1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Zabytkowe samochody zawsze mi się podobały. Swoja przygodę z autami zacząłem od Trabanta pod koniec lat 90-tych. Był to czas, kiedy Trabi był chyba najmniej poważanym samochodem na naszych drogach, a mnie się po prostu podobał. Trabantami jeździłem do 2005 roku. Potem nastąpiła chwilowa przerwa. Z czasem pojawiły się tzw. możliwości i kupiłem Datsuna 240Z. Był to 2012 rok i mój pierwszy „poważny” klasyk.


2. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Buickiem zainteresowałem się po części przypadkowo. Zaczęło się od tego, że podobały mi się krągłci amerykańskich aut z lat 50-tych. Szukając czegoś ciekawego, znalazłem Buicka i udało się go kupić. Nie szukałem dokładnie takiego modelu. Taki się trafił.

3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Buicka kupiłem z zeszłym roku w Kanadzie. Korzystałem z pomocy znajomego, który to auto obejrzał i ściągnął do Polski.

4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto jest prawie całe oryginalne. Zastało tylko obniżone zawieszenie, dołożony daszek nad przednią szybą, brewki na światłach z przodu i kilka gadżetów.

5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Samochód nie był odnawiany. Jedynie tej zimy zrobiłem remont silnika. Większość prac staram się robić sam, bądź z pomocą dwóch kolegów – mechaników.

6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe?
Remont silnika był wg mnie dość drogi, bo wyszedł około 17tys złotych i to przy sporym wkładzie własnym. Nie było to jakoś szczególnie kłopotliwe, bo jest całkiem niezła dostępność części. Myślę, że szlifierz miał trochę pracy, bo na wale korbowym każda panewka jest inna, a poza tym musiał przerabiać korbowody, ponieważ oryginalnie nie mają wymiennych panewek.

7. Jakie ma zalety, wady?
Zaletą Buicka na pewno jest komfort podróżowania i uwaga jaką zwraca na siebie. Wady, to chyba tylko spalanie.

8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Silnik jest ciekawy, to rzędowa ósemka, jest naprawdę spory :) Poza tym jest to 1947 rok, a całe zawieszenie jest na sprężynach. Jest jeden kluczyk do wszystkich zamków, radio z zapamiętywaniem 5 stacji a w wersji kabrio dach był składany elektrycznie.

9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Póki co nie jeździłem nim zbyt często, głownie na zloty/rajdy i dla przyjemności po okolicy. Nie planuję na pewno jeździć nim na co dzień, gdyż po pierwsze jest dość duży i w mieście niezbyt dobrze się nim manewruje, po drugie sporo pali, a po trzecie chyba szkoda już takiego auta do całorocznej eksploatacji.

10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Obecnie nie jest źle bo paliwo staniało. :) Pali około 25-27 litrów na 100 kilometrów i to jest największy problem eksploatacji Buicka.

11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Dostępność części jest naprawdę przyzwoita. Wszystko oczywiście w USA, u nas nic nie ma szans kupić. W Stanach jest kilka sklepów specjalizujących się w starych Buickach, poza tym Ebay, Craiglist. Ceny są bardzo zróżnicowane, zależą od producenta, od wieku danej części itd. Ogólnie nie ma tragedii cenowej, ale musimy pamiętać, że każdą rzecz musimy jeszcze wysłać do Polski, a to znacząco zwiększa koszty.

12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Buick stoi pod wiatą, osłonięty z trzech stron. Niestety do garażu się nie mieści :)

13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Oczywiście! Rajdy/zloty to największa przyjemność, więc staram się jeździć jak najwięcej. Nie zawsze Buickiem, często tez jeżdżę Datsunem. Najbardziej lubię rajdy, bo najwięcej frajdy daje mi jeżdżenie zabytkami i zwiedzanie ciekawych miejsc. Bardzo chętnie wystawiam się również z kolegami na targach zabytkowej motoryzacji bo można tam zobaczyć ciekawe auta i poznać fantastycznych ludzi.

14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Tak, jestem członkiem Automobilklubu Śląskiego. Poza tym często dołączam do ekipy z Częstochowskiego Ruchu Klasyków a kilka lat temu z kolegami założyliśmy Knurowskie Stowarzyszenie Klasyków.

15. Komu polecasz to auto?
Komuś kto lubi wielkie i powolne samochody, kto chce poczuć jak faktycznie podróżowało się 70 lat temu. Przy okazji ten akurat model idealnie nadaje się dla osoby, która ma ochotę nieco go przerobić by nadać mu nieco „charakteru”.

16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Uzbroić się w cierpliwość, bo nie ma ich zbyt wiele. A poza tym, to jak z każdym zabytkowym autem, czyli blacha i kompletność. No i oczywiście jak kupno to tylko USA bądź Kanada. U nas nie da się kupić tego samochodu, a w Europie, nawet jak są, to są po prostu drogie. Na końcu najważniejsze, czyli 2 drzwiowe wersje, najlepiej właśnie takich szukać.

17. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut?
Obecnie nie, ale to się na pewno wkrótce zmieni :) Mam obecnie cztery zabytkowe auta i tak co jakiś czas coś zmieniam w kolekcji. Obecnie chyba tylko Datsun i Buick są niezagrożone sprzedażą :)

DANE TECHNICZNE

  • Buick Super 50 Sedan Et
  • Rok produkcji: 1947
  • Silnik: Pojemność: 4100 cm3, 8- cylindrowy, rzędowy, moc 112 KM, moment obrotowy 279 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 3 biegi
  • Długość/ szerokość [mm]: 5394 / 1996
  • Waga: 1800 kg

Pozdrawiam sympatyków portalu KlassikAuto.pl
Łukasz Pawlukiewicz

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: redakcja@klassikauto.pl W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.
Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/