VOLVO 1800 ES z 1972 roku.
Auto kupiłem w 2001 roku w Sopocie. Przyjechało z rynku niemieckiego, gdzie stało pod chmurką na trawie ok. 10 lat. Nietrudno sobie wyobrazić stan auta (bliższe prawdy byłoby określenie wrak auta).
Prace renowacyjne obejmowały: blacharkę (tragiczny stan), lakier przywrócony do oryginalnego koloru (poprzedni właściciel przemalował go kiedyś na granatowy – choć z palety Volvo, to postanowiłem wrócić do oryginału), remont silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, hamulców, nowa elektryka, chromy.
Ciekawostka: pomimo tak długiego okresu postoju środek auta nie wymagał (oprócz wymiany podsufitki) prac renowacyjnych, jedynie dywany zostały wyprane a fotele umyte i znajdują się w stanie oryginalnym do dziś. Auto posiada fabryczną klimatyzację oraz nakładki na felgi ze stali nierdzewnej (oba elementy wyposażenia występowały jako opcja).
Prace renowacyjne trwały nieco ponad 2 lata. Volvo jest użytkowane od 2003 roku do dzisiaj. Autem startowałem w wielu imprezach zarówno sportowych (Track Day-e, wielokrotnie w eliminacjach MPPZ, na torze w Miedzianej Górze koło Kielc, imprezach stricte sportowych organizowanych przez PZM-ot jak i turystycznych eskapadach (efekt tych startów widoczny na jednym ze zdjęć).
Auto było produkowane od końca 1971 roku do połowy 1973 roku. W tym czasie wyprodukowano 8077 egz. Silnik B-20, 4 cylindry rzędowy, górnozaworowy OHV zasilany elektronicznym wtryskiem Bosch D-Jetronic, max. moc 125 KM/6000 obr/min. Napęd na koła tylne, 4 biegowa, ręczna skrzynia biegów (M41) z elektrycznym 5-tym nadbiegiem.
Zawieszenie przednie niezależne, tylne sztywny most – w codziennym użytkowaniu bardzo komfortowe a do sportu zdecydowanie za miękkie, co doskonale jest widoczne na fotce z próby sportowej na warszawskim Bemowie. Hamulce hydrauliczne, dwuobwodowe tarczowe na 4 kołach.
I jeszcze kilka danych:
Długość 439, szerokość 170 wysokość 129 [cm].
Masa własna 1230 kg.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s.
Średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100km.