Zgodnie z obietnicą przesyłam kilka dodatkowych zdjęć mojej Syreny i krótki opis mojej przygody z Syrenką.

Marka: FSO
Model: SYRENA 104
Rok produkcji: 1969
Pojemność silnika: 842 cm ³
Moc silnika: 29,9 kW (40 KM)

Odkąd pamiętam zawsze interesowałem się motoryzacją, a najbardziej ciągnęło mnie do pojazdów zabytkowych. W dzieciństwie marzyłem o Motorynce (mam nadzieję, że uda się to marzenie kiedyś spełnić).

W 2008 roku kupiłem swoją pierwszą WSKę 125 z 1983 roku. Można powiedzieć, że na tym motocyklu uczyłem się renowacji (mechaniki, blacharki, lakierowania). W 2009 roku zupełnie przypadkiem w moje ręce trafiła Jawa 353 250 z 1958 roku. Kolejnym przypadkiem :) była MZ TS 250/1 z 1979 roku.

W 2015 roku w skład mojej mini kolekcji wchodziły już 4 motocykle (3 wspomniane i jeszcze jedna MZ TS (niestety jej stan nie pozwalał na odbudowę w oryginale, dlatego powstała MZ Cafe). Jak widać bardzo upodobałem sobie pojazdy napędzane silnikami 2T. Nic więc dziwnego, że gdy dojrzałem do stwierdzenia, iż czuję się na siłach zmierzyć z renowacją samochodu, to mój wybór padł na Syrenę.

Rozpocząłem poszukiwania.

Na różnych portalach ciągle można natknąć się na oferty sprzedaży Syreny, jednak najczęściej są to modele 105 lub 105L. Ja natomiast od razu zdecydowałem, że chcę tylko „Kurołapkę”. Po długich poszukiwaniach (w styczniu 2016 roku) udało mi się kupić właśnie taką Syrenkę – model 104 z 1969 roku.

Na pierwszy rzut oka samochód wydawał się być idealną bazą do renowacji.
No i rzeczywiście – tylko „wydawał się”. Gdy rozpocząłem demontaż poszczególnych elementów, to na światło dzienne zaczęły wychodzić wszystkie „kwiatki” – dziury, rdza, dziury, rdza i jeszcze większe dziury i rdza.

Z natury jestem perfekcjonistą, dlatego skoro powiedziałem, że odbuduję ten samochód (a zdanie to usłyszało wiele osób), to tak będzie. Syrena dosłownie została rozebrana do pierwszej śrubki. Moim priorytetem było uratowanie jak największej ilości oryginalnych części.

Renowacją trwała blisko 2 lata. Przez ten czas niemal codziennie rano, zanim zjadłem śniadanie, najpierw przeglądałem portale internetowe w nadziei, że może pojawiły się nowe ogłoszenia sprzedaży części, których akurat szukam. To był największy problem przy renowacji tego starego samochodu. Przy okazji kompletowania potrzebnych części można powiedzieć, że prowadziłem ogólnopolską „turystykę za częściami”.

Inną rzeczą jest fakt, że przez pierwsze 6 miesięcy prac średnio raz w tygodniu (patrząc na zgliszcza Syreny) przeżywałem chwile zwątpienia.

Renowację zaplanowałem etapowo.
Najpierw na warsztat została wzięta rama i wszystkie podzespoły na niej spoczywające (silnik, skrzynia biegów, zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy). Następnie odbudowie została poddana karoseria. Prace blacharskie trwały prawie 3 miesiące i zużyto do tego (oprócz części oryginalnych) blisko 3 m2 blachy nierdzewnej o grubości 0,8 mm. Przygotowania karoserii do lakierowania oraz lakierowanie to kolejne 4 miesiące. Z początkiem lutego 2018 roku rozpoczął się najprzyjemniejszych etap prac – składanie samochodu.

W sierpniu 2018 roku moja Syrenka, „Królowa polskich dróg i poboczy”, definitywnie powróciła do życia. Myślę, że warto zaznaczyć, iż 100% prac związane z mechaniką, 50% prac blacharskich oraz 100% prac lakierniczych wykonałem własnoręcznie w przydomowym garażu.

A tutaj kilka linków z krótkimi filmikami:

https://m.youtube.com/watch?v=kEekvzg96yA 

https://m.youtube.com/watch?v=0_BcNS3JrWQ 

https://m.youtube.com/watch?v=9VvIZTRkTmI 

https://m.youtube.com/watch?v=zhiNrgMWCt0 

Po dwóch latach i ogromie wykonanej pracy moja Syrenka ze stanu złomowego przeszła do stanu, śmiało można rzec, lepszego niż wówczas, gdy opuściła hale produkcyjne fabryki na Żeraniu. Jestem bardzo dumny z faktu, że ten samochód nie przejechał swojej ostatniej trasy w kierunku najbliższego złomowiska, ale powrócił na drogi w nowej, moim zdaniem pięknej odsłonie.

Pozdrawiam sympatyków tych samochodów
Grzegorz Chabiński

Od Redakcji: napiszcie nam, jak wyremontowaliście swój samochód. W zamian wyślemy fajny upominek. Można posłużyć się tymi pytaniami: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/
Wystarczy wysłać opis i zdjęcia na redakcja@klassikauto.pl