Od kwietnia 2017 roku jestem szczęśliwym posiadaczem BMW E30 z 1988 roku.
Jak to się stało?
Zainspirowany byłem motoryzacją od dziecka. Zaczynając od motorynki, przez dwa Simsony i jedną MZtkę, w końcu wykonałem konkretny, kapitalny remont Trabanta 1.1. Potem chciałem już tylko czegoś więcej. Szukałem tak długo, aż znalazłem swoją wymarzoną E30!


Szukałem sedana 4d, szeroka lampa, w kolorze delphinmetallic i takiego też udało mi się znaleźć! Na początku, przez parę miesięcy, moje BMW służyło do jazdy codziennej i radość z tej jazdy miałem ogromną. Doszedłem jednak do wniosku, że chciałbym, żeby to auto wyglądało troszkę inaczej niż typowa seria 316i.

Po tej decyzji, auto w trakcie następnych trzech lat otrzymało kilka modyfikacji, a mianowicie:

  • silnik M20b25 po małym remoncie i wymianie podstawowych podzespołów, cały uszczelniony, odmalowany, z wtryskami EV6
  • odmalowana komora silnika
  • wał napędowy z BMW E36 328i
  • hamulce tylne zostały zmienione z bębnowych na tarczowe
  • zawieszenie przednie gwintowane wraz z CamberPlates (zestaw od PK Coilovers)
  • zawieszenie tylne to sprężyny od tzw. „Bizona” na regulacji skręconej maksymalnie i do tego amortyzatory MTS Technik z górnymi mocowaniami na tzw.”Uniballu”
  • tuleje w całym aucie: oprócz tulei dyferencjału i tulei skrzyni biegów, wciśnięte są tuleje poliuretanowe o twardości 80ShA (czyli w poliuretanie są: wahacze przednie, stabilizator przedni i łączniki stabilizatora, poduszki silnika, belka tylna, wahacze tylne, stabilizator tylny i łączniki stabilizatora tylnego)
  • rozpórki kielichów przednich i tylnych SWAGIER CUSTOM PARTS
  • wnętrze tj. fotele sportsitze wraz z tylną kanapą która posiada zagłówki i podłokietnik z workiem na narty, w tapicerce z wersji E30 325i
  • tylna półka z roletą przeciwsłoneczną (oryginał z BMW E30)
  • kierownica MTechnik I
  • komputer OBC I
  • gałka zmiany biegów Mpakiet z BMW E36
  • pozostało oryginalne radio BAVARIA C, które jest wpisane w nr VIN auta
  • 16-to calowe felgi Keskin KT1 o szerokości 4x9j
  • przednia dokładka IS LIPPE
  • lotka tylnej klapy, oryginał z wersji  E30 318is
  • przyciemnione lampy przednie oraz przyciemnione kierunkowskazy przednie


W planach mam jeszcze wiele modyfikacji i zmian.

Modyfikacje jakie przeprowadziłem, moim zdaniem, są tylko na plus. Zarówno jeśli chodzi o osiągi tego auta jak i o jego wygląd. We wnętrzu, poprzez oryginalne gadżety z epoki pochodzące w 100% z modelu E30, poczuć się można jak w dobrze wyposażonej wersji. Z zewnątrz widać jego sportowe zacięcie poprzez lotkę na klapie, dokładkę przednią i szerokie, klasyczne felgi. Podczas jazdy auto jest sztywne, żwawe i trzyma się drogi. Do tego daje poczucie bezpieczeństwa podczas szybszej jazdy.

Cieszę się, że mogę jeździć wymarzoną i zmodyfikowaną przeze mnie, według własnego gustu, E30stką!

Pozdrawiam całą redakcję KlassikAuto.pl i wszystkich biorących udział w konkursie!

Marcin Koperski z Barwic

Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: redakcja@klassikauto.pl

Przykładowe pytania do wywiadu:

1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
2. Dlaczego interesujesz się takim autem? (marka, model, rok)
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
7. Jakie ma zalety, wady?
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
15. Komu polecasz to auto?
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
17. Inne ciekawostki?
18. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto? Jakie i dlaczego?

W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.