Zakończył się 2023 rok, więc warto poczynić pewne podsumowania. W tym artykule spróbuję przedstawić koszty, jakie poniosłem eksploatując swoje auto w ciągu jednego roku. Przez ten rok przejechałem ponad 20 000 km odwiedzając 12 krajów i 2 kontynenty. Nie jest to auto do codziennej eksploatacji, ale też nie stoi tylko pod kocem (dosłownie) w garażu.

2023 rok to wyprawa do Maroka (ponad 9.000 km) i na Sylt – Helgoland – do Danii (ponad 4.700 km). Co najmniej 49 aktywności (uczestnictwo w wydarzeniach Automobilklubu Wielkopolskiego – Komisji Pojazdów Zabytkowych, Automobilklubu Ostrowskiego, „Średzkich Youngtimerów”, „FCA Clubu Poznań”; udział w „X Motoclassic Wrocław”, w „Finale Polskiego Konkursu Elegancji” itd.) oraz uczestnictwo w „Retro Motor Show”, „Śniadaniach & Gablotach”, „Graciarskich obiadkach czwartkowych”, „Kameralnych spotkaniach miłników klasycznej motoryzacji”, w „80 Tour de Pologne”, jazdach „#KlasykiemPoMiescie”, jak i w fotosesji Nowakiewicz Photo do „Magazynu Classicauto”. Autem uczestniczyłem też w 12 rajdach (m.in. w „Rajdzie Koguta”, „Rajdach Tysiąca Liści/R1000L”, rajdach „Klasycznej Strefy Wrocław”, „Soft99 Garage” itd.).

Foto: Koszt eksploatacji Fiata Uno (1)-(26b)

Zużycie paliwa Fiata Uno

Uno średnio spalało 6,2 l Pb 95 E5/100 km, choć na autostradach z Poznania do Lizbony (2 dni drogi) zużycie paliwa przy średniej prędkości 110 km/h wynosiło 4,89 l/100 km, ergo w roku spaliłem 1 240 l benzyny. Przy średniej cenie 7,60 zł/l to daje nam 9 424,00 zł… Oczywiście najdrożej było we Włoszech (niecałe 10,00 zł/l), a najtaniej w Maroko około 2,40 zł/l… Trudno zliczyć opłaty za płatne odcinki autostrad, promy i DB Sylt Shuttle, ale będzie to co najmniej 2 000,00 zł.

Jakie są koszty eksploatacyjne?

Oprócz kosztów związanych bezpośrednio z przemieszczaniem się autem – są też koszty eksploatacyjne. 26-letni samochód wymaga nieco uwagi. Oprócz corocznego – co 10.000 km wykonywanego – serwisu olejowego przed podróżą do Afryki warto było wymienić kompletny rozrząd i dokupić parę części zamiennych, najlepiej OE (o ile są jeszcze dostępne) na wszelką ewentualność awarii. Po podróży wymienić należało też 8-letnie opony (bieżnik miał głębokość 3,5 mm). Na szczęście żadnej awarii nie zanotowano podczas podróży, jedynie w ostatnim tygodniu grudnia ’23 przednia poduszka silnika (rok produkcji 1996) się poddała, ale udało się kupić nową, ostatnią dostępną w Internecie „Ricambi Originali” (też z 1996 r.) i wymienić w ciągu 15 min. Konsekwentnie, na koniec sezonu, wymieniłem tarcze i klocki hamulcowe oraz oryginalne bębny i szczęki hamulcowe (jak na przejechane 200.000 km prezentujące się zadziwiająco dobrze – miały jeszcze farbę i napisy). Również serwo hamulcowe lekko popiskiwało, a udało się kupić w bardzo dobrej cenie nowe firmy „Bendix”, więc od razu i ten oryginalny element został wymieniony wraz z fabrycznymi, elastycznymi przewodami hamulcowymi (również na „Ricambi Originali”).

PolMoZbyt

Samochód kupił mój Tata w „PolMoZbycie” w 1997 roku, a ja chcę cieszyć się nim jak najdłużej, więc przeprowadzam też garażowe konserwacje woskami oraz lekki tuning optyczny (uzupełniłem emblematy na chlapaczach i wlepki w komorze silnika, które się zdegradowały… Koszty wszystkich ww. części i usług wyniosły około 4 800,00 zł…, a koszt zakupionych a niewykorzystanych jeszcze części to około 1 300,00 zł.

Drogo czy tanio?

Suma wszystkich ww. wydatków to około 17 500,00 zł (łącznie z częściami zapasowymi). Czy to drogo przejechane bezawaryjnie, romantycznie i przygodowo ponad 20 000 km (średni koszt 1 km = 0,81 zł)? Chyba nie, zwłaszcza, że na pasjach się nie oszczędza… Nie mniej na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam… Mam nadzieję, iż Nowy 2024 rok będzie równie ekscytujący podróżniczo (plany już są poczynione, terminy wyznaczone), ceny nie ulegną znaczącej inflacji, a inwestycje poczynione w samochód w 2023 r. zwracać się będą przez następne lata (skoro wymieniam części fabryczne na OE, to może również będą służyć 26 lat?)!

Wyremontowałeś samochód? Napisz do nas

Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami: https://klassikauto.pl/warto-wyslac-zgloszenie-w-tym-konkursie-jak-wyremontowales-swoj-stary-samochod/.

Laur KlassikAuto

Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłci oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl„. Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.