Przedstawiamy książkę Romualda Cieślaka wydaną nakładem Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.


To pierwsza i unikatowa publikacja przedstawiająca historię oraz kulisy pracy montowni samochodów, które działały w granicach II Rzeczypospolitej Polskiej. Ich wkład w rozwój  motoryzacji  po odzyskaniu niepodległci był niewątpliwie ważny. Autor podkreśla, że wydatki państwa w tamtym okresie bardziej koncentrowały się na odbudowie kraju z powojennych zniszczeń aniżeli na finansowaniu budowy dróg i przemysłu motoryzacyjnego.

Montownie dały międzywojennej Polsce nie tylko samochody, ale także sieć autoryzowanych warsztatów obsługowo-naprawczych oraz umożliwiły kontakt z najnowszymi wówczas technologiami stosowanymi w fabrykach samochodów w Europie i za oceanem (zob. Od autora).

Książka podzielona jest na 10 rozdziałów, w których opisane są następujące montownie:  „Elibor”, Towarzystwo Budowy Samochodów „As” , Zjednoczone Fabryki Maszyn i Samochodów „więcim-Praga” SA, General Motors w Polsce w Warszawie, Polskie Towarzystwo Samochodów Citroën, Polski Fiat, „Lilpop, Rau & Loewenstein”, Zakłady Samochodowe Wspólnoty Interesów SA, Hudsexway z Wolnego Miasta Gdańska oraz Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” SA.

W każdym opisie czytelnik znajdzie liczne fakty z historii poszczególnych marek i modeli samochodów, ciekawostki biograficzne o polskich konstruktorach i inżynierach, dane techniczne oraz liczne zdjęcia, często publikowane po raz pierwszy. Uzupełnieniem opracowania jest bibliografia, indeks osób i źródła wykorzystanych ilustracji.

Choć jak wydawca zaznacza, że opracowanie ma charakter pionierski, to zawiera niezwykle ciekawy zapis historii polskiej motoryzacji. Tę książkę polecamy wszystkim osobom zainteresowanym, zarówno historią, jak i rozwojem przemysłu samochodowego, szczególnie w naszym kraju.

Publikacja dostępna na stronie internetowej Wydawnictwa Komunikacji i Łączności