Chelsea to nie tylko jedna z najbardziej prestiżowych dzielnic Londynu, czy profesjonalny klub piłkarski, z którego dumna jest spora część Brytyjczyków. Jest to także jedna z limitowanych edycji kultowego Mini.

Przypadająca na lata osiemdziesiąte polityka marki Austin Rover stawiała na tworzenie coraz to nowszych edycji specjalnych Mini, które miały trafić do każdego segmentu odbiorców. „The Chelsea” trafiła do sprzedaży w połowie lat osiemdziesiątych i występowała wyłącznie w kolorze Targa Red. Samochody w tej wersji posiadały komplet czarnych zderzaków i klamek oraz plastikowe nakładki nadkoli.

Przenikniony duchem lat sześćdziesiątych wóz od początku skierowany był do młodych osób. Reklamujące go slogany głosiły, iż jest to wóz stworzony pod kolejną, równie fascynującą epokę. Na wyposażeniu tej odmiany, prócz zestawu plastikowych kołpaków znajdował się też komplet całkiem udanych alufelg założonych na maleńkie, niskoprofilowe opony. Utrzymane w szarej tonacji, typowe dla „miniaków” z tamtych czasów wnętrze zostało podrasowane czerwonymi przeszyciami na fotelach i boczkach drzwi. Podkreślaną przez producenta zaletą były też odchylane siedzenia przednie. Choć było to praktyczne rozwiązanie – niewielu było śmiałków, którzy zechcieliby spędzić noc w tych jakże mało komfortowych warunkach.

Prócz Wielkiej Brytanii, wersja „The Chelsea” szeroko reklamowana była także na rynku japońskim. Stylowy samochód był dedykowany mieszkańcom wielkich aglomeracji, którzy potrzebowali praktycznych jak i ekonomicznych środków transportu. Ważną kwestię w tym przypadku stanowiła również ekologia. Standardowa jednostka Mini o pojemności 998 cm3 (40 KM) została specjalnie zmodyfikowana, by spełniać surowe wymogi panujące w Japonii. Był to ten sam silnik, który występował w popularnych odmianach Mayfair oraz Mini City.

Sprzedaż serii „The Chelsea” zakończyła się w 1987 roku.

Raporty spalania Mini 1000 „The Chelsea”:

Średnie spalanie: 6,2 l/100 km

Spalanie przy 90 km/h: 4,7 l/100 km

Spalanie przy 120 km/h: 6,4 l/100 km

 

Zdjęcia: Archiwum autora