Volvo 144 (1) Volvo 144 (3) Volvo 144 (4)
Volvo 144 było produkowane w latach 1966-74. Mój egzemplarz pochodzi z roku 1972. Samochód został zakupiony 18.07.1972 roku w salonie Volvo w Stuttgarcie przez mieszkańca miejscowości Esslingen. Volvo pozostawało w rękach pierwszego właściciela przez 33 lata, do roku 2005. W tym czasie było używane raczej sporadycznie.
W momencie przywozu do Polski przebieg wynosił niewiele ponad 130 tysięcy kilometrów. Po paroletniej tułaczce po kraju (Zakopane, potem Łódź i wreszcie Lublin) trafiło do człowieka, który włożył w nie kupę serca i pracy. Volvo otrzymało z zewnątrz nowy lakier, w pełni zgodny z oryginałem (Alpine Blue Metallic – kod 111). Nowy lakier jest tylko z wierzchu. pod maską i w bagażniku zachowany jest oryginalny. Wnętrze zachowało się w stu procentowym oryginale. Silnik, zespół napędowy i zawieszenie także nie przechodziły remontu.
volvo144wnetrze Volvo 144 (18) Volvo 144 (19)
W październiku 2014 trafiło do mnie. Od tego czasu pokonało ponad 2500 kilometrów. Staram się go doprowadzić do stanu idealnego. Chodzi tu głównie o dopracowanie szczegółów.

Jak sama nazwa Grand Luxe wskazuje jest to najbogatsza wersja modelu 144. Fabrycznie wyposażona w zasilany wtryskiem silnik benzynowy B20E o pojemności 1989 ccm i mocy 124 KM, czterobiegową skrzynię biegów z overdrivem (nadbieg włączany elektrycznie), metalizowany lakier, skórzaną tapicerkę, światła przeciwmgłowe z przodu i z tyłu oraz szyberdach. Prędkość max 172 km/h. Taki sam silnik montowany był słynnym P1800.
Volvo 144 (26) Volvo 144 (25)

Ciekawostką jest fakt, że zachowało się także etui ze wszystkimi dokumentami, które kupujący otrzymywał przy zakupie oraz drugi – nieużywany komplet kluczyków w małym skórzanym pokrowczyku z nazwą i adresem dealera Volvo. W samochodzie jest także działający kasetowy radioodtwarzacz, który został zamontowany przez pierwszego właściciela w roku 1977 oraz elektrycznie wysuwana antena z tamtych czasów.
Volvo 144 (6) Volvo 144 (10)

W chwili obecnej samochód jest zarejestrowany na żółtych tablicach i bierze udział w zlotach i pokazach pojazdów zabytkowych. Posiadam do niego także repliki niemieckich tablic rejestracyjnych na których był zarejestrowany przez 33 lata w Niemczech.

Myślę, że ten pojazd jest wart, aby okazać mu troszkę zainteresowania. Egzemplarzy modelu 144 nie ma w Polsce zbyt wiele, a wersji Grand Luxe drugiego nie spotkałem. Śmiem twierdzić, że jest ich mniej niż słynnego P1800.

Pozdrawiam
Jacek Zwoliński z Lublina
Volvo 144 (8) Volvo 144 (15) Volvo 144 (12) Volvo 144 (22) Volvo 144 (23) Volvo 144 (24) volvodokumentacja-page-026 Volvo 144 (5)