„…jeśli model 924 był tylko erupcją, to 928 należy uznać za pojawienie się nowego kontynentu na mapie Porsche”

Porsche 928 to sportowy samochód osobowy produkowany w latach 1977-1995. Zgodnie z założeniami producenta miał zastąpić legendarną 911.

Początki zapowiadały się bardzo dobrze. W 1978 roku zajął pierwsze miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Był to jedyny raz w historii, kiedy sportowy samochód otrzymał ten tytuł.

Samochód uwodził komfortem i osiągami. Wyposażony w mocny silnik V8 o pojemności 4,5 litra (240 KM), układ transaxle – silnik z przodu i skrzynia biegów umieszczona przy tylnej osi, gwarantowały idealny rozkład masy i możliwość osiągnięcia prędkości maksymalnej do 240 km/h. Coupe o wymiarach 1,83 m szerokości i prawie 4,5 m długości daje sporo frajdy z jazdy. Spalanie utrzymywało się na poziomie 14,8 l/100 km.

Nowoczesną sylwetkę charakteryzowały okrągłe, chowane w błotnikach reflektory. Były wyjątkowe, kontrowersyjne, ale też wpisywały się w modę tamtych lat. Pojawił się również szpiczasty zderzak przedni a w nim lampy postojowe, halogenowe oraz kierunkowskazy. Dodatkowo unoszona tylna szyba. Wnętrze 928 zostało zaplanowane dla czterech osób, jednak za przednimi oparciami znajduje się niewiele miejsca.

W 1979 roku pojawiła się wersja 928 S, wyposażona w silnik V8 4,7 l z wtryskiem paliwa (moc 300 KM).

Przez cały okres produkcji Porsche 928 przeszło jedną znaczną zmianę nadwozia w 1987 roku.

Samochód produkowany był dość długo, bo aż do 1995 roku. Sprzedano przeszło 61 tys. egzemplarzy tego modelu. Ponieważ nie zyskał tak dużej popularności jak Porsche 911 wycofano go z produkcji.

Dziś jest wyjątkowym, szybkim, komfortowym i relatywnie rzadkim super samochodem. To bardzo dopracowane auto, wg nas, to jeden z najlepszych, dostępnych jeszcze super samochodów. Jest konstrukcyjnie bardzo przemyślany. Jakościowo świetnie wykonany, z bardzo dobrych materiałów. Wnętrze nie zużywa się do przebiegu 200 000 km.

Samochód pokazany na zdjęciach to Porsche 928 S (Kat) z 1985 roku. Z oryginalnym przebiegiem 100 tys mil, dokumentami, nigdy nie remontowany, od pierwszego i jedynego właściciela z USA. Jest w garażu naszej Redakcji.

Samochód dostępny jest przede wszystkim na rynku niemieckim. W Polsce w ciągu roku pojawia się około kilkunastu egzemplarzy do sprzedania, w większości do kapitalnego remontu. Nie polecamy takich aut, ze względu na koszty remontu i ciągle jeszcze możliwość zakupu takiego Porsche w dobrym stanie.

Ceny w Euro kształtują się na następującym poziomie:

928, 1977-82, 4.5l, 240 KM, ocena 1: 43 000, ocena 2: 30 000, ocena 3: 17 000, ocena 4: 9 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 30 %.

928 S, 1979-86, 4.7l, 300 KM, ocena 1: 40 000, ocena 2: 27 000, ocena 3: 18 000, ocena 4: 9 000, ocena 5: nie występuje. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 30 %.

928 S (Kat), 1986, 5.0l, 288 KM, ocena 1: 38 000, ocena 2: 26 000, ocena 3: 17 500, ocena 4: 9 000, ocena 5: nie występuje. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 30 %.