• Bentley Motors został oficjalnym partnerem Goodwood Members Meeting.
  • Marka samochodów luksusowych z Crewe powiększa kolekcję pojazdów Bentley Heritage Collection o kolejne sześć modeli: m.in. 1929 Speed Six, 1949 Mark VI i 2001 Arnage Red Label.
  • Gama zabytkowych samochodów przeznaczona na pokazy i przejazdy liczy obecnie 35 pojazdów użytkowych.
  • Wszystkie samochody zostaną przystosowane do jazdy i dopuszczone do ruchu.

Bentley Motors został oficjalnym partnerem 79. spotkania członków Goodwood, które odbyło się w dniach 9-10 kwietnia 2022 r. Wydarzenie Goodwood Members Meeting to wyjątkowy weekend wyścigów samochodowych, których celem jest odtworzenie atmosfery, panującej podczas spotkań członków Brytyjskiego Klubu Wyścigów Samochodowych, które odbywały się w latach 50. i 60.

Bentley wsparł wydarzenie, udostępniając na wystawę 10 kultowych pojazdów z okresu od 1929 do 2019 roku. Firma zapowiada także nowe modele, które wzbogacą słynną kolekcję Bentley Heritage Collection liczącą w sumie 35 samochodów.

Wśród sześciu nowych pojazdów, które dołączają do kolekcji znajdują się:

  • 1929 Speed Six, uzupełniający przedwojenną kolekcję marki Bentley,
  • 1949 Mark VI, czyli pierwszy samochód firmy zbudowany w fabryce w Crewe,
  • 1963 S3 Standard Saloon, najbardziej wyrafinowany z czterodrzwiowych pojazdów lat 60,
  • 1984 Continental, kabriolet z opuszczanym dachem, dawniej używany przez ówczesnego prezesa marki Bentley,
  • 1991 Turbo R, czyli model, który zapoczątkował odrodzenie firmy Bentley jako marki sportowej,
  • 2001 Arnage Red Label, czyli powrót do 6¾ sedanów V8 Bentley.

Legenda przedwojennych wyścigów samochodowych
Bentley Speed Six jest jednym z kultowych samochodów marki z czasów przedwojennych. Wysokowydajna wersja modelu 6½ Litre, Speed Six stała się najbardziej utytułowanym modelem Bentleya, który brał udział w wyścigach samochodowych. Zdobywał trofea w latach 1929 – 1930, kiedy za kierownicą samochodu zasiadali Woolf Barnato, Sir Henry “Tim” Birkin i Glen Kidston Le Mans. Model Bentley GU 409, został pierwotnie zbudowany na zlecenie W.F. Watsona, wyposażony w nadwozie sedana marki Weymann przez Victora Brooma i dostarczony do klienta we wrześniu 1929 roku.

Pierwszy produkcyjny Bentley, który powstał po wojnie
Premiera modelu Mark VI, czyli pierwszego samochodu produkcyjnego z Crewe po wojnie odbyła się w maju 1946 roku. Wykorzystując niezależne zawieszenie przednie i istniejący sześciocylindrowy silnik o pojemności 4½ litra, Mark VI szybko stał się najlepiej sprzedającym modelem marki z liczbą 5000 samochodów wyprodukowanych w latach 1946-1952. 73 lata później Mark VI – w wersji AGO 2 – powrócił do fabryki w Crewe i został wyposażony w nadwozie H.J. Mulliner, w barwach dwukolorowej zieleni i czerni. Model AGO 2 stanowi połączenie stylu słynnego Embiricos Bentley, Mk V Corniche z lat 30. i kultowego R-Type Continental z 1952 roku.

S-Type, czyli następca R-Type
W 1955 roku pojawił się model R-Type, który zastąpił S-Type. To praktycznie uaktualniona, usprawniona i ulepszona wersja poprzednika, z oddzielnym podwoziem, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym i fabrycznym nadwoziem. W tamtych czasach koszt limuzyny S-Type wynosił 3 925 £ (co odpowiada 10-krotności obecnego rocznego dochodu marki Bentley). W przeciągu 10 lat od powstania pierwszej wersji modelu S-Type, pojawiły się jeszcze dwie kolejne. W wyposażeniu drugiej generacji S2 znalazł się silnik V8, wspomaganie układu kierownicy w standardzie oraz nastąpił koniec ręcznej skrzyni biegów. Ostateczna wersja była mocno zbliżona do swojego poprzednika. To, co różniło obie generacje modelu w warstwie zewnętrznej to układ czterech reflektorów.
Samochodem, który dołączył do zabytkowej floty jest standardowy sedan S3 w kolorze granatu z 1963 roku. Przez wielu uważany jest za jeden z najbardziej okazałych nadwozi wśród sedanów.

Pojazd wierny wartościom marki
Konstrukcja modelu Bentley Continental z 1984 roku była w dużej mierze oparta na serii T wprowadzonej jeszcze w latach 60. Model 6¾ Litre, który wyposażono w silnik V8 z turbodoładowaniem, został zaprezentowany w postaci Turbo R podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 1985 roku.

Model, który przywrócił blask marce z Crewe
Na początku lat 90. działalność marki Bentley w znacznym stopniu wzrosła, głównie dzięki sukcesowi modelu Mulsanne Turbo. Wprowadzony mechanizm turbosprężarki przywrócił przewagę produktom brytyjskiego producenta, które stały się najszybszymi, najwygodniejszymi i najbardziej luksusowymi samochodami na świecie. Model Turbo R został zbudowany w oparciu o projekt Mulsanne’a Turbo, przy czym w nowej wersji dodano więcej mocy. W pojeździe uzyskano również sztywniejsze podwozie, bez uszczerbku dla luksusu i komfortu.

Pierwszy samochód po przejęciu przez VGP
W 1998 roku firma Bentley Motors stała się częścią koncernu Volkswagen Group. Pierwszym zadaniem po przejęciu marki było zastąpienie 4,4-litrowego silnika V8 w modelu Bentley Arnage wersją 6¾ Litre V8 z dwudrzwiowego Continentala. Tak powstał Bentley Arnage Red Label, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1999 roku. W modelu przeprojektowano przednie zawieszenie, zmieniono hamulce oraz jeszcze bardziej usztywniono nadwozie. Maksymalny moment obrotowy o wartości 835 Nm był nieporównywalny z żadnym innym sedanem. Samochód wykończony w kolorze Fireglow Red wyznacza jeden z punktów zwrotnych w dotychczasowej historii firmy.

Obecnie flota zabytkowych pojazdów Bentley Heritage Collection składa się łącznie z 35 samochodów pochodzących z każdej dekady oraz egzemplarzy wszystkich głównych modeli marki. Gama legendarnych samochodów powstałych w zakładach produkcyjnych w Cricklewood, Derby i Crewe w doskonały sposób przedstawia historię brytyjskiej marki luksusowej.

Pozdrawiamy Czytelników KlassikAuto.pl
Agnieszka Kłusek

biuro prasowe Bentley
[email protected]