Prekursor Klasy C był niegdyś jednym z popularniejszych samochodów, jakie mogliśmy spotkać na drogach całej Europy. Produkowany w latach 1982-1993 sedan był połączeniem funkcjonalności i elegancji. Szczególnie zaskakujące na tle jego większych braci były jego rozmiary, które uznać można było wręcz za kompaktowe. Czy nazywany „Baby-Benz’em” Mercedes będzie dobrym wyborem pierwszego klasyka?
Mercedes-Benz W201 – całokształt
Wielką zaletą Mercedesa W201 jest jego wygląd, który zrywał ze stylistyką wywodzącą się jeszcze z lat siedemdziesiątych. Prosta, aczkolwiek przemyślana sylwetka wyszła spod pióra Bruno Sacco, autora wyglądu wielu niezapomnianych kreacji Mercedesa. Mierzący 4420 mm długości oraz 1678 m szerokości samochód wytyczał nowy rozdział w historii marki. Modne linie trójbryłowej sylwetki cechowały doskonałe proporcje. Może nie były one szokujące, ale dzielnie przetrwały próbę czasu. We wnętrzu auta znajdowały się tylko najpotrzebniejsze przyrządy, a całość sprawiała wrażenie solidności i spokoju form. Wieloletnich posiadaczy samochodów z gwiazdą na masce mylić mógł jedynie system hamulca ręcznego, który w tym przypadku znajdował się nietypowo, bo między przednimi fotelami.
Niezawodność
Najmniejszy w ówczesnej gamie Mercedesa wóz został stworzony, aby służyć swojemu właścicielowi przez długie lata. Nowy typ zawieszenia tylnego oraz całkiem ekonomiczne silniki szły w parze z materiałami bardzo dobrej jakości. Choć dostępna dla podróżujących przestrzeń była mniejsza niż w przypadku modelu W123, pasażerowie nie mogli narzekać na brak komfortu. Nie bez powodu 190-tki były często wykorzystywane w roli taksówek. Przez cały okres produkcji, Mercedesy W201 wyposażano w prawie 20 jednostek napędowych zasilanych benzyną oraz 6 wariantów diesla. Standardową odmianą był dostępny od 1982 roku motor o pojemności dwóch litrów i mocy 90 KM, który wielu uznaje za jednostkę nieśmiertelną. Dobrą opinią cieszyły się też silniki 2.3 16V oraz 2.0D i 2.5D.
Bezpieczeństwo
Na początku lat osiemdziesiątych, Mercedes 190 uznawany był za prawdziwy wzór w kwestii bezpieczeństwa. Jego wytrzymałe nadwozie zostało bowiem przetestowane nawet pod kątem kolizji z pojazdem ciężarowym. Prócz obowiązkowych stref zgniotu z przodu i z tyłu wozu, niemieccy inżynierowie dopracowali też konstrukcję boków pojazdu, które mogły znieść silne przeciążenia. Od 1984 roku w ofercie dostępna była także poduszka powietrzna kierownicy.
Wersje specjalne
Marzeniem każdego fanatyka Mercedesów z tamtych czasów z pewnością jest wersja Cosworth. Sportowy pakiet zawierający rasowe dodatki oraz obniżone zawieszenie dodawał eleganckiemu sedanowi młodzieńczego wigoru. Na szczególną uwagę zasługuje też wyczynowy Mercedes 190E 2.5 16v EVO 1, którego produkowano dla zespołu AMG. Osiągające moc 340 KM auta startowały podczas Niemieckich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (DTM). Osoby lubujące się w kabrioletach również mogły znaleźć coś dla siebie. A wszystko to za sprawą firmy SKV, która na bazie 190-tki stworzyła luksusową kabriolimuzynę.
Za czym warto się rozejrzeć?
Za sprawą dużej popularności auta na wielu rynkach, znalezienie odpowiedniego egzemplarza nie powinno przysporzyć nam problemu. Pozytywną opinią cieszą się egzemplarze z rynku hiszpańskiego oraz włoskiego, które zazwyczaj zachowane są w oryginalnym stanie i są blacharsko w bardzo dobrym stanie. Nawet podstawowe, lecz przede wszystkim zadbane sztuki mogą prezentować się jak „milion dolarów”. Samochody z pierwszego liftingu w 1988 roku odróżnić można po szerokiej listwie drzwiowej.
Ostatnia modernizacja W201 odbyła się w 1991 roku, czyli na 2 lata przed zakończeniem produkcji i wprowadzeniu na rynek Mercedesa W202. Warte uwagi są również samochody z rynku amerykańskiego, które zazwyczaj posiadają bardzo bogate wyposażenie oraz praktycznie zawsze automatyczne skrzynie biegów. Niejeden „Baby Benz” w takiej wersji z wypolerowanymi na błysk felgami „lustrzanymi” będzie skupiał na sobie uwagę. Wybór Mercedesa W201 na pierwszego youngtimera może być świetnym początkiem przygody z samochodami tej marki.
Od Redakcji:
Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego samochodu. Przykładowe pytania do wywiadu są tutaj: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/ Odpowiedzi na pytania prosimy przesłać e-mailem na adres redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. ZAPRASZAMY.
Zdjęcia: Krystian Tomala
Źródła dodatkowe: archiwalne materiały reklamowe Mercedesa