Benz Viktoria − samochód osobowy wyprodukowany przez niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Benz & Co. w 1893 roku. W 1885 roku Karl Benz skorzystał z najnowszych wówczas odkryć technicznych, takich jak gaźnik, akumulator, zapłon akumulatorowy, świeca zapłonowa, czy mechanizm różnicowy. Wykorzystał je w trójkołowym pojeździe, który nazwał Motorwagen.


Producent: Benz&Co., Reinische Gasmotorenfabrik, Mannheim, Germany
Pojemność silnika: 3005 cm3
Wydajność: 6 bhp /KM
Maksymalna prędkość: 30 km/h

Jednak zamontowane z przodu pojedyncze koło sprawiało, że jazda po wyboistych drogach była niekomfortowa. Dopiero z powodu nacisków pojawiających się wewnątrz swojej firmy, niechętnie zgodził się zastosować pomysł wykorzystany przez jego głównego konkurenta, Gottlieba Daimlera i wyposażył swój pojazd w czwarte koło.

Pojazd ten, nazywany Benz Viktoria, przeznaczony był dla dwóch osób. Wyróżniał się nowatorskim rozwiązaniem w postaci ruchomej osi przedniej, którą prowadzący mógł sterować za pomocą drążka kierowniczego połączonego z osią łańcuchem oraz pionowymi sworzniami zwrotnicy, które Benz opatentował.

In December 1893, the textile magnate from Liberec, Baron Theodor von Liebieg, imported a Benz Viktoria automobile into Bohemia, the first motor car used in the Czech Lands and the third in the whole of the Austro-Hungarian monarchy. After short trips around Liberec, Liebieg made one of the first long-distance journeys in the world history of motoring with this vehicle in July 1894. He drove from Liberec to Gondorf near Koblenz, the journey took six days and Liebieg reached an average speed of 13.6 km/h over a total of 939 kilometres. On his journey he kept a detailed diary, and so among other things we also know today that during the journey he encountered no other motor car on the roads. Liebieg’s Benz Viktoria, the first automobile driven in the Czech Lands, has been part of the National Technical Museum collection since 1946. Passenger car with a water-cooled four-stroke single-cylinder engine placed cross-wise above the rear axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://pl.wikipedia.org/wiki/Benz_Viktoria