• Zupełnie nowy F-150 Police Responder, jedyny w Ameryce pick-up stworzony specjalnie dla policji, z rekordowym przyspieszeniem do 100 i do 160 km/h oraz czasem na ćwierć mili.
  • Według policji stanu Michigan, w testach dynamiki, pojazd dla organów ścigania, skrócił swój średni czas okrążenia o 5,8 sekundy w porównaniu z poprzednim modelem.


Warszawa, 21 lipca 2021 roku – W sytuacji awaryjnej i działaniu służb mundurowych często liczy się każda sekunda, dlatego stworzono całkowicie nowego Forda F-150 Police Responder. Jest on obecnie najszybszym spośród wszystkich policyjnych pojazdów pościgowych. Na służbie pojawi się jeszcze w tym roku.

Gotowy na każde wyzwanie
Ford F-150 Police Responder pokazuje tym samym swoją przydatność dla funkcjonariuszy organów ścigania, pozwalając szybko reagować na sytuacje kryzysowe. Dane z testów Departamentu Szeryfa Hrabstwa Los Angeles, a także wstępne wyniki testów policji stanu Michigan pokazują, że F-150 Police Responder, jedyny amerykański pick-up pościgowy, miał najlepsze czasy przyspieszenia do 100 i 160 km/h, oraz najlepszy czas w przejeździe ¼ mili spośród wszystkich pojazdów pościgowych, w tym również SUV-ów i sedanów.

Przyspieszenie i prędkość pojazdu decydują o tym, jak szybko służby mogą bezpiecznie dotrzeć na miejsce zdarzenia – powiedział Greg Ebel, menedżer wydziału pojazdów policyjnych Forda. – Skrócenie czasu reakcji nawet o kilka sekund może mieć duże znaczenie. Niezależnie od tego, czy reagują na wypadek na autostradzie, czy wezwanie wymagające zjechania z asfaltu, funkcjonariusze organów ścigania mogą liczyć na pomoc nowego F-150 Police Responder, aby szybko tam dotrzeć.

Uzyskane w testach policji stanowej Michigan wstępne wyniki pokazują, że nowy F-150 Police Responder jest w stanie rozwinąć prędkość 100 km/h w czasie wynoszącym 5,4 s – o 1,2 sekundy szybciej niż poprzedni model i co najmniej 0,4 sekundy szybciej niż jakikolwiek inny testowany samochód. Czas przyspieszenia do 160 km/h wyniósł 13,1 sekundy i był o 3,7 sekundy krótszy niż jego poprzednika – przy okazji też o 0,8 sekundy lepszy od drugiego najlepszego pojazdu w teście. Agencja potwierdziła również, że obecny samochód rozwija 193 km/h prędkości maksymalnej, co oznacza wzrost o ponad 20 km/h.

Testy Departamentu Szeryfa Hrabstwa Los Angeles wykazały także, iż Ford F-150 Police Responder pokonuje ćwierć mili w zaledwie 14,4 sekundy, czyli o całą sekundę szybciej niż poprzedni model i 0,4 sekundy szybciej niż najbliższy mu konkurent.

Sekret tkwi w technologii
Głównymi czynnikami umożliwiającymi znaczną poprawę osiągów są: zwiększony moment obrotowy i nowy układ napędu 4×4 typu torque-on-demand. Dostrojony dla policji 3,5-litrowy silnik EcoBoost w nowym F-150 Police Responder generuje 680 Nm momentu obrotowego, a zatem więcej niż jakikolwiek inny policyjny pojazd pościgowy. Jego zaawansowany, dołączany napęd na cztery koła stale dostosowuje ilość momentu obrotowego przekazywanego do przednich lub tylnych kół, dopasowując się do warunków na drodze. Pozwala to dynamicznie ruszać z miejsca, zapewniając optymalną przyczepność w każdej chwili na wszystkich czterech kołach – niezależnie od warunków drogowych lub terenowych.

System dołączanego na żądanie napędu na wszystkie koła poprawia również ogólną sprawność samochodu, umożliwiając uzyskiwanie większych prędkości podczas pokonywania zakrętów. Zostało to zaprezentowane podczas 32-okrążeniowych testów dynamicznych prowadzonych zarówno przez policję stanu Michigan, jak i Departament Szeryfa Los Angeles. F-150 Police Responder wykazał radykalną poprawę w stosunku do swojego poprzednika, skracając o 5,8 sekundy średni czas okrążenia podczas testów w Michigan i o 3,6 sekundy podczas testów w Los Angeles. Warto podkreślić także, iż protokoły testowe w Los Angeles nakazują dociążenie policyjnych pick-upów i SUV-ów o 180 kg ładunku. Okrążenia w testach dynamicznych odbywają się na krętych torach wyścigowych, a także w ciasnych miejskich uliczkach, aby symulować rzeczywiste warunki jazdy pościgowej.

– Na testach dynamiki, sprawdzany jest cały pojazd – wyjaśnił Allen Magolan, kierownik ds. wdrażania pojazdów policyjnych Forda. – Test pokazuje, jak dobrze systemy samochodu współpracują ze sobą, aby zapewnić osiągi, na których oficer polega w nieprzewidywalnej sytuacji przy dużych prędkościach – jego przyspieszenie, prędkość na prostej i umiejętność pokonywania zakrętów.

Na drogach jeszcze w tym roku
F-150 Police Responder, wprowadzony w 2017 roku jako narzędzie służące ściganiu przestępców w każdym terenie, jest częścią najlepiej sprzedającej się gamy amerykańskich pojazdów policyjnych.* Ciężarówka jest zbudowana na zupełnie nowej platformie F-150 SuperCrew i zaprojektowana w celu zaspokojenia szerokiego zakresu potrzeb organów ścigania – od umożliwienia funkcjonariuszom podróżowania ze sprzętem ratunkowym, po transport mobilnych centrów dowodzenia. Oferuje największą zdolność holowania**, ładowność*** i przestronność wnętrza spośród wszystkich pojazdów w policyjnej flocie.

F-150 Police Responder jest montowany w Kansas City Assembly Plant w Claycomo w stanie Missouri i pojawi się na wyposażeniu amerykańskiej policji jesienią tego roku.

Zdolności pościgowe samochodów policyjnych są określane przez producentów; zdanie testu dynamiki pojazdu przeprowadzonego przez jednostki zewnętrzne – policję stanu Michigan i Departament Szeryfa Los Angeles – jest wykorzystywane przez Forda jako potwierdzenie deklaracji marki.

# # #

*Na podstawie danych agencji IHS Markit dotyczących rejestracji nowych pojazdów rządowych, policyjnych i specjalnych dla całego roku 2020.

**Maksymalny uciąg może się różnić w zależności od typu ładunku, wyposażenia i liczby pasażerów; nie należy holować przyczepy podczas patrolu lub pościgu.

***Maksymalna ładowność może się różnić w zależności od wyposażenia. Etykieta z dokładnymi wartościami dla konkretnego pojazdu znajduje się na słupku drzwiowym. Uciąg, ładowność, moc maksymalna i moment obrotowy są niezależnymi wartościami, niemożliwymi do pełnego osiągnięcia w tym samym czasie.

Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Mariusz Jasiński
Ford Polska Sp. z o.o.