Plymouth Fury piątej generacji (produkowany w latach 1969–1973) to jeden z najbardziej charakterystycznych amerykańskich samochodów klasy „full-size”. Reprezentował wszystko, z czym kojarzy się motoryzacja końca lat 60. w USA – ogromne nadwozie, potężny silnik V8, miękkie zawieszenie i niepowtarzalny styl.
Model ten był częścią gamy Chryslera, a zbudowano go na platformie C-body, wspólnej m.in. z Dodge Monaco i Chrysler Newport. Fury występował w wielu wersjach: od podstawowej Fury I, przez Fury II, Fury III, aż po luksusowe VIP i sportową Sport Fury.
Dane techniczne (wybrane wersje 1969)
| Parametr | Fury 318 V8 | Fury 383 V8 | Fury 440 V8 (GT) |
|---|---|---|---|
| Silnik | 5,2 l V8 (318 cu in) | 6,3 l V8 (383 cu in) | 7,2 l V8 (440 cu in) |
| Moc maksymalna | ok. 230 KM | ok. 330 KM | do 375 KM |
| Napęd | Na tył (RWD) | Na tył (RWD) | Na tył (RWD) |
| Skrzynia biegów | 3-biegowa manualna / 3-biegowa automatyczna TorqueFlite | — | — |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | ok. 10,9 s (318 V8) | ok. 8,5 s (383 V8) | ok. 7,0 s (440 V8) |
| Spalanie | ok. 18–20 l/100 km | ok. 22 l/100 km | powyżej 25 l/100 km |
| Wymiary | Dł. ~ 5,6 m / Szer. ~ 2,0 m / Masa ~ 1 850 kg | ||
| Dostępne wersje nadwozia | sedan, coupé, kombi (Form), kabriolet |
Ciekawostki
-
Nadwozie zaprojektowano w duchu tzw. Fuselage Design – charakterystyczne, zaokrąglone linie boczne przypominały kadłub samolotu.
-
Wersja Sport Fury GT z silnikiem 440 V8 była jedną z najmocniejszych w historii modelu – oferowała moc do 375 KM i ogromny moment obrotowy.
-
Fury był częstym widokiem w filmach i serialach policyjnych lat 70. – duży, efektowny sedan idealnie pasował do roli radiowozu.
-
Choć wcześniejsza generacja z 1958 roku zasłynęła jako „Christine” w filmie Stephena King’a, to także Fury z końca lat 60. zdobył status kultowego klasyka.
-
Wersje z bogatszym wyposażeniem oferowały tempomat, klimatyzację, automatyczną skrzynię TorqueFlite i elektryczne szyby – rzadkość w tamtych czasach.
Ceny i rynek kolekcjonerski
Dziś Plymouth Fury V to prawdziwy youngtimer z potencjałem kolekcjonerskim. Ceny zależą od stanu technicznego, wersji silnikowej i oryginalności:
-
Fury III (1969) w dobrym stanie: ok. 15 400 USD (Hagerty)
-
Średnia cena aukcyjna: ok. 11 900 USD (ConceptCarz)
-
Egzemplarze do renowacji: od 8 000 USD
-
Zadbane egzemplarze po renowacji: nawet 25 000 – 30 000 USD
W Polsce to samochód wyjątkowo rzadki, głównie sprowadzany przez pasjonatów amerykańskiej motoryzacji. Utrzymanie nie należy do tanich, ale dźwięk V8 i klasyczny wygląd wynagradzają wszystko.
Dlaczego warto?
Plymouth Fury V to idealny przykład amerykańskiej motoryzacji sprzed kryzysu paliwowego – duży, mocny, stylowy i pełen charakteru. Dla kolekcjonera to nie tylko pojazd, ale kawał historii motoryzacji USA. Jego majestatyczna sylwetka i potężny dźwięk silnika V8 czynią go jednym z najpiękniejszych klasyków tamtej epoki.
Źródła
-
Wikipedia – Plymouth Fury
-
Automobile-Catalog – Plymouth Fury III 1969 V8
-
ConceptCarz – Plymouth Fury 1969
-
Hagerty Valuation – 1969 Plymouth Fury III
-
ClickAmericana – 1969 Plymouth Fury ads
Plymouth Fury V (1969–1973) – The American Highway Cruiser from the Chrome Era
The Plymouth Fury fifth generation (produced 1969–1973) is one of the most recognizable American full-size cars. It represented everything that made late-1960s U.S. motoring iconic — massive bodywork, a roaring V8 engine, soft suspension, and unmistakable styling.
This model was part of the Chrysler lineup and built on the C-body platform, shared with the Dodge Monaco and Chrysler Newport. The Fury came in multiple trim levels, from the basic Fury I, through Fury II and Fury III, up to the luxurious VIP and sporty Sport Fury versions.
Technical Specifications (selected 1969 versions)
| Specification | Fury 318 V8 | Fury 383 V8 | Fury 440 V8 (GT) |
|---|---|---|---|
| Engine | 5.2 L V8 (318 cu in) | 6.3 L V8 (383 cu in) | 7.2 L V8 (440 cu in) |
| Max Power | approx. 230 HP | approx. 330 HP | up to 375 HP |
| Drivetrain | Rear-wheel drive (RWD) | Rear-wheel drive (RWD) | Rear-wheel drive (RWD) |
| Transmission | 3-speed manual / 3-speed TorqueFlite automatic | — | — |
| 0–100 km/h (0–62 mph) | approx. 10.9 s (318 V8) | approx. 8.5 s (383 V8) | approx. 7.0 s (440 V8) |
| Fuel Consumption | approx. 18–20 L/100 km | approx. 22 L/100 km | over 25 L/100 km |
| Dimensions | Length ~5.6 m / Width ~2.0 m / Weight ~1,850 kg | ||
| Body Styles | Sedan, Coupé, Station Wagon (Forman), Convertible |
Interesting Facts
-
The design featured Fuselage Styling — smooth, rounded side lines inspired by airplane fuselages.
-
The Sport Fury GT with the 440 V8 engine was among the most powerful in the model’s history, producing up to 375 HP and immense torque.
-
The Fury became a common sight in 1970s films and TV shows — its size and presence made it a perfect police car.
-
Although the 1958 model gained fame as Christine in Stephen King’s movie, the late-1960s Fury also achieved cult status among classic car fans.
-
Higher trims offered luxury features such as cruise control, air conditioning, the TorqueFlite automatic transmission, and power windows — rare for the era.
Prices and Collector Market
Today, the Plymouth Fury V is considered a true American youngtimer with growing collector potential. Prices depend on condition, engine type, and originality:
-
Fury III (1969) in good condition: around $15,400 USD (Hagerty)
-
Average auction price: about $11,900 USD (ConceptCarz)
-
Project cars: from $8,000 USD
-
Fully restored examples: up to $25,000–30,000 USD
In Europe — and especially in Poland — it’s an exceptionally rare vehicle, mostly imported by American car enthusiasts. Maintenance isn’t cheap, but the sound of a V8 and that classic presence make it well worth it.
Why It’s Worth Owning
The Plymouth Fury V is a perfect symbol of pre–oil-crisis American motoring — big, powerful, stylish, and full of character. For collectors, it’s not just a car but a piece of U.S. automotive history. Its imposing silhouette and thunderous V8 soundtrack make it one of the most beautiful full-size cruisers of its era.



















