Jaki model Lamborghini po raz pierwszy został wyposażony w drzwi nożycowe? Który pojazd terenowy do użytku wojskowego dał swój początek pierwszemu luksusowemu SUV-owi spod znaku byka? W całej historii marki Lamborghini pojawiły się liczne innowacje, które uczyniły włoską fabrykę w Sant’Agata Bolognese symbolem w świecie motoryzacyjnym. Oto garść ciekawostek z historii marki, których możesz nie znać.

Największe szklane „skrzydła” w historii motoryzacji
Marzal, prototyp Lamborghini z 1966 roku został zaprojektowany przez Marcello Gandiniego dla Carrozzeria Bertone z zamiarem stworzenia czteromiejscowego grand tourera. Wśród cech, które czynią projekt Marzala wyjątkowym, jest wnętrze, w całci obite skórą w kolorze srebrnym oraz sześciokąt, główny motyw całego projektu, który został powtórzony w wielu detalach. Swoje odzwierciedlenie znajduje w kształcie deski rozdzielczej, w tylnej szybie oraz w wycięciu konsoli. Jednak najbardziej charakterystyczną cechą Marzala jest rozległa szklana powierzchnia nadwozia o powierzchni 4,5 m2, od drzwi skrzydłowych po dach. Dzięki temu zabiegowi stylistycznemu ​​Marzal stał się w pełni sprawnym samochodem pokazowym o największej szklanej powierzchni w historii.

Najniższy samochód sportowy zaprojektowany przez najmłodszy zespół w historii
Ferruccio Lamborghini od samego początku swojej historii jako konstruktora samochodów sportowych dawał dużo przestrzeni młodym i błyskotliwym współpracownikom, czego przykładem jest projekt modelu Miura. W 1966 roku, najmłodszy w historii marki projektant Marcello Gandini i kierowca testowy Bob Wallace (obaj po 28 lat), wraz z głównym inżynierem Gianem Paolo Dallarą i asystentem inżynierem Paolo Stanzani, powołał do życia Miurę, niezwykły samochód, który miał stać się legendą.

Foto storica bn Lamborghini Miura con toro in campagna

Lamborghini Miura było także najniższym produkowanym masowo autem drogowym. Wysokość jego 2-drzwiowego nadwozia wynosiła zaledwie 105,5 cm, co w latach 60. było jednym z najważniejszych aspektów w projektowaniu samochodów sportowych. Do dziś cecha ta jest integralną częścią DNA samochodów marki Lamborghini.

LM002 – pierwszy super SUV
Projekt mający na celu opracowanie wysokowydajnego pojazdu terenowego do użytku wojskowego pod nazwą LM002, został po raz pierwszy zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Brukseli w 1986 roku. W momencie premiery LM002, zupełnie inny od wszystkich dostępnych na rynku samochodów, okazał się nowatorski w swojej formie i osiągach. Posiadał silnik o pojemności 5167 cm3, zapewniający 450 KM przy 6800 obr./min. oraz doskonałe możliwości terenowe i design podkreślający mocne linie. Z nadwoziem wykonanym z aluminium i włókna szklanego, wyposażony w napęd na wszystkie koła, dwubiegową skrzynią rozdzielczą z centralnym blokowaniem mechanizmu różnicowego, LM002 był pierwszym super SUV-em w historii. Bezpośrednim spadkobiercą LM002 okazał się obecny model Lamborghini, Urus, pierwszy super SUV marki, który jest produkowany na skalę masową.

Countach: pierwszy samochód z drzwiami nożycowymi
Pionowo otwierane drzwi Lamborghini, znane również jako „drzwi nożycowe”, są znakiem rozpoznawczym najbardziej kultowych supersportowych samochodów V12, wyprodukowanych przez Automobili Lamborghini. Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego w 1971 roku rewolucyjny Countach był pierwszym samochodem produkcyjnym wyposażonym w otwierane pionowo drzwi, co do dziś wyróżnia najmocniejsze samochody z fabryki w Sant’Agata Bolognese. Wybór tej technologii jest związany nie tylko z estetyką, ale także z użytecznością otwierania do góry – pozwoliło to kierowcy wychylać się, aby lepiej widzieć obszar za samochodem podczas cofania, a także parkowania w ciasnych przestrzeniach, gdzie otwieranie klasycznych drzwi byłoby niemożliwe. Począwszy od modelu Diablo, spadkobiercy Countacha, poprzez Murciélago, Reventón, Veneno, Centenario i wreszcie po Aventadora, pionowo otwierane drzwi stały się znakiem rozpoznawczym Lamborghini w 12-cylindrowych modelach.

Szerokości
[email protected]