oraz innowacji. Mercedes-Benz jak żadna inna firma motoryzacyjna wie, jak połączyć piękno i elegancję z osiągami oraz techniką. Co więcej, tajemnicą sukcesu obecnego designu Mercedes-Benz jest połączenie inteligencji i emocji.
Gorden Wagener, szef designu w Grupie Daimler: „Nasza pogoń za perfekcyjnym urzeczywistnieniem luksusu i siły napędowej w postaci innowacji to część DNA naszej marki. Stanowi podstawę jej trwałego sukcesu. Nasz design potrafi zmienić atrakcyjnie »opakowaną« technologię i emocjonującą inscenizację w godne pożądania doświadczenie, jak obecnie ma to miejsce na przykład w przypadku nowego kompaktowego GLA lub progresywnego EQC”.
Jedyna marka samochodów z żeńskim imieniem
Do dziś Mercedes-Benz jest jedyną marką motoryzacyjną, która nosi imię kobiety. „Kobiety takie jak Mercédès Jellinek czy Bertha Benz od samego początku kształtowały historię sukcesu Mercedes-Benz” – mówi Bettina Fetzer, szefowa marketingu Mercedes-Benz AG. „Dzięki naszej inicjatywie She’s Mercedes, zapoczątkowanej w 2015 r., kontynuujemy tę tradycję wśród naszych licznych klientek na całym świecie. Przyszłość Mercedes-Benz w fascynujący sposób połączy zrównoważony rozwój z luksusem”.
Od 2016 r. Mercedes-Benz niezmiennie jest najcenniejszą marką samochodów luksusowych na świecie; jest też jedyną europejską marką w pierwszej dziesiątce rankingu „Best Global Brands 2019” autorstwa Interbrand, znanej amerykańskiej firmy konsultingowej wyspecjalizowanej w wycenie marek.
Kontakt:
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]