Przed nami książka, bogato ilustrowana, w języku angielskim, autorstwa znanego dziennikarza motoryzacyjnego Jeremy’ego Clarksona. Wydana została w 1997 r., a w 2004 r. wznowiono jej druk z nową okładką.

Clarkson dokonał własnego wyboru 100  najszybszych, najfajniejszych, największych, najmniejszych i najdziwniejszych samochodów ostatnich czterdziestu lat, tj. z okresu 1957-1997. Przedstawia także dziesięć swoich najlepszych „magnesów” z tamtego okresu – od XR3 I po Mercedesa 500 SL oraz dziesięć najlepszych filmów motoryzacyjnych.

Znając autora, to możemy spodziewać się, że jego wybory po części będą zgodne z naszymi oczekiwaniami, ale mogą też czytelnika zaskoczyć. Przy każdym prezentowym modelu są zdjęcia, jest krótka informacja o danych technicznych i komentarz autora. To jest książka napisana nieco z „przymrużeniem oka” (nie jest zbyt poważna), ale warta przeczytania. Polecamy fanom klasycznej motoryzacji.

We wprowadzeniu Jeremy Clarkson pisze:

Samochód, jak wszyscy wiemy, to po prostu urządzenie do transportowania ludzi i ich bagaży z punktu do punktu. Co oznacza oczywiście, że moim ulubionym samochodem powinna być Toyota Corolla, która spełnia stawiane przed nią zadanie lepiej niż cokolwiek, co dotychczas wyprodukowano.
Samochód to coś więcej niż suma jego części. Twierdzenie, że samochód to po prostu środek transportu, jest jak twierdzenie, że Pałac Blenheim to po prostu dom. Dlatego w tej książce możesz szukać, ale nie znajdziesz Toyoty Corolli. To nudne. To samochód o najniższym wspólnym mianowniku, zbudowany bez pasji. (…). Ale nie znajdziesz też Porsche 911 ani nawet Ferrari 456, oba zbudowane z taką pasją, że cenzorzy sięgnęli po nożyczki. Nie ma ich tutaj, bo ich nie lubię. Jednakże bardzo podoba mi się kombi Peugeot 504 i van Ford Transit, dlatego właśnie tu są, wtulone pomiędzy Ferrari i Maseratis. Nie oczekuję, że wszyscy będą się zgadzać z moimi wyborami, ale mam nadzieję, że książka wam się spodoba. Napisanie jej zajęło mi wieki.” (tłum. własne IK)

Autor wybrał różne modele następujących marek: AC, Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Citroen, Colt, Corvette, Datsun, De Tomaso, Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, Gilbern, Honda, Jaguar, Jensen, Lamborghini, Lancia, Lotus, Maserati, Matra, Mazda, Mercedes, Mini, Monteverdi, Nissan, Oldsmobile, Opel, Peugeot, Plymouth, Pontiac, Porsche, Rang Rover, Reliant, Renault, Rover, Saab, Sunbeam, Toyota, Triumph, TVR, Volkswagen, Volvo.

Prezentowana książka, jak i jej nowsze wydanie są nadal dostępne na stronach internetowych.

Opracowano na podstawie: książki oraz informacji na stronach: Amazon lub Adebooks