Jednym z najrzadszych i najdroższych samochodów Bugatti jest Type 57SC Atlantic. Dzięki niskiemu profilowi, mocnemu silnikowi, lekkiej konstrukcji umożliwiającej osiągnięcie maksymalnej prędkości 200 km/h oraz aerodynamicznej karoserii model ten jest uważany za pierwsze na świecie superauto.
Typ: T57 Atlantic
Lata produkcji: 1936–1938
Liczba cylindrów: 8
Pojemność silnika: 3257 cm3
Moc: 210 KM
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Ilość wyprodukowanych sztuk: 3
Syn Ettore, Jean Bugatti, odegrał dużą rolę w rozwoju serii 57 i osobiście zaprojektował Atlantic. Linie zaprojektowane przez Jeana oferują ciekawe połączenie aerodynamicznych kształtów samolotu i kropel wody. Najbardziej istotnymi elementami designu są: mocno ścięta przednia szyba, nitowanie nadwozia i drzwi w kształcie nerek, uzupełnione szybami bocznymi o takim samym kształcie.
Impulsem do stworzenia takiego designu była konstrukcja konceptu i zastosowanego w niej elektronu, stopu magnezowo-aluminiowego dostarczanego przez IG Farben z Niemiec. Choć stop ten jest bardzo trwały i waży jedną trzecią masy konstrukcji aluminiowej, jest również wysoce łatwopalny, więc spawanie go nie było możliwe. Oznaczało to, że każdy panel musiał być nitowany, co stanowiło szczególny problem dla klasycznego designu.
Właśnie dlatego Jean wprowadził estetykę nitów do samochodowej sylwetki, tworząc połączenie funkcjonalności i formy. Srebrny prototyp Electron Aerolithe zadebiutował jako sportowy model serii 57 na Paris Motor Show w 1935 roku. Chociaż samochód wzbudził sensację, pojawiły się tylko trzy zamówienia. W 1936 roku, kiedy rozpoczęła się produkcja, zamiast łatwopalnego elektronu wybrano standardowe aluminium, ale design zaprojektowany przez Jeana nie został zmieniony. Prezentowany samochód jest wierną kopią karoserii Bugatti 57C Atlantic.
Źródło: Silesia Supercars – wystawa Bugatti 10-31 października 2019 r.