Jednym z dawno zapomnianych producentów motocykli jest praska firma z angielską nazwą Motor Company. Założycielem tej firmy był Vladimír Gut, człowiek znany przede wszystkim jako późniejszy importer samochodów Bugatti. Na początku lat dwudziestych jego firma zajmowała się głównie naprawą motocykli, samochodów i ich nadwozi. Od 1924 r. krótko produkował również motocykle.

Producent: Motor Company, Praga, Czechosłowacja
Pojemność: 980 cm3
Wydajność: 16 kW (22 KM)
Max. prędkość: 100 km/h
Waga: 177 kg

W ograniczonych przestrzeniach firmy, która miała siedzibę przy ul. Vinařská 16, Praga – Letná, około 200 metrów od obecnego budynku Narodowego Muzeum Techniki, powstały nawet dwa zupełnie różne typy motocykli.

Pierwszą była lekka maszyna wyposażona w dwusuwowy, jednocylindrowy silnik AZA o pojemności 147 cm3. Przeciwieństwem lekkiej maszyny ludowej był kolejny produkt Motor Company – luksusowy, ciężki motocykl z rozwidlonym, dwucylindrowym silnikiem. Chociaż był od tego samego producenta co dwusuwowy, ale teraz nosił markę JAP i nazwę handlową 8 HP. Silnik miał kolektor zaworowy SV i pojemność 981,2 cm3.

Pierwsza tego typu maszyna pojawiła się w 1924 roku. Motocykl był naprawdę dobry i mógł się równać z podobnymi produktami bardziej znanych, światowych firm. Niestety cena sprzedaży motocykla była nieco luksusowa – motocykl był dostępny w cenie około 20 tysięcy koron. Nic więc dziwnego, że klienci woleli podobnie drogie, ale bardziej znane maszyny zagranicznych marek. Na początku 1927 r. tylko trzy z tych motocykli były zarejestrowane w Pradze. Niestety nie ma informacji o całkowitej wyprodukowanej liczbie. Biorąc pod uwagę, że produkcja została przerwana w 1929 r. (według niektórych danych, nawet dwa lata wcześniej), można założyć, że motocykli Motor Company nie wyprodukowano więcej niż 10 sztuk.

Do tej pory zachowały się dwa motocykle Motor Company 1000 SV. Jeden z nich znajduje się w prywatnej kolekcji w Czechach.
Druga maszyna Motor Company 1000 SV, która dzięki właścicielowi została zachowana w praktycznie oryginalnym stanie (jedyną znaczącą interwencją są zmodernizowane koła i hamulce) weszła do kolekcji muzeum.

The most expensive motorcycles locally produced in 1924 were machines of the Motor Company make. As in the case of the most luxurious motorcycles produced in England, this Czech parallel to them was also composed of parts from the best producers in the world – at that time mainly English (JAP engine, Sturmey Archer gearbox, Brampton front fork and so on). In 1924, much was written about this luxury machine, but only a few of them were actually sold. Customers preferred similarly expensive but established foreign makes.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

http://www.ntm.cz/muzejni-sbirky/nove-prirustky/2006/2