Samochody ze statuetką dzikiego kota na masce kojarzą się większości z nas z luksusem, prestiżem i nieodzowną elegancją. Tak też właśnie wyglądała gama modeli limuzyn i sedanów, które marka Jaguar oferowała w sprzedaży na początku lat dziewięćdziesiątych. No, może poza jednym wyjątkiem, który nazywał się XJ220 rywalizować miał nawet ze słynnym McLarenem F1! Poznajcie 5 ciekawostek związanych z tym samochodem wszechczasów.

Jaguar Sports Car Factory Banbury i Księżna Diana

Niski, szeroki, przypominający pojazd nie z tej planety. Takimi słowami mogliśmy opisać Jaguara XJ220. Choć do sprzedaży trafił on w 1992 roku, oficjalna prezentacja produkcyjnej wersji miała miejsce 14 października 1991 roku w oddalonym ok. 60 mil od Londynu hrabstwie Oxfordshire. Termin ten zbiegał się z otwarciem nowej fabryki Jaguar Sports Car Factory Banbury. Honorowym gościem tego wydarzenia była Księżna Diana, którą już na samym wejściu powitały tłumy ludzi. Lady Di uroczyście odsłoniła premierowego Jaguara, a następnie została oprowadzona po całej fabryce, by z bliska móc przyjrzeć się wykorzystywanym tam, najnowszym technologiom. Uwadze Księżnej nie umknął też jeden z prototypów, którego wyróżniał równie czerwony, co jej żakiet odcień nadwozia.

Nardo i najszybszy samochód świata

Model XJ220 był tak właściwie zmodyfikowaną i dedykowaną Grupie B wersją samochodu wyścigowego Jaguara. Za sprawą podwójnie turbodoładowanemu silnikowi, samochód mógł rozpędzić się do ponad 340 km/h. Dowodem tego wyczynu była próba przeprowadzona na włoskim torze Nardo. Oszałamiający wynik spowodował, że Jaguar XJ220 został jednogłnie okrzyknięty najszybszym produkcyjnym samochodem świata tamtych lat. Każdy z jego elementów cechował się dynamicznym wyglądem – począwszy od ukrytych chowaną klapką reflektorów, a skończywszy na wzorowo zintegrowanym z linią wozu spojlerze.

Wyjątkowy właściciel

Z powodu wysokiej ceny zakupu auta, nie każdy mógł sobie na nie pozwolić. Był on raczej skierowany do klientów z wyższych sfer, dla których wydanie jednorazowo niespełna 500 tys. funtów brytyjskich wiązało się z czystą przyjemnością. Jedną z takich osób jest Sułtan Brunei Hassanal Bolkiah, w którego rękach znajdowało się kilka takich pojazdów. W ich puli znajdował się także wyjątkowy egzemplarz, będący wersją specjalną zaprojektowaną przez studio Pininfariny. Wyjątkowa odmiana, podobnie jak wersja seryjna, wyprzedzała swoje czasy o lata świetlne naprzód i nawet obecnie prezentuje się bardzo nowocześnie.

Popularny zamiennik

Inżynierowie Jaguara sprytnie przemyśleli kwestię tylnych świateł ich nowego supersamochodu. Osłonięte przez tylną część karoserii oraz specjalny grill klosze lamp tylnych pochodziły bowiem od popularnego na brytyjskim rynku Rovera 200. W przypadku drobnej stłuczki (której z pewnością nie życzyłby sobie żaden posiadacz tego modelu) – ich wymiana okazywała się być śmiesznie tania, a każdy posiadacz drugiej generacji brytyjskiego kompaktu mógł z dumą napawać się myślą, że jego wóz posiada taki element.

Nürburgring i rekordowy przejazd

Oddalony o niecałe półtorej godziny od Kolonii tor dzierży miano jednego z najsłynniejszych na świecie. Prócz pobitych na jego asfaltowej powierzchni rekordów prędkości, jego popularność wynika również z tego, że praktycznie każdy może sprawdzić tam swoje umiejętności za kierownicą. Co ciekawe, każdy dopuszczony do ruchu samochód, bądź motocykl ma prawo wjazdu na powierzchnię mającego aż 174 zakręty toru. Wystarczy jedynie uiścić obowiązkową opłatę przy wjeździe. W 1991 roku, znakomity kierowca wyścigowy John Nielsen ustanowił jeden z najważniejszych rekordów prędkości Toru Nürburgring, siedząc za kierownicą Jaguara XJ220. Czas jego przejazdu poniżej 8 minut wywarł ogromne wrażenie nie tylko na miłnikach sportowych maszyn, ale i również na konkurencji. Możliwość wirtualnej przejażdżki identycznym wozem w tych samych warunkach zapewnili twórcy kultowej serii Gran Tourismo, których seria gier oferowana jest na konsole PlayStation.

Jaguar XJ220 – podstawowe dane techniczne: 

Okres produkcji: 1992-1994

Typ silnika: 3,5 l TwinTurbo V6 24V

Moc: 550 KM

Waga: 1350 kg

V-max: 349 km/h 

Przez cały okres produkcji stworzono zaledwie 275 sztuk tego pojazdu, co obecnie czyni go unikatowym youngtimerem.

 

Zdjęcia: Krystian Tomala
Źródła dodatkowe: archiwalne materiały reklamowe Jaguara