Ten weekend (22-23.04.2023r.) w Poznaniu i okolicy obfitował w wiele imprez motoryzacyjnych, m.in.: Transaxle Porsche Club Poland; Puchar Youngtimer Party; Rozpoczęcie sezonu #klasykiempomiescie – Spotkanie klasyków – te akurat na Torze Poznań.

Automobilklub Wielkopolski

Ale niewątpliwie najważniejszym był IV Wiosenny Rajd Pojazdów Zabytkowych – Śladami Średzkiej Kolei Powiatowej organizowany przez Automobilklub Wielkopolski – Komisję Pojazdów Zabytkowych. Automobilklub Wielkopolski w tym roku obchodzi 100-lecie swego istnienia, a Komisja Pojazdów Zabytkowych – swoje 50-cio lecie! Uczestnicy Rajdu zaczęli zjeżdżać się do Zaniemyśla k. Kórnika – bazy Rajdu, już w piątek popołudniu. Po przydziale numerów startowych i pokoi hotelowych Załoganci przystąpili do wieczornych zajęć: ogniska i omawiania szczegółów oraz detali dotyczących swoich pojazdów.

IV Wiosenny Rajd Pojazdów Zabytkowych

W Rajdzie uczestniczyło 58 załóg. Były 3 kategorie wiekowe rywalizacji: samochody Pre 1945; samochody Post 1945 (do 1985 r.) i Youngtimer (od 1986 r.). Najstarszymi samochodami były Buick Master Six Sedan 116 4D, Fiat 514 i Ford A – wszystkie z 1929 r. Ale największą furorę robiła Tatra T-87 z 1939 r. – perfekcyjnie odrestaurowany egzemplarz pojazdu, który do dziś robi piorunujące wrażenie swą linią (stromline) i detalami z chromowanego metalu i drewna, swymi trzema lampami przednimi i płetwą z tyłu nadwozia (te elementy konstrukcyjne w zanikowej formie przetrwały w limuzynach Tatry do lat 70-tych XX w.)!

Zajezdnia tramwajowa w Poznaniu

Następnego poranka, w sobotę, po śniadaniu, o 9:00 ruszyliśmy z Zaniemyśla do zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. To największa (~17 ha powierzchni) i najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Europie (2014 r. otwarcie). Tam, po oficjalnym otwarciu Rajdu – MPK Poznań i Klub Miłników Pojazdów Szynowych w Poznaniu zaproponowali przejazd historycznym składem N + ND po halach i urządzeniach pomiarowych zajezdni.

Próby sprawnościowe

Po rozpoznaniu terenu zaczęły się próby sprawnościowe. Pierwszą było jak najszybsze, bezbłędne przejechanie slalomu. Uczestnicy nie żałowali swych maszyn, ujawniając ich możliwości techniczne!

Kolejną próbą było jak najprecyzyjniejsze wjechanie do „garażu” po slalomie, ale w… „pijanych goglach”!

Średzka Powiatowa Kolej Wąskotorowa

Po przejechaniu około 86 km trasy precyzyjnie opisanej w itinerze, rozwiązaniu zadań wyznaczonych na trasie – powróciliśmy do Zaniemyśla i wzięliśmy udział w niespodziance przygotowanej przez organizatorów wraz z Towarzystwem Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”. Była to bardzo romantyczna podróż Średzką Powiatową Kolejką Wąskotorową, która ma już 120 lat do jednego z browarów rzemieślniczych w okolicy Środy Wielkopolskiej.

Niedzielnego poranka Rajd został oficjalnie zakończony. Była to niesamowicie ciekawa, w miłej atmosferze przebiegająca impreza! Podziękowania dla wszystkich zaangażowanych Członków Automobilklubu Poznańskiego i do zobaczenia na 50. Poznańskim Międzynarodowym Rajdzie Pojazdów Zabytkowych i Wyścigu Memoriałowym im. H. Rucińskiego oraz na 8. Jesiennym Rajdzie Pojazdów Zabytkowych!

Kalendarz imprez motoryzacyjnych

Zapraszamy do regularnego odwiedzenia największego w Polsce kalendarza imprez motoryzacyjnych: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest na bieżąco uzupełniany! Warto zgłosić nam imprezę, wysyłając maila na adres: [email protected]

Patronat medialny

Warto skorzystać również z naszego patronatu medialnego. Tutaj są podstawowe informacje: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/