Dlaczego interesujesz się starszymi samochodami?
Od zawsze interesowały mnie klasyczne samochody. Mają one w sobie duszę, z którą mogę się w jakiś sposób zintegrować. Zapach, klimat, niedoskonałości przez wieloletnią eksploatację to są rzeczy, których w nowych autach nie znajdziesz, a zarazem są one pięknem tego wszystkiego.
Dlaczego interesujesz się takim autem?
Audi Cabriolet typ 89, rocznik 1994 lub potocznie nazywane Audi 80 Cabrio jest to auto marzeń z dzieciństwa. Kiedy pierwszy raz zobaczyłem ten samochód już za dziecka biegającego do podstawówki, to obiecałem sobie, że kiedyś w/w model będzie w moim garażu.
Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Cabrio kupiłem dokładnie 6 lat temu w walentynki czyli dokładnie 14.02.2016 pod Lęborkiem. Auto było w opłakanym stanie lakierniczym, wnętrze zalane wodą przez uszkodzony dach oraz plexi wyprutą do połowy, większość wyposażenia w niej nie działała, prawie nic nie działało ale mimo tego ze to nie była dobra baza pod projekt czy odbudowę do oryginalnego stanu postanowiłem podjąć wyzwanie i dać drugie życie autu, które gdyby trafiło w inne ręce to dni jego byłyby policzone.
Jakie modyfikacje wykonałeś?
Audi jest zbudowana od zera i za dużo oryginalnych jej elementów nie zostało.
Zależało mi podczas budowy tego auta na tym, żeby wizualnie oczywiście jej piękne linie nie zostały jakoś zaburzone, ale zarazem mogła cieszyć oko na zlotach tuningowanych pojazdów.
Przedstawię wam listę modyfikacji tego samochodu:
- Nowy lakier 4 lata temu, oryginalny z tabliczki LZ5U
- Zawieszenie Air-Ride
- Zmiana piast na rozstaw 5×112
- Hamulce przednie: tarcze 325 mm, zaciski przednie Porsche 996 turbo 4 tłok
- Hamulce tylne: tarcza 285 mm, zaciski tylne od Audi S8 D2
- Swap silnika na 1.8 turbo, zmiana turbo na K03S, cewki od TFSI, duży intercooler z Audi S2, powiększony dolot na 70mm, regulator ciśnienia paliwa od VR6, bardziej wydajna pompa paliwa, przerobiona wiązka silnika oraz możliwości zmian map silnika dzięki Ecu Masterowi
- Zderzak Audi S2, licznik główny plus dodatkowe zegary Audi S2, kierownica Audi Sport Personal, 4-punktowe pasy, obszyte wnętrze, przednie fotele z Audi A3 8L
- Wszystkie dekory, które kiedyś były drewniane polakierowane w kolor nadwozia
- Felgi to Japan Racing model 26 4×9.5j 18 cali
- I wiele innych rzeczy, które na pewno zapomniałem
Czy sam modyfikowałeś samochód?
Przy aucie praktycznie wszystko robiłem sam. Tylko parę rzeczy gdzieś zlecałem ze względu na brak sprzętu typu tokarka itp. Moim skromnym zdaniem, wole zrobić wszystko sam, może nie zawsze tak idealnie jakby to zrobiła profesjonalna firma, ale satysfakcja jest większa patrząc na gotowy efekt własnego dzieła, potu, łez, pociętych i zniszczonych rąk.
Ile kosztowały te prace remontowe?
Szczerze mówiąc to po 40 tysiącach złotych przestałem liczyć :) Było wiele większych lub mniejszych problemów, ale głównie związanych z modyfikacjami, obniżeniami oraz dostosowaniem podzespołów z innych aut.
Jakie ma zalety, wady?
Największą zaletą tego auta jest jego unikatowość, drugiej takiej samej nie znajdzie się na naszym globie. Mogą być podobne, ale nie takie same, a jeżeli chodzi o wady… zawsze coś się znajdzie. Jednak z roku na rok niedoskonałości są naprawiane, poprawiane aby doprowadzić Audi do ideału.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Jeżeli chodzi o sam pojazd, to Audi jak na tamte lata miało trochę fajnych rozwiązań technicznych. Jeśli jednak mowa jest o tym egzemplarzu, to na pewno zawieszenie pneumatyczne jest czymś ciekawym oraz swap silnika i wszystkie kompromisy z nim związane.
Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Cabrio jest autem typowo sezonowym. Jeździ tylko w ciepłe, słoneczne dni lub ewentualnie od zlotu do zlotu. Nie jest autem użytkowanym codziennie, nie jest zostawiana na parkingach bez opieki i zawsze jest garażowana.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Nie są to duże kwoty. Oczywiście OC i PT to normalna rzecz, paliwo w zależności gdzie jeżdżę a największe wydatki to są głownie moje pomysły na modyfikacje.
Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Do seryjnego Audi 80 części jest dużo. Są bardzo tanie i wiele podzespołów było także w kabrioletach. Przy aktualnym stanie mojego pojazdu, gdzie części z oryginału zostało niewiele, to koszty te wzrosły, jednak nie są one jeszcze tak wysoki, jak do innych starych samochodów.
Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Oczywiście, że pojawiam się tak często, jak tylko mam czas. Kocham ten klimat zlotowy, uwielbiam poznawać ludzi tak samo „nienormalnych” jak moja osoba. Od zawsze powtarzam to jak mantrę, że to ludzie tworzą ten niepowtarzalny klimat a samochody są tylko dodatkiem.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Kiedyś należałem do stowarzyszenia Szanuj-Się ze Szczecina, ale to bardzo stare dzieje. Aktualnie nie jestem zrzeszony nigdzie.
Komu polecasz to auto?
Osobie spokojnej i odpowiedzialnej. Audi Cabrio nie nadaje się dla młodzieży, która chce się wyszaleć. Tych aut już jest coraz mniej, dostępność części też jest coraz trudniejsza i jedna nawet mała kolizja często powoduje to, że kolejny egzemplarz idzie „na graty” i pod szlifierkę kątową.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Żeby nie bać się tych aut. Jest to dobra lokata kapitału, która przy okazji może wywołać wiele uśmiechów na twarzy.
Inne ciekawostki?
Posiadam przeguby wewnętrzne od Alfy Romeo 156. Dwa tygodnie szukania, kombinatoryki jak połączyć piastę 5×112, pół oś z V6 do skrzyni biegów 1.8 turbo. Przegub od Alfy po delikatnym rozwierceniu dziur na śruby rozwiązał problem, przez który nabawiłem się pierwszych siwych włosów.
Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut?
Tak się złożyło, że mam parę klasyków. Są one także budowane, naprawiane, ale każdy pojazd na swój indywidualny styl.
Zaraz po skończonych pracach zimowych przy kabriolecie, na podnośnik wjeżdża moje drugie spełnione marzenie, czyli Audi 100 C3 Quattro, o którym może kiedyś też coś będzie można przeczytać.
Pozdrawiam
Adrian Zadrożny
Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/