Ryszard Czerwiński z Sosnowca: Chcieliśmy poczuć amerykańską wolność […].


Z cyklu: LUDZIE I ICH STYLOWE PASJE!

Ryszard Czerwiński – przedsiębiorca. Właściciel firmy restaurującej zabytkowe samochody, założyciel Stowarzyszenia Muzeum Techniki w Sosnowcu.

Samochód: Mercedes 220S (W111), 1962r. Okres produkcji: 1959-65r.
Silnik: 2195 cm3, 6-cylindrowy na  2 gaźnikach Solex.
Spalanie ok. 12 l/100 km.

Marzena Jerzyńska – Redakcja KlsassikAuto.pl (na zdjęciu powyżej).

1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Pod koniec lat 80. rodzice chcieli kupić duży samochód. Szukali pośród amerykańskich marek, które niestety były trudno dostępne w tamtym okresie. Wynikiem ich poszukiwań był Mercedes z 1959 r. (Skrzydlak S-klasa), który jest w naszej rodzinie już ponad 20 lat (często jeżdżę nim również na zloty). Kupując ten samochód nie myśleliśmy o jego wartości zabytkowej, istotne były na tamten czas jego gabaryty. Miało to być duże, wygodne auto do jazdy. Zależało nam również, aby posiadało chromowane elementy. Chcieliśmy poczuć Amerykańską wolność, dlatego akurat zamiłowanie Mercedesami.

2. Dlaczego wybór padł na ten model?
Ten model Mercedesa należy do mojego dobrego znajomego, który jest jego drugim bądź trzecim właścicielem od ok. 40 lat. Jednakże ze względu na stan zdrowia zdecydował się go sprzedać, a ze względu na moją wiedzę i doświadczenie w temacie zabytkowej motoryzacji poprosił mnie o pomoc w jego sprzedaży.

3. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód jest właściwie w 100% oryginalny.

4. Czy sam naprawiałeś samochód?
Ja osobiście nie wykonywałem żadnego remontu tego samochodu, natomiast wiem, że dokonywana była w nim w miarę bieżąca konserwacja w celu utrzymania go w stanie nadającym się do codziennego użytku. Samochód jest sprawny mechanicznie, jedynie jak widać konieczne jest odnowienie blacharki.

5. Jakie ma zalety, wady?
Ponieważ kocham stare samochody, ciężko jest mi dostrzegać w nich jakiekolwiek wady. Natomiast z praktycznego punktu widzenia, ich użytkowania, mogę powiedzieć kilka słów na temat jego wyposażenia i komfortu z jazdy. Np. wąska, duża kierownica w tych samochodach na długich trasach jest dość męcząca w prowadzeniu samochodu przez to, że ręka jest właściwie cały czas ściśnięta. Niewątpliwie jednak stanowi swego rodzaju wizualną atrakcję i jest cechą charakterystyczną dla tego modelu.
Samochód posiada dobrze dopasowany silnik do gabarytów oraz wystopniowaną skrzynię biegów. Mimo, iż nie mają typowego, sportowego charakteru osiągały znaczące wyniki np. w Rajdzie Monte Carlo oraz wygrywały Rajd Polski.

6. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Te modele należały do grona samochodów z górnej półki. Ten model niestety nie posiada bogatego wyposażenia. Wspomnieć jednak warto o tym, iż drążek do zmiany biegów znajduje się przy kierownicy (jest to skrzynia manualna, 4-biegowa). Dodatkową ciekawostką jest to, iż posiada dwa gaźniki oraz dodatkową pompę wspomagającą hamulce. Oryginalny jest również licznik, w którym jest pionowa wskazówka.

7. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Samochód służył właścicielowi do codziennej jazdy i pokonywał nim kilkanaście tysięcy kilometrów rocznie. Na chwilę obecną znajduje się w moim warsztacie w poszukiwaniu nowego nabywcy.

8. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Koszt eksploatacji związany jest głównie z bieżącą konserwacją tego samochodu, wymianą płynów, olei.

9. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części zamienne są łatwo dostępne, być może dlatego, że jest to samochód z Europy. Jeśli chodzi o ich koszt nie należy on do najniższych. Trzeba liczyć się z tym, iż są to kwoty liczone w setkach złotych. Z ciekawostek np. części mechaniczne należą do dość drogich, natomiast galanteria np. gwiazda do mercedesa kosztuje 200 zł, gdzie koszt ten jest dość niski np. w porównaniu z jeleniem do Wołgi (800-1000 zł). Ponieważ przez lata zainteresowań zabytkową motoryzacją udało mi się poznać wiele osób pasjonujących się m.in. Mercedesami, dlatego też łatwiej jest mi zdobyć do nich części.

10. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W chwili obecnej w moim warsztacie.

11. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Sam organizuję rajdy i zloty, ale również chętnie w nich uczestniczę. Minusem zlotów organizowanych w Polsce jest wysoki koszt opłat już na etapie zapisów, dlatego też sam postanowiłem organizować tego typu imprezy, czego przykładem jest II Sosnowieckie Spotkanie Zabytkowych Samochodów, które odbyło się 25 września br. Udział w tej imprezie wzięło ponad 200 zabytkowych pojazdów.

12. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Jestem założycielem Stowarzyszenia Muzeum Techniki w Sosnowcu. Kiedyś udzielałem się również w Automobilklubie Śląskim, jednak w pewnym momencie postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce i zacząłem sam angażować się w organizację tego typu imprez.

13. Komu polecasz to auto?
Uważam, że jest to auto zarówno dla mężczyzn jak i kobiet, pod warunkiem, że jest ono oczywiście na tyle odrestaurowane, że nadaje się do jazdy. Jednakże ze względu na gabaryty na pewno jest ono łatwiejsze w kierowaniu dla mężczyzn. Komfort jazdy jest bardzo duży, dlatego warto go polecić innym użytkownikom chcącym zakupić taki samochód. Silnik ma dużą kulturę pracy ze względu na 6 cylindrów, dzięki czemu jest dość cichy.
Osoby decydujące się na takie auto powinny liczyć się z dużym spalaniem, trudnościami z zaparkowaniem tym samochodem. Sam osobiście parkując samochód gdzieś na mieście cały czas myślę, czy wszystko jest z nim porządku i chcę je mieć „na oku”.

MJ. Dziękuję za rozmowę.


Inne zdjęcia tego samochodu dostępne są w zakładce Sprzedam/kupię. Poniżej link do tej strony.