Škoda 130 RS (typ 735) − sportowe coupé produkowane przez, czechosłowackie wówczas, zakłady Škoda w latach 1977–82. Podstawą dla sportowej Škody był model 110 R coupé, który dzięki silnikowi o pojemności 1107 cm³ i mocy 52 KM rozpędzał się do 100 km/h w 19 s, a maksymalna prędkość wynosiła 145 km/h. To właśnie konstrukcja i karoseria tego modelu stała się bazą dla wyczynowych modeli Škody.
W roku 1971 pojawiła się limitowana seria pojazdów Škoda 120 S z silnikiem o pojemności 1172 cm³ i mocy 62 KM przy 5250 obr./min. Samochody te przystosowano do udziału w rajdach a silnik podrasowano nawet do 120 KM.
Jednak konstruktorzy z Mladá Boleslav na tym nie poprzestawali. W 1974 roku skonstruowano trzy prototypy: jeden model 180 RS z silnikiem o pojemności 1771 cm³ o mocy 154 KM przy 6250 obr./min i dwa 200 RS z silnikami o pojemności 1997 cm³ dającymi moc 163 KM przy 6000 obr./min i pozwalającymi rozpędzić auto nawet do 210 km/h. Jednak prace nad obiema odmianami zarzucono, ponieważ Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) wykreśliła z udziału w rajdach grupy samochodów, do których należały obie Škody.
Czechosłowaccy konstruktorzy skupili się więc na nowym modelu – 130 RS. Škoda 130 RS posiadała wzmocnioną konstrukcję tylnosilnikową modelu 110 R, do której dla zmniejszenia ciężaru auta mocowano elementy wykonane z laminatu. Podstawowy silnik o pojemności 1228 cm³ i mocy 140 KM przy 8500 obr./min pozwalał rozpędzić pojazd do 100 km/h w 7,5 s. Prędkość maksymalna jaką mógł osiągnąć ten sportowy model Škody wynosiła 220 km/h.
Producent: Automobilové závody, n. p., Mladá Boleslav, Czechosłowacja
Pojemność silnika: 1289 cc
Wydajność: 140 KM
Maksymalna prędkość: 220 km/h
From 1964, a new generation of small passenger cars with engines mounted at the back were produced in Mladá Boleslav, which in the following decades thanks to the gradually increasing standard of living became available to a constantly growing number of people in Czechoslovakia. By the end of the 1980s, more than three and a half million of them had been produced and played a fundamental role in the motorization of the country, because imports of cars from abroad were only in relatively limited supply at that time, predominantly from the production of other Socialist countries. In addition to the four-door sedans, Škoda also produced cars in a two-door sports version in smaller numbers. In the mid-1970s the most successful post-war Czechoslovak sports car – the Škoda 130 RS, which won laurels in the thirteen-hundred category in even the most important European automobile sports events – was developed from the 110 R series coupé type.
Sports car with a water-cooled four-stroke four-cylinder OHV engine placed length-wise behind the rear axle and with rear-wheel drive.
Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_130_RS