Jednym z głównych bohaterów Samochodowego Tygodnia w Pebble Beach był W 196 R – samochód wyścigowy Formuły 1. Maszyna od 1965 r. należy do kolekcji muzeum Indianapolis Motor Speedway Museum, a pod koniec roku ma trafić na aukcję RM Sotheby’s w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. To jeden z niewielu W 196 R, który ma okazję zmienić właściciela. Eksperci zakładają, że pojazd może osiągnąć rekordową cenę.
„Srebrna Strzała” Mercedes-Benz
Aukcja jedyna w swoim rodzaju
Srebrne Strzały Mercedesa nadal błyszczą – dekady po swoich występach i sukcesach. Oddział Mercedes-Benz Heritage wspiera planowaną aukcję całą swoją specjalistyczną wiedzą na temat produktów i dziedzictwa marki. Indianapolis Motor Speedway Museum wykorzysta dochód z aukcji na odnowienie swojej wystawy, aby z pomocą nowoczesnej oferty pielęgnować fascynację sportem motorowym wśród fanów z całego świata. Aukcja w Muzeum Mercedes-Benz będzie jednym z najbardziej ekscytujących momentów w całym 2024 roku – powiedział Marcus Breitschwerdt, dyrektor generalny Mercedes-Benz Heritage GmbH.
RM Sotheby’s i Mercedes-Benz Classic od lat łączą niesamowite relacje. Co szczególnie warte podkreślenia, wspólnie pracowaliśmy nad aukcją Uhlenhaut Coupé. Teraz, we współpracy z Indianapolis Motor Speedway Museum, prezentujemy coś równie wyjątkowego – Mercedesa W 196 R, którym ścigali się dwaj legendarni mistrzowie: Juan Manuel Fangio i Stirling Moss. Dochód ze sprzedaży pojazdu zostanie przeznaczony na szczytny cel, czyli na kontynuację dziedzictwa Indianapolis Motor Speedway Museum w ramach różnych projektów oraz na ustanowienie funduszu, który pozwoli dalej rozwijać i dbać o muzealną kolekcję, zapewniając organizacji długoterminową rentowność – skomentował Rob Myers, prezes i dyrektor generalny RM Group of Companies.
Mercedes-Benz W 196 R
Mercedes-Benz W 196 R jest wybitnym bohaterem historii motorsportu. To dla nas zaszczyt mieć ten niezwykły pojazd w swojej kolekcji. Środki z aukcji zabezpieczą naszą przyszłość, umożliwiając nabycie eksponatów, które wpisują się w naszą misję, oraz kontynuowanie niezbędnych prac renowacyjnych w kolejnych latach. Cieszymy się, że w ramach producenckiej ekspertyzy specjaliści z Mercedes-Benz Classic potwierdzą oryginalność i historię pojazdu. Muzeum Mercedes-Benz jest właściwym miejscem na przeprowadzenie planowanej aukcji – dodał Joe Hale, prezes Indianapolis Motor Speedway Museum.
Po Samochodowym Tygodniu w Pebble Beach wyścigowy samochód trafi do Mercedes-Benz Classic Center w Stuttgarcie, gdzie przeprowadzona zostanie ekspertyza producenta spod znaku trójramiennej gwiazdy. Potwierdzeniem takiej ekspertyzy jest dokument, który stanowi szczegółowy dowód oryginalności wysokiej jakości klasyków z historii marki oraz świadectwo ich autentyczności. Eksperci techniczni z Classic Center każdorazowo ściśle współpracują tu z archiwum Mercedes-Benz Classic.
Mercedes-Benz W 196 R z podwoziem numer 9
Samochód wyścigowy z podwoziem numer 9 został ukończony po sezonie 1954, początkowo jako wariant z odsłoniętymi kołami. Na potrzeby wyścigu Buenos Aires Grand Prix (30 stycznia 1955 r.; nieobjętego mistrzostwami) podwozie zostało wyposażone w silnik o pojemności 3 litrów. W dwóch starciach na oczach własnej publiczności Juan Manuel Fangio zajął drugie miejsce, co zapewniło mu zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Przez resztę sezonu pojazd miał 2,5-litrowy silnik, zgodnie z przepisami Formuły 1. 11 września 1955 r. Stirling Moss poprowadził go w ostatnim wyścigu sezonu na Monzy; wtedy, z myślą o specyfice toru, samochód otrzymał opływowe nadwozie. Utrzymując się na siódmej pozycji, Moss wycofał się z rywalizacji po 28 okrążeniach. Po zakończeniu zmagań w 1955 r. maszyna została przekazana do byłego muzeum fabrycznego. W 1965 r. Indianapolis Motor Speedway Museum otrzymało rzeczony egzemplarz W 196 R jako prezent od ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG.
Sezony 1954 i 1955 należą do najbardziej udanych w historii wyścigowych aktywności marki spod znaku gwiazdy. Mercedes-Benz wraz z W 196 R dokonał wspaniałego powrotu na scenę wyścigów Grand Prix. W obu tych latach Juan Manuel Fangio został mistrzem świata Formuły 1. Właśnie za kierownicą W 196 R, a w 1955 r. Stirling Moss wygrał Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych w modelu 300 SLR (W 196 S).
Serdecznie pozdrawiam Czytelników KlassikAutop.pl
Piotr Strzępek, [email protected]