Tym razem zapraszamy do Hesji w Niemczech i odkrycia jednej z najbardziej kompleksowych i różnorodnych kolekcji w Europie, jeśli nie na świecie. Około 150 unikatowych samochodów z lat 1886-2016 pozwala niemal dotknąć 135 lat historii motoryzacji. To nowe muzeum.

Inicjatorem kolekcji jest przedsiębiorca i miłnik starych samochodów, profesor Friedhelm Loh. Od dziesięcioleci pasjonuje się klasycznymi samochodami i nie tylko kolekcjonuje je, ale także nimi jeździ. Dzięki niemu dzisiaj Nationales Automuseum w Dietzhölztal pokazuje zainteresowanym osobom wyjątkowe samochody, przełomowy design, rzemiosło i dbałość o szczegóły.

Idealne warunki dla historii motoryzacji

„Muzeum opowiada historię inżynierów i projektantów, dumnych właścicieli i odważnych kierowców wyścigowych. Muzeum opowiada historię stojącą za historią.” Sprzyja temu atmosfera historycznych budynków przemysłowych zachowanych w oryginalnym stanie. Cała powierzchnia wystawowa liczby 7500 metrów kwadratowych. Centralnym elementem ekspozycji w głównym budynku jest stromy zakręt z ikonami historii motoryzacji. Za nim w wielkogabarytowej gablocie na całą szerokość hali, prezentuje się ponad 30 samochodów sportowych i wyścigowych.

O markach i modelach słów kilka

Na wyciągnięcie ręki jest ponad 50 marek samochodowych: Audi, Alfa Romeo, Aston Martin, Austro Daimler, Autiobianchi Bianchina, Avions Voisin, Bentley, Benz, BMW, Bucciali, Bugatti, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Daimler, DeLoeran DMC-12, Dodge, Duesenberg, Facel Vega, Ferrari, Fiat, Ford, Glas, Gutbrod, Jaguar, Kleinschnittger, Lamborghini, Lancia, Lincoln, Lloyd Alexander, Lohner, Manderbach Condor, Maserati, Maybach, McLaren, Mercedes, Mercedes AMG, Mercedes-Benz, NSU, OM, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Shelby, Sunbeam, Talbot-Lago, Tatra, Tyrrell, Volkswagen.

Wśród nich są zarówno rzadkie modele, jaki te sprzedane w milionach egzemplarzy. Znajdują się tam również liczne ikony historii motoryzacji, od Bugatti Type 57 Atalante po Lamborghini Miura SV i Mercedesa CLK GTR, a także szeroka gama pojazdów wyścigowych – od wyścigów długodystansowych, po NASCAR oraz Formułę 1 i Formułę E.

Ekskluzywne klasyki

Na ekspozycji, podzielonej na tematyczne obszary, znajdziemy najpiękniejsze klasyki, liczne unikaty, prototypy. Z tej przebogatej listy wymieńmy choć kilka ciekawych modeli, jak:

  • Bentley 6,5 litra Speed Six z 1930 r. – uczestnik wyścigu Monte Carlo i zwycięzca Le Mans w 1930 r.
  • Bucciali TAV8-32 V12 „Golden Arrow” by J. Saoutchik z 1932 r. – jeden z trzech egzemplarzy, które przetrwały na świecie
  • Daimler 4-ph „Marseilles” Phaeton z 1898 r. – najstarszy samochód zarejestrowany w Anglii, uczestnik rajdów Veteran Car Run London to Brighton
  • Duesenberg Model J, Convertible Couper by Murphy z 1929 r. – samochód ze specjalnym kanistrem do przemytu alkoholu
  • Facel Vega Facel II, 1962 r. – wyprodukowano tylko 184 egz., na wystawie znajduje się jeden z 20 egz. z manualną skrzynią biegów
  • Jaguar XKSS z 1957 r. – jeden z 16 wyprodukowanych egzemplarzy
  • Lamborghini 350 GT Coupe z 1965 r. – jeden z 6 egz. z siedzeniami 2+1
  • Lincoln Continental „Limo One” z 1963 r. – ostatni samochód prezydenta Johna F. Kennedy’ego, Maybacha Exelero.  jedyny egzemplarz na świecie
  • Mercedes-Benz 190 E2.5-16z 1990 r. – numer 1 z 500 egzemplarzy
  • Mercedes-Benz CLK GTR Roadster z 1999 r. – prototyp, powstało tylko 5 sztuk
  • Talbot-Lago T26 Grand Sport z 1948 r. – Jacques Soutchik zbudował tylko dwa takie modele z tzw. niskim dachem

Atrakcje dla zwiedzających

Organizatorzy zadbali, by Nationales Automuseum nie tylko stało się kolejnym atrakcyjnym miejsce do zwiedzania, ale też i edukowało oraz przekazywało wiedzę, inspirując miłników samochodów oraz  było miejscem dobrej zabawy dla całej rodziny.

Dostęp do szczegółowych informacji o prezentowanych pojazdach jest możliwy za pośrednictwem specjalnie opracowanej aplikacji. Zainteresowani mogą także wypożyczyć tablet, by korzystać z tej opcji. Oczywiście w Muzeum można rezerwować wycieczki z przewodnikiem.

W przestrzeni muzeum znajduje się także kino „Capitol” w stylu Art Deco z widownią dla około 50 osób. Podczas zwiedzania warto tam zasiąść, by obejrzeć film, który przeniesie Was w czasie i przestrzeni i pozwoli zapoznać się z historią zebranych eksponatów.  Dalej można zajrzeć  do galerii silników, modeli przekrojowych i eksponatów technicznych, od silnika parowego po 16-cylindrowy Bugatti i nowoczesną platformę samochodu elektrycznego. Model przekrojowy amerykańskiego samochodu wyścigowego NASCAR jest nowością na wystawie.

Edukacja w Nationales Automuseum

Na koniec warto wspomnieć, że Nationales Automuseum jest otwarte dla badań i edukacji. Wkrótce po otwarciu obiektu zaczął tam działać kampus uniwersytecki afiliowany przy Wydziale Ekonomii i Prawa Uniwersytetu Nürtingen-Geislingen (HfWU). Zarządza nim profesor Jochen Buck, wiodący ekspert w dziedzinie badań wypadków w Niemczech. Wygłasza także wykłady na temat przemysłu motoryzacyjnego i mobilności. W Nationales Automuseum adepci studiów podyplomowych  są  szkoleni jako eksperci od klasycznych pojazdów.  Szeroka gama programów edukacyjnych Nationales Automuseum dla szkół i uniwersytetów nie ma sobie równych w Niemczech, a prawdopodobnie nawet w Europie.

Muzeum otwarto w lipcu 2023 roku i znajduje się w sercu Niemiec pomiędzy Kolonią, Dortmundem, Kassel i Frankfurtem. W tym samym roku muzeum otrzymało nagrodą FIA Founding Members’ Club Heritage Cup przyznaną przez World Automobile Association. To najwyższe międzynarodowe wyróżnienie, poprzez które FIA ​​docenia wysiłki organizacji, wydarzeń i osób na rzecz promowania i zachowania historii motoryzacji.

 

Jeśli jesteś miłnikiem samochodów lub chcesz odkryć historię motoryzacji w ciekawym wydaniu, Nationales Automuseum The Loh Collection to miejsce, które warto uwzględnić w swoich planach. Jego bogata kolekcja i profesjonalne podejście do tematu sprawiają, że jest to punkt obowiązkowy dla każdego fana motoryzacji.

Źródło:
Opracowanie tekstu: na podstawie informacji przy eksponatach oraz strony Muzeum: https://www.nationalesautomuseum.de/en

Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce

Szczegóły na cały rok: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!

Patronat medialny KlassikAuto.pl

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe zgłoszenia i zapraszamy Organizatorów do: