Sportowy samochód z trzema siedzeniami w środku i centralnie umieszczonym silnikiem? Taką filozofią kierowała się Matra podczas prac nad swoim coupé, które w latach siedemdziesiątych uchodziło za jeden z najbardziej nietypowych samochodów produkowanych we Francji.  

Na przekór nudzie

Bagheera, której nazwa była owocem współpracy dwóch francuskich koncernów – Matra oraz Simca. Zastąpił odchodzący już do przeszłci model 530, który królował w latach sześćdziesiątych. Osadzone na stalowym szkielecie nadwozie nowego samochodu wykonano z tworzywa sztucznego. Jego wygląd łączył w sobie wszystko, o czym na początku lat siedemdziesiątych marzył każdy kierowca z wyścigowym zacięciem. Chowane reflektory przednie z umieszczonymi pod nimi halogenami, rasowe przetłoczenia na przedniej pokrywie oraz delikatnie schodząca ku dołowi tylna część karoserii sprawiały wtedy piorunująco dobre wrażenie. 

Bagheera – całoroczna wyścigówka

Do maksymalnych 185 km/h rozpędzała ją 1,4-litrowa jednostka umiejscowiona centralnie. 84-konny silnik cechował się wspaniałym, donośnym brzmieniem. Dostęp do niego można było uzyskać po podniesieniu specjalnej pokrywy ukrytej za tylną szybą. Znajdowała się między przedziałem pasażerskim, a dosyć symboliczną półką tylną. Dzięki niskiej masie auto prowadziło się bardzo dynamicznie. Bagheera posiadała też niezależne zawieszenie kół oraz dwuobwodowy układ hamulców z tarczami na wszystkich kołach. Przy wykonywaniu szybszych wiraży trzeba było mieć jednak z tyłu głowy, że jest to auto z napędem na tył. Katalogowe spalanie standardowej wersji silnikowej tego modelu Matry wynosiło 9 litrów na 100 km.  

Trzy miejsca siedzące

Wnętrze było wielkim atutem oryginalnej Matry. Siedziało się w nim prawie jak na ziemi. Jego stylistyka przypominała kokpit promu kosmicznego, który wykończono materiałami w najmodniejszych barwach lat siedemdziesiątych. Dostęp do wszystkich przełączników znajdował się głównie w zasięgu kierowcy, który jako jedyny siedział na oddzielnym fotelu. Miękkie fotele siedzących obok niego pasażerów były ze sobą zintegrowane. Za ich głowami znajdowała się niewielka szybka, która oddzielała wnętrze od miejsca, gdzie znajdował się silnik i 330-litrowy bagażnik. Niektóre egzemplarze Bagheery wyposażano w opcję szyberdachu, a nawet faltdachu, dzięki czemu do jej środka docierało więcej światła. Ciekawym rozwiązaniem była podnoszona hydraulicznie pokrywa bagażnika, której przeszklona powierzchnia była dodatkowo podgrzewana.  

Złote dziecko

Matra Bagheera nie należała do stosunkowo najdroższych pozycji rynkowych, przez co zyskała bardzo dużą popularność – szczególnie na swoich rodzimych ziemiach. W sprzedaży dostępne były także dwie odmiany specjalne (S oraz X), które posiadały nieco bogatsze wyposażenie oraz mocniejszy, 90-konny silnik. W ciągu siedmiu lat produkcji (1973-1980) samochód przeszedł jeden niewielki lifting. Przypadł on na rok 1976. Zmodernizowane sztuki łatwo można było odróżnić po większych, niż wcześniej kloszach świateł z tylnych. W 1980 roku zastąpiono ją modelem Murena.

Przed zakupem…

Zaletą klasycznego coupé z Francji jest możliwość podmiany niektórych części z innymi modelami produktów Simca/Matra z tamtych lat. Przy poszukiwaniach tego modelu Matry należy zwrócić szczególną uwagę na stan jej stalowego szkieletu, który lubił korodować. Warto również zainteresować się stanem elementów wykonanych z tworzywa sztucznego – na rynku wtórnym mogą być one trudno dostępne. Zadbany egzemplarz na pewno da nam dużo radości i będzie prawdziwym rodzynkiem na wszelkiego rodzaju zlotach. 

Ceny Matry Begheera

Jakie są ceny tego modelu Matry? Podajemy najbardziej poszukiwane i cenne wersje. Ceny w Euro.

Matra Begheera, 1,3 l, 84 PS, 1973-75:
Stan 1: 17 000
Stan 2: 10 500
Stan 3: 6 000
Stan 4: 3 000
Stan 5: 2 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 4%.

Matra Begheera S, 1,4 l, 90 PS, 1975-76:
Stan 1: 20 000
Stan 2: 12 500
Stan 3: 7 500
Stan 4: 4 000
Stan 5: 2 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 3%.

Matra Begheera S, 1,4 l, 90 PS, 1977-79:
Stan 1: 19 000
Stan 2: 12 000
Stan 3: 7 000
Stan 4: 3 500
Stan 5: 2 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 1%.

Matra Begheera X, 1,4 l, 90 PS, 1978-80:
Stan 1: 20 000
Stan 2: 12 500
Stan 3: 7 500
Stan 4: 4 000
Stan 5: 2 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 1%.

Zdjęcia: Krystian Tomala
Źródła dodatkowe: archiwalne materiały reklamowe Matra Bagheera