Polonez Jamnik wyprodukowany w 1979 roku w ilości 2 egzemplarzy w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Fabryki Samochodów Osobowych w Falenicy (OBR SO). Samochód miał być kontynuacją Fiata 125p Jamnik, który był produkowany w latach 1974-76 i powstało ich około 200 sztuk, z czego połowa trafiła na export.
Samochody wykorzystywane były w biurach turystycznych w dużych miastach. Jeden z takich Fiatów w roku 1988 trafił w ręce naszego kolegi klubowego Romana Rogatki z Rumi. Użytkowany jest przez niego do dnia dzisiejszego. Kilka lat temu zainspirowani Fiatem Jamnikiem, postanowiliśmy zgłębić wiedzę na temat Poloneza Jamnika. Wówczas według wszelkich dostępnych informacji wiadomo było o jednym wyprodukowanym egzemplarzu. Wtedy podjęliśmy decyzję o konieczności rekonstrukcji tego pojazdu. Nagłośniona za pomocą mediów społecznościowych akcja odbudowy Poloneza Jamnika spotkała się z dużym odzewem mediów ogólnopolskich (radio, telewizja, prasa).
Dzięki temu zaczęły do nas spływać różne informacje o losach Poloneza Jamnika. Najważniejsze informacje uzyskaliśmy od byłych pracowników OBR SO, którzy bezpośrednio brali udział w budowie Poloneza Jamnika w roku 1979. Na spotkaniu otrzymaliśmy ogromny zastrzyk wiedzy nt. budowy i technologii wykonania charakterystycznych dla Jamnika rozwiązań zastosowanych wówczas do budowy tych samochodów. Dzięki nim dowiedzieliśmy się o istnieniu dwóch egzemplarzy. Potwierdziło się to również z informacji od osób pamiętających obydwa samochody.
Niestety obydwa te samochody w latach 90-tych skończyły na złomowiskach. Ta wiedza zmobilizowała nas do działania jeszcze bardziej i w styczniu 2015 roku po zakupie dwóch Polonezów – dawców, rozpoczęliśmy prace rekonstrukcyjne. Pierwszy etap prac, czyli zbudowanie karoserii trwało około pół roku. Nie robiliśmy jednak tego codziennie, ponieważ każdy z nas ma swoje codzienne zajęcia typu praca, dom, nauka itp… Po zmontowaniu karoserii skupiliśmy się na poszukiwaniu kolejnych Polonezów – dawców, z których potrzebowaliśmy detale oraz wyposażenie wnętrza zgodne z rocznikiem 1979.
W tym czasie wykonaliśmy dla Jamnika kompleksowy remont silnika. Niestety z przyczyn lokalowych do prac przy budowie samochodu powróciliśmy wiosną 2017 roku i od tamtego czasu krok po kroku zbliżaliśmy się do finału. Na jesieni Polonez był już polakierowany. Do montażu powróciliśmy wiosną 2018 roku i prace trwały do ostatnich godzin przed premierą Poloneza Jamnika, która miała miejsce w 40-tą rocznicę oficjalnej premiery Poloneza w Polsce, czyli 3 maja 1978 roku.
Uczciliśmy tę okrągłą rocznicę przyjazdem pod Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, gdzie 3 maja 2018 roku odbyło się rocznicowe spotkanie właścicieli i sympatyków Polonezów oraz na Dni Piastowa, gdzie z okazji 40-lecia Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie zorganizowało wystawę Polonezów.
A teraz kilka słów o samochodzie.
Polonez Jamnik powstał z połączenia dwóch standardowych karoserii Poloneza pierwszej serii. Jest on w stosunku do seryjnego dłuższy o 891mm. Dzięki temu w samochodzie zamontowano trzeci rząd siedzeń i trzecią parę drzwi bocznych. Całkowita długość to 5163 mm a rozstaw osi 3400mm. Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1500 cm3 i mocy 82 KM połączonym z czterobiegową, manualną skrzynią biegów. Zawieszenie jest wzmocnione. Zastosowano sprężyny przedniego zawieszenia wykonane z grubszego pręta i trzypiórowe resory tylnego zawieszenia oraz amortyzatory dedykowane dla Fiata 125p kombi. We wnętrzu znajduje się 7 miejsc siedzących, dwa rzędy pojedynczych foteli i kanapa trzyosobowa.
Największym wyzwaniem podczas budowy było oczywiście precyzyjne połączenie dwóch karoserii w jedną dłuższą, wykonanie dachu oraz środkowych drzwi. Wzmocnienie karoserii wykonaliśmy zgodnie z oryginalnym wykonaniem.
Polonez Jamnik jest to samochód Stowarzyszenia FSO Pomorze, a ja jestem tylko pomysłodawcą i głównym budowniczym tego cuda. W sumie przy budowie Jamnika brało udział ponad 40 osób. Bardzo wszystkim dziękuję.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Andrzej Gajewski
Od Red.: Opiszcie swoje stare auto, wyślemy Wam upominek.