Ten Ford produkowany był w latach 1961–1982 w wersji dwu- i czterodrzwiowej w pięciu generacjach. Produkcja, bądź montaż Cortiny odbywała się w kilku miejscach świata, natomiast za jego koncept, projekt i pierwszą produkcję odpowiadał Ford of Britain. Centrum europejskiej produkcji tego modelu znajdowało się w Ford Dagenham, w Wielkiej Brytanii. Przedstawiony na zdjęciu model Cortiny jest dokładnie tym, który opracował osobiście Roy Brown Junior.
Wszystko czego dotknął, zamieniało się w klasykę. Nie inaczej było z Cortiną, która stała się bestsellerem Wysp Brytyjskich i do dziś uważana jest za część historii i kultury lat 60, w Wielkiej Brytanii oraz krajów byłego dominium brytyjskiego tj. Australii i Nowej Zelandii.
Ford, przedstawiony na zdjęciach, jest profesjonalnie przygotowany do rajdów i wyścigów. Posiada silnik o pojemności 1200 cm3, dwa gaźniki, wałek rozrządu Kent, głowicę z modelu 1500GT, aluminiowy zbiornik z pompą elektryczną w bagażniku, szyby z perspexu, klatkę bezpieczeństwa, krótki 2. bieg, nowe, sportowe sprzęgło, alternator 70-amperowy, nową instalację paliwową i elektryczną. Wyposażony jest w unikatowe felgi JBW, z oponami Yokohama po jednym sezonie użytkowania. Ponadto do dyspozycji jest drugi zestaw kół z kolcami do startu w imprezach zimowych. Na wyposażeniu samochodu znajduje się również obrotomierz z kontrolką zmiany biegu. Auto posiada regulowane zawieszenie z możliwością ustawienia twardości i wysokości. Podwozie jest zakonserwowane oraz pomalowane w kolorze czerwonym.
Samochód posiada licencję FIA, dopuszczającą samochód do startu w rajdach i wyścigach do 2027 roku. Egzemplarz ten znany jest na rynku fińskim, gdzie odbył ponad 39 startów w przeróżnych imprezach, m.in. w legendarnym „Rajdzie 1000 Jezior”.
Prezentowany samochód ma szczególną wartość dla kierowców z historycznych grup rajdowych i wyścigowych (szczególnie wyścigi górskie). Posiada wartość kolekcjonerską i inwestycyjną dostarczając jednocześnie niesamowitych, sportowych wrażeń w jego użytkowaniu.
Źródło:
Austor, Motoclassic Wrocław 2019