Satysfakcja z nadania klasykowi nowego życia jest ogromna. Proces naprawy źle funkcjonujących części czy wymiany mocno zużytych elementów jest jednak często czasochłonny i kosztowny. Warto wiedzieć, gdzie szukać części do klasycznych aut i jak je wybierać, by renowacja była możliwie najefektywniejsza.
Ogłoszenia internetowe
Najwięcej części zarówno do youngtimerów, jak i oldtimerów znajdziemy oczywiście na różnej maści aukcjach internetowych. I znajdziemy tam dosłownie wszystko, od elementów silnika po tapicerkę. Jako że w znaczącej części są to komponenty używane, ogłoszenia w sieci warto przeglądać głównie pod kątem poszukiwań wyposażenia wnętrza czy pojedynczych elementów blacharskich.
Niejednokrotnie tylko wśród używanych części możemy znaleźć prawdziwe perełki. Kiedy wymiany w naszym klasyku wymagają fotele, kanapa, podłokietniki, obicia drzwi, półka bagażnika, komponenty kokpitu czy nawet licznik, możemy je stosunkowo łatwo znaleźć właśnie w internecie. Jednocześnie są to części samochodowe, które nie nadszarpną mocno budżetu przeznaczonego na renowację auta w przypadku zamówienia nie do końca sprawnego czy niespełniającego naszych oczekiwań produktu.
Na aukcjach internetowych możemy też znaleźć używane uszczelki do szyb, lampy czy emblematy w bardzo dobrym stanie. Znajdziemy też grille, zderzaki czy np. drzwi. Jeśli zamierzamy zająć się kompleksową renowacją blacharki, warto pamiętać o tym, że odświeżenie mocno skorodowanych elementów, takich jak drzwi, maska czy klapa bagażnika, może znacząco podnieść koszt usługi blacharsko-lakierniczej, szczególnie jeśli są one trudne do ukształtowania. W takim przypadku lepiej kupić używaną część, ale mniej przejętą przez rdzę czy mającą mniejsze uszkodzenia mechaniczne.
Pamiętajmy, że kupując używane części, nie otrzymujemy rękojmi czy gwarancji, dlatego przed dokonaniem zakupu warto dokładnie sprawdzić wystawiającego i wybierać takich sprzedawców, którzy stosunkowo dobrze znają historię danego auta i jego części.
Szroty
Warto uświadomić sobie fakt, że wiele części znajdujących się na aukcjach internetowych, szczególnie tych, które nie są zbyt rzetelnie opisane, pochodzi ze starych aut trafiających na złomowiska, czyli popularne szroty. Często zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od zakupu niepewnego komponentu jest samodzielne wybranie się do takiego miejsca i poszukanie elementu, który nas interesuje. Dzięki temu mamy też możliwość sprawdzenia danej części na żywo, zarówno pod względem wizualnym, jak i sprawnościowym. To bez wątpienia duży plus, jeśli kupując np. używane fotele, możemy zweryfikować, czy poprawnie się składają i przesuwają po szynie.
Zloty
Wiele części samochodowych do klasyków można znaleźć też podczas zlotów poświęconych tego typu autom. Podczas nich mamy zawsze do czynienia z prawdziwymi pasjonatami, którzy nierzadko posiadają unikatowe elementy, także do pojazdów wyprodukowanych przed 1980 rokiem.
Sklepy stacjonarne i online
Jeśli w grę wchodzi wymiana najważniejszych komponentów silnika czy elementów bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy, w pierwszej kolejności warto szukać ich w sprawdzonych sklepach stacjonarnych i internetowych. Mowa o takich częściach samochodowych jak bęben hamulcowy, pompa próżniowa, amortyzatory czy sprężyny.
Elementy, które z powodzeniem sprawdzą się w wielu klasykach, są dostępne szczególnie w sklepach online. Dużym plusem są tutaj bez wątpienia rabaty przy większych zamówieniach czy możliwość zwrotu wysyłki. Jeśli chcemy mieć pewność, że zamówimy idealnie dopasowany element, możemy skorzystać też z usług dealera samochodowego konkretnej marki działającego w naszym regionie – taka usługa nie jest oczywiście domeną salonów zajmujących się głównie sprzedażą nowych aut, ale warto przynajmniej chwycić za telefon, by przekonać się istnieniu takiej możliwości lub jej braku.