
BMW E30 to druga generacja serii 3, produkowana w latach 1982–1994. Model ten odniósł ogromny sukces na całym świecie i do dziś uchodzi za jeden z najbardziej kultowych samochodów BMW. Wersja 325i była jedną z najpopularniejszych odmian E30, łącząc sportowy charakter z codzienną praktycznością. The text in English is below.
Na rynek amerykański BMW 325i trafiło w połowie lat 80. i szybko zdobyło uznanie dzięki połączeniu niemieckiej precyzji z dostosowaniem do amerykańskich standardów bezpieczeństwa i komfortu.
BMW 325i E30 – różnice wersji amerykańskiej
Choć z zewnątrz i wewnątrz BMW 325i E30 USA przypominało europejską wersję, istniały istotne różnice:
-
Zderzaki: do 1987 roku samochody w USA wyposażone były w duże, wystające zderzaki typu „diving boards”, które spełniały surowe przepisy DOT.
-
Oświetlenie: amerykańskie reflektory i kierunkowskazy były inne niż w Europie – większe i zgodne z lokalnymi normami.
-
Wskaźniki: prędkościomierz wyskalowany w milach na godzinę (mph).
-
Wyposażenie: bogatsze w standardzie – klimatyzacja, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i centralny zamek były częściej spotykane niż w Europie.
Dane techniczne BMW 325i E30 (USA, lata 80.)
-
Silnik: R6 M20B25
-
Pojemność: 2494 cm³
-
Moment obrotowy: 222 Nm przy 4300 obr./min
-
Napęd: tylna oś (RWD)
-
Skrzynie biegów: 5-biegowa manualna lub 4-biegowy automat
-
Prędkość maksymalna: ok. 215 km/h (manual)
-
Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 7,5–8 s
Silnik M20B25 z charakterystycznym sześciocylindrowym dźwiękiem zapewniał dynamiczną jazdę, a jednocześnie wysoką kulturę pracy.
Ciekawostki o BMW 325i E30 USA
-
Wersja amerykańska była chętnie wybierana w odmianie Convertible (Cabrio), szczególnie popularnej w słonecznych stanach.
-
Po faceliftingu w 1989 roku „diving boards” zastąpiono mniejszymi, bardziej estetycznymi zderzakami, które zbliżyły wygląd auta do wersji europejskiej.
-
BMW 325i E30 było symbolem luksusu w latach 80. w USA – samochód często widywano na ulicach Kalifornii i Nowego Jorku.
-
Do dziś model ten cieszy się dużą popularnością wśród miłośników driftingu i tuningu, ale najcenniejsze są oryginalne egzemplarze bez przeróbek.
Wartość kolekcjonerska
Dziś BMW 325i E30 w wersji amerykańskiej jest cenionym youngtimerem. Ceny zależą od stanu, wersji nadwozia i skrzyni biegów. Na rynku amerykańskim i europejskim:
-
Egzemplarze wymagające renowacji – od 8 000 do 12 000 USD.
-
Zadbanie, sprawne auta – od 18 000 do 28 000 USD.
-
Egzemplarze w idealnym stanie, cabrio lub z niskim przebiegiem – nawet 35 000–40 000 USD.
Podsumowanie
BMW 325i E30 w wersji amerykańskiej z lat 80. to samochód, który łączy klasyczny styl bawarskiej marki z unikalnymi elementami wynikającymi z amerykańskich przepisów. Dzięki mocnemu silnikowi R6, solidnej konstrukcji i kultowemu wyglądowi, model ten do dziś jest jednym z najbardziej pożądanych klasyków. To idealny wybór dla kolekcjonerów i miłośników youngtimerów, którzy cenią legendy motoryzacji lat 80.
BMW 325i E30 (USA) – the American version of the iconic 3 Series from the 1980s
History of the BMW E30
The BMW E30 is the second generation of the 3 Series, produced between 1982 and 1994. It became one of BMW’s greatest successes and remains one of the brand’s most iconic models. The 325i was among the most popular versions of the E30, offering a perfect balance between sporty performance and everyday practicality.
For the U.S. market, the BMW 325i arrived in the mid-1980s and quickly gained popularity, combining German engineering with features tailored to American safety and comfort standards.
BMW 325i E30 – differences in the U.S. version
Although the U.S. 325i E30 was similar to the European version, several key differences set it apart:
-
Bumpers: until 1987, American cars came with large protruding “diving board” bumpers to meet DOT regulations.
-
Lighting: headlights and indicators were adapted to U.S. standards, often larger than their European counterparts.
-
Gauges: the speedometer was scaled in miles per hour (mph).
-
Equipment: U.S. cars typically had richer standard equipment, including air conditioning, power steering, central locking, and electric windows.
Technical specifications of the BMW 325i E30 (USA, 1980s)
-
Engine: inline-6, M20B25
-
Displacement: 2494 cm³
-
Torque: 222 Nm at 4300 rpm
-
Drive: rear-wheel drive (RWD)
-
Transmission: 5-speed manual or 4-speed automatic
-
Top speed: approx. 215 km/h (manual)
-
0–100 km/h: 7.5–8 seconds
The M20B25 engine with its signature straight-six sound delivered lively performance and smooth operation, making the 325i a driver’s favorite.
Fun facts about the U.S. BMW 325i E30
-
The convertible version was especially popular in sunny states like California and Florida.
-
After the 1989 facelift, the bulky “diving board” bumpers were replaced with slimmer, more elegant designs, closer to the European style.
-
In the 1980s, the BMW 325i E30 symbolized luxury and prestige in the U.S., frequently spotted in big cities such as Los Angeles and New York.
-
Today, while many E30s are modified for drifting or tuning, the most valuable examples remain original, unmodified cars.
Collector’s value
Today, the BMW 325i E30 (U.S. version) is a sought-after youngtimer. Prices vary depending on condition, body style, and gearbox:
-
Project cars needing restoration – from $8,000 to $12,000.
-
Well-preserved, running cars – from $18,000 to $28,000.
-
Pristine examples, convertibles, or low-mileage cars – up to $35,000–40,000.
Summary
The BMW 325i E30 U.S. version from the 1980s combines the timeless style of BMW with unique American-market features. With its powerful straight-six engine, solid build quality, and classic looks, the E30 remains one of the most desirable classic BMWs. It is an excellent choice for collectors and enthusiasts who appreciate the legends of 1980s motoring.