Sezon Motul HRSMP wkracza w kluczową fazę. Do końca sezonu pozostały jeszcze dwie rundy, liczy się dosłownie każdy punkt, więc do Rajdu Śląska zgłosiła się praktycznie cała stawka historycznych mistrzostw. W weekend 6-7 września z 12 oesami na Śląsku zmierzą się 22 załogi w historycznych samochodach.

Czołówka w komplecie

Na starcie Rajdu Śląska, który tym razem odbędzie się w Mysłowicach, stawią się liderzy wszystkich kategorii Motul HRSMP. Syreną 104 pojedzie załoga Curyło/Skwarek, prowadząca w FIA 1 (samochody z lat 1931-1969). Pierwszej pozycji w FIA 2 (1970-75) będzie bronić duet Kiepura/Galle w Fiacie 125p Monte Carlo. W FIA 3 (1976-82) załoga Zaleski/Szadkowski postara się powiększyć 9-punktową przewagę korzystając z atutów swojego Porsche 911 SC. Awaria paska klinowego na finałowym oesie poprzedniej rundy pozbawiła ich cennych punktów i w konsekwencji także roli liderów Historycznej Klasyfikacji Generalnej (FIA 1 – FIA 4/J2). Odrobienie tych strat będzie zatem najważniejszym celem urzędującego mistrza.

Skrzypka z Marczewskim w Fiacie Ritmo Abarth czeka obrona pierwszego miejsca w swojej kategorii, czyli FIA 4/J1 (1982-85). Komfortową przewagę w FIA 4/J2 (1986-90) mają Luty z Celińskim (Subaru Legacy). Najszybszy kierowca ubiegłorocznej edycji Rajdu Śląska z pewnością ma jednak chęć na powtórzenie tego wyniku, szczególnie że walczy także o utrzymanie najwyższej lokaty w Historycznej Klasyfikacji Generalnej. W kategorii PZM 5 prowadzą Wolski i Krawiec (BMW 318is), a w PZM 6 Polak z Gargasem (Audi B2 Coupe Quattro). Obie załogi również zaanonsowały start na Śląsku.

Czas powrotów

Historyczne mistrzostwa przyciągają zawodników na tyle mocno, że ci z zapałem walczą o jak najszybszy powrót do rywalizacji po przerwach wymuszonych np. awariami sprzętu. Tak jest z Tomaszem Szostakiem, który po usterce w PZM 76. Rajdzie Polski przygotował Volkswagena Golfa do zmagań na Śląsku. Po przygodzie na mazurskich szutrach swojego klasyka – Ładę 2107 – odbudowała załoga Molicki/Molicki. Z kolei Mariusz Ziółkowski i Przemysław Bosek naprawili Poloneza 2000 i będą cieszyć swoją jazdą nie tylko fanów rajdówek z FSO. Stawkę zawsze efektownych samochodów z napędem na cztery koła wzmocni duet Grzelewski i Niedbała. Ich Ford Sierra Cosworth 4×4 jest już naprawiony po usterce silnika z Rajdu Rzeszowskiego.

Łącznie do Rajdu Śląska zgłosiły się 22 załogi w historycznych rajdówkach. 18 z nich powalczy o punkty, a pozostałe cztery pokonają trasę bez pomiaru czasu, zbierając cenne doświadczenie na rajdowych odcinkach.

Jazda w szczytnym celu

Rajd Śląska będzie także kolejną odsłoną kampanii „Wyprzedzamy nowotwór”. Jest to akcja Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową i Motul HRSMP. Ponad rok temu na trasy wyruszyła specjalna rajdówka w barwach kampanii. Akcja ma zwrócić uwagę na wczesne wykrywanie nowotworów u dzieci. Przez rok wspólnego działania fundacji i Motul HRSMP do akcji przyłączyli się wszyscy zawodnicy serii, ale nie tylko. Wspierają ją takie sławy jak Krzysztof Hołowczyc, Grzegorz Grzyb czy Maciej Wisławski. – Ta akcja idealnie wpisuje się w klimat naszej serii. W końcu wszyscy jesteśmy tu z miłci do sportu i samochodów. Naszym jeżdżeniem chcemy więc zrobić coś dobrego – mówi Mirosław Miernik, koordynator mistrzostw. Akcję wspierają PZM i wszystkie automobilkluby organizujące rundy Motul HRSMP i RSMP.

Walka o sekundy od pierwszych metrów

Poszczególne odcinki Rajdu Śląska są relatywnie krótkie. Łączny dystans prób sportowych to nieco ponad 107 km. To oznacza, że nie ma czasu na rozgrzewkę. Szybką i bezbłędną jazdę trzeba będzie prezentować już od pierwszych metrów otwierającego rajd oesu w Mikołowie.

Na piątek (6 września) zaplanowano ceremonię startu na Placu Wolności w Mysłowicach, a także dwa krótkie, lecz widowiskowe oesy w miastach. Po wspomnianej rywalizacji w Mikołowie, zawodnicy zmierzą się w Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich, czyli próbie przy Stadionie Śląskim, gdzie zlokalizowany będzie serwis. Sobota to klasyczne próby na południu województwa śląskiego. Ważne będzie także umiejętne obchodzenie się ze sprzętem, bowiem w drugim dniu zawodów załogi czeka długa dojazdówka do serwisu. Najlepszych kierowców i pilotów Rajdu Śląska poznamy w sobotni wieczór na rynku w Żorach.

Więcej informacji: www.h-rsmp.pl