Jestem szczęśliwym posiadaczem Warszawy 223 z 1971 roku. Od kilku miesięcy zaczęło mi jednak czegoś brakować w moim garażu. Zacząłem szukać Dużego Fiata. Poszukiwania rozpocząłem od tzw. podwórka i tu znalazłem kilka Fiatów, ale nikt zemną nie chciał rozmawiać o ich sprzedaży. Jeden z nich był wręcz idealny: pierwszy właściciel od nowości, garażowany, oryginalny lakier, ale właściciele nie mieli zamiaru go sprzedać. Pierwsze podejście do zakupu tego auta robiłem ok. 8 lat temu, jednakże nie doszło do skutku.

Jednak wierciłem właścicielom „dziurę w brzuchu” przez kilka tygodni, aż zdecydowali się go odsprzedać. Auto od kilku lat stało, więc trzeba było trochę czasu poświęcić by był prawie idealny. Wymieniliśmy sprzęgło, docisk, klocki, tłumik, mała polerka nadwozia, wielkie odkurzanie, pranie i na przegląd!

Przegląd przeszedł bez najmniejszych zastrzeżeń, więc mamy kolejny zabytek na polskich drogach. I pomyśleć, że jeszcze dziesięć, piętnaście lat temu takie auta królowały na naszych drogach, obok „Maluchów” i Polonezów. Po upadku PRL-u Polacy masowo zaczęli przesiadać się do aut zachodnich marek. Każdy chciał posiadać auto sprowadzone z zachodniej granicy. Fiaty szybko zaczęły znikać z naszych dróg. Teraz używają ich już tylko prawdziwi koneserzy tego typu samochodów. Ale przy odrobinie szczęścia można takie „perełki” znaleźć jeszcze zapomniane w garażach, czy innych magazynach.

Wracając do mojego Fiata. Jest to samochód ze słupskiego PZM-tu, kolor L 87 z 1986 roku, który większość czasu spędził w garażu w pod kołobrzeskiej wsi. Po kilkuletnim odpoczynku wpadł mi pomysł, aby Fiata przerobić na radiowóz (oczywiście na oryginalnych częściach). I jest.

Teraz będzie uczestnikiem wielu zlotów, by „starsza młodzież” mogła sobie przypomnieć swoje lata młodości, a młodsza mogła zobaczyć czym kiedyś jeździł ich dziadek czy tata.

Pozdrawiam Sympatyków KlassikAuto.pl
Jacek Warsicki z Zieleniewa

Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected]

Przykładowe pytania do wywiadu:
1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
2. Dlaczego interesujesz się takim autem? (marka, model, rok)
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
7. Jakie ma zalety, wady?
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
15. Komu polecasz to auto?
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
17. Inne ciekawostki?
18. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto? Jakie i dlaczego?

W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.