Na pierwszym powojennym, londyńskim salonie samochodowym w październiku 1948 roku debiutował roadster Jaguar XK 120. To William Lyons wskazał kierunek dla przyszłych samochodów sportowych. Z perspektywy przyszłci prawdopodobnie najważniejsze było to, że pod maską pracował sześciocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu (DOHC).

Wschodząca gwiazda – Jaguar XK 120

Karoseria kabrioletu została wykonana z aluminium, a jego rama z drewna (po wojnie w Wielkiej Brytanii było sporo aluminium ze zdemontowanych samolotów, ale mało stali). Produkcja korpusów stalowych na stalowej ramie dostarczanych przez Pressed Steel Co rozpoczęła się dopiero od wczesnych lat pięćdziesiątych. Roadster miał płócienny dach, który chronił kierowcę i pasażerów przed deszczem. Dach można złożyć i przechowywać z tyłu samochodu. Szyby boczne wykonano z pleksi. Można było osiągnąć nim nawet 200 km/h. W marcu 1951 roku firma dodała do oferty coupe ze stałym dachem (FHC). Za siedzeniami nie było wolnej przestrzeni, tak jak w Drop-Head Coupe (DHC). DHC było roadsterem z klasycznym, płóciennym dachem, który można było zimą zastąpić dachem stałym. Takiego popularnego rozwiązania żądali importerzy amerykańscy.

Rekord prędkości

Doskonałe wyniki sprzedaży i popularności samochodu pomogły w staraniach o pobicie rekordu prędkości na świecie. Testy odbyły się na zamkniętej autostradzie między Jabbeke i Aeltre koło Brukseli w Belgi. W latach czterdziestych i pięćdziesiątych było to bardzo popularne miejsce, w którym producenci samochodów próbowali ustanowić światowy rekord prędkości. Klub Royal Belgian Auto nadzorował przebieg prób. Wczesnym latem 1949 roku słynny kierowca testowy Ron Sutton osiągnął prędkość 202,78 km/h prowadząc białego Jaguara XK 120. Po paru korektach w produkcji, prędkość maksymalna wzrosła do 213,393 km/h. Wiadomość o nowym rekordzie prędkości pojawiła się następnego dnia we wszystkich zachodnich gazetach. Dalsze rekordy modyfikowanego roadstera XK 120 ustanowił w tym miejscu, w październiku 1953 r., doświadczony kierowca fabryczny i rajdowiec, Norman Dewis. Zamiast przedniej i bocznych szyb użyto przezroczystej osłony aerodynamicznej, poprawiono osłonę chłodnicy i dolną część samochodu. Dzięki tym zmianom Dewis osiągnął prędkość maksymalną wynoszącą 277,47 km/h.

Jaguar XK 120 OHC Roadster 1951

Typ/ okres produkcji/ liczba wyprodukowanych:

  • Fixed Head Coupe (FHC)/1951-1954/2680
  • Roadster (aluminium)/1948-1950/240
  • Roadster (stal)/1950-1954/7374
  • Drophead Cabrio/1953-1954/1767

Silnik/liczba cylindrów: rzędowy DOHC/6
Pojemność silnika: 3442 cm3
Moc: 160 KM
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Przyspieszenie 0-96 km/h: 10 s

Ile kosztuje Jaguar XK 120 FHC ?

Jakie są ceny tych modeli Jaguara? Ceny w Niemczech w Euro:


Jaguar XK 120 FHC, coupe, rok prod.: 1951-54, 3,4l, 160 PS:

Stan 1: 99 000
Stan 2: 74 000
Stan 3: 53 000
Stan 4: 30 800
Stan 5: 17 800

W ostatnich 5 latach wartość Jaguara XK 120 FHC zmalała o 4%.

Jaguar XK 120 DHC, cabrio, rok prod.: 1953-54, 3,4l, 160 PS:

Stan 1: 120 000
Stan 2: 87 000
Stan 3: 64 000
Stan 4: 40 000
Stan 5: 22 000

W ostatnich 5 latach wartość Jaguara XK 120 DHC zmalała o 10%.

Jaguar XK 120 OTS, roadster, rok prod.: 1949-54, 3,4l, 160 PS:

Stan 1: 115 000
Stan 2: 87 000
Stan 3: 62 000
Stan 4: 36 500
Stan 5: 21 000

W ostatnich 5 latach wartość Jaguara XK 120 OTS zmalała o 11%.

 

Źródło: wystawa klasyków w centrum handlowym „Silesia” w Katowicach, 2023