Porsche 914 debiutowało w 1969 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie i szybko zdobyło dużą popularność. Był to pierwszy niemiecki, wytwarzany na dużą skalę samochód z umieszczonym centralnie silnikiem, a wkrótce najchętniej kupowane auto na rynku.
Parametry techniczne:
Silnik: 8-cylindrowy, moc 300 KM
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Producent ze Stuttgartu-Zuffenhausen podkreśla jego potencjał techniczny – 914 ma na koncie sukcesy w Le Mans i na Nürburgringu.
Nie można nie wspomnieć też o wersji 914 S, zbudowanej specjalnie dla ówczesnego szefa rozwoju Porsche, Ferdinanda Piëcha. Jej „złagodzony”, 8-cylindrowy, wyścigowy silnik o mocy 300 KM, pochodzący z Porsche 908, zapewniał maksymalną prędkość 250 km/h. Przystosowane do tych osiągów zawieszenie otrzymało specjalne amortyzatory i tytanowe sprężyny śrubowe. Z zewnątrz 914 S można rozpoznać jedynie po nieco większych nadkolach, wlocie powietrza do chłodnicy oleju w zderzaku, zewnętrznym wlewie zbiornika paliwa i szerszych obudowach podwójnych, wysuwanych reflektorów.
Długi, specjalny wariant – 260-konne 914/8 z homologacją drogową – powstał z okazji 60. Urodzin Ferry’ego Porsche, który pokonał nim później tysiące kilometrów.
Źródło: Motoclassic Wrocław 2019