Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Bo starsze auta podobają mi się bardziej niż nowe. Ponieważ samochody z lat 80. i 90., to auta moich marzeń, które oglądałem na plakatach lub w czasopismach motoryzacyjnych. Niestety nie było ich wtedy wiele na polskich drogach.

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Jest to bardzo rzadki youngtimer. Wyprodukowano tylko 3226 sztuk (a tej wersji trochę ponad 820 sztuk). Moim zdaniem najładniejsze samochody mają nadwozie coupe . Ta Lancia z 1998 roku ma coś w sobie. Jest nawet inna, niż inne coupe i dlatego jest dla mnie tak wyjątkowa. Tak na marginesie, poprzednie moje auto to BMW E24, 628 CSi rocznik ’84 :)

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Z ogłoszenia. Jakieś pół roku temu.

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Lancia Kappa jest „fabryczna” i w pierwszym lakierze. Wytrzymał już 24 lata i wygląda naprawdę bardzo dobrze.

Czy sam odnawiałeś samochód?
Nie było takiej potrzeby.

Ile kosztowały prace remontowe?
Prac remontowych nie było. Jedynie zakup części eksploatacyjnych, które kosztują dość sporo np. wahacz przedni w Polsce to koszt ok 750zł, jeśli jest dostępny.

Jakie ma zalety, wady?
Ma mnóstwo zalet, bo jest rzadki, jak Ferrari. W wady to jego zalety :)

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Wersja coupe jest całkiem inna, niż zwykła Kappa, ponieważ te auta były produkowane ręcznie w fabryce Maggiora, znanej z choćby produkcji słynnego coupe Glas, jako najkrótsza seria aut coupe Lancii w jej historii. Mogę wyróżnić tu również silnik 2.4 20V, 5 cylindrów i system VIS ( Variable Intake System, czyli układ o zmiennej długości dolotu).

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jeżdżę od czasu do czasu, okazjonalnie. Przejażdżki na spoty lub dla przyjemności. Jest bardzo praktyczny. Posiada wszystko co potrzeba i ma nawet duży bagażnik.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Niektóre części są bardzo drogie (bo ma je tylko Lancia k coupe), a niektóre tanie (bo pasują z Fiata). Spalanie benzyny jest na poziomie 10-11 litrów na 100 kilometrów, więc myślę, że nie jest źle, jak na silnik o pojemności 2.4 litra i 5 cylindrów.

Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Tych części, których nie ma w Polsce, to kupuję we Włoszech. Tam jest praktycznie wszystko, ale ceny są wysokie np. mechanizm podnoszenia szyby, to koszt ok 400-450 euro.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W przydomowym garażu.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? 
Tak, biorę udział w rajdach np. Rajd Koguta. Kilka razy w roku.

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Klasyczna Strefa Wrocław.

Komu polecasz to auto?
Każdemu, kto kocha włoską motoryzację i włoski design. Kappa jest wygodna, bogato wyposażona i bardzo przyjemnie się nią jeździ. Mam też Mercedesa W210 i naprawdę komfort jest porównywalny. Ma 175 KM, więc jest tu moc do wyprzedzania i podoba mnie się dźwięk silnika, który jest nie do podrobienia.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Te Lancie mają problem z rdzą, która szczególnie atakuje podłogę i progi. Należy znaleźć sobie „zdrowy” egzemplarz, najlepiej z Włoch albo Szwajcarii (mój jest z CHF), chyba że ktoś kupi tanio w miarę dobry egzemplarz (co już nie jest takie proste) i to sobie zrobi na własną rękę.

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? Jakie i dlaczego?
Oczywiście. Jeszcze raz muszę kupić BMW E24, ale 635 Csi. Szukam też ładną 205 GTI z silnikiem 1.9, Nissana 300 ZX TT, BMW E39 540i itp :) sporo tego jest w mojej głowie.

Dane techniczne i wyposażenie:

  • Silnik 2.4 20V o mocy 175KM
  • Rok produkcji: 1998
  • Skrzynia manualna
  • Klimatronic
  • W pełni elektryczne i podgrzewane fotele Recaro (całe wnętrze w alcantarze)
  • Fotochromatyczne lusterko wsteczne
  • Elektryczne szyby z domykiem
  • Elektryczne i podgrzewane lusterka składane przyciskiem
  • Centralny zamek
  • Podłokietnik
  • 4x airbag
  • Viscodrive, czyli szpera
  • 2 rolety tylnej szyby

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Marek Jędrysiak

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/