MG TB Midget zadebiutował w 1939 roku jako następca modelu MG TA. Był to klasyczny, dwumiejscowy samochód sportowy z napędem na tylną oś, reprezentujący esencję brytyjskiej inżynierii i stylu sprzed II wojny światowej. Pomimo krótkiego okresu produkcji, MG TB zapisał się w historii jako jeden z najbardziej pożądanych modeli marki MG.
MG TB Midget – dane techniczne
-
Silnik: 4-cylindrowy rzędowy, 1 250 cm³
-
Moc: 50–55 KM przy ok. 5 200 obr./min
-
Prędkość maksymalna: ok. 140 km/h
-
Skrzynia biegów: manualna, 4-biegowa (z synchronizacją na 2., 3. i 4. biegu)
-
Napęd: tylny (RWD)
-
Produkcja: około 379 egzemplarzy
Model TB był ostatnim przedwojennym przedstawicielem serii „T-Type”. Zastosowano w nim nowoczesny silnik XPAG, który zapewniał lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy w porównaniu z wcześniejszymi jednostkami.
Styl i konstrukcja
MG TB Midget był klasycznym roadsterem o stalowej ramie i lekkiej, drewniano-stalowej konstrukcji nadwozia. Długa maska, krótki tył i pionowa atrapa chłodnicy nadawały mu elegancki, sportowy wygląd.
Poza standardową wersją roadstera powstała również limitowana edycja MG TB Tickford Drop-Head Coupé – z miękkim dachem i luksusowym wnętrzem wykonanym przez nadwoziownię Salmons & Sons. Te egzemplarze należą dziś do najrzadszych i najbardziej cenionych klasyków MG.
Ceny i rynek kolekcjonerski
Z uwagi na bardzo krótką produkcję, MG TB Midget jest dziś jednym z najbardziej poszukiwanych modeli kolekcjonerskich MG.
Szacunkowe ceny rynkowe:
-
2025: egzemplarz sprzedany za 84 700 USD
-
2019: wyceny na poziomie 95 000–115 000 €
-
2008: aukcje osiągały wartości 120 000–140 000 USD
-
2025 (Europa): ceny startują od ok. 53 900 €
Model TB nie tylko zachwyca stylem i historią, ale stanowi także pewną inwestycję w świecie samochodów zabytkowych.
Znani właściciele i ciekawostki
-
Jeden z egzemplarzy należał do Anthei Turner, znanej brytyjskiej prezenterki telewizyjnej.
-
MG TB Midget o numerze TB0415 trafił do Nowej Zelandii tuż przed wojną i przez wiele lat był użytkowany przez Sybil Lupp – legendarną kierowczynię rajdową i jedną z pierwszych kobiet-mechaników w kraju.
-
Silnik XPAG zastosowany w modelu TB okazał się tak udany, że po wojnie wykorzystano go również w modelach MG TC i TD, które stały się światowym sukcesem eksportowym marki.
Podsumowanie
MG TB Midget z 1939 roku to kwintesencja brytyjskiego stylu sprzed II wojny światowej – kompaktowy, lekki i zwinny roadster, który łączy w sobie elegancję, sportowego ducha i inżynierską precyzję. Produkowany w zaledwie 379 egzemplarzach, jest dziś nie tylko rzadkim klasykiem, ale i symbolem epoki, w której motoryzacja była sztuką.
Źródła: Wikipedia (MG T-Type, MG TB), Secret-Classics, Supercars.net, Classicargarage.com, Hyman Ltd., MG Car Club UK, Sportscar2.com
MG TB Midget (1939) – The British Roadster That Stood the Test of Time
Introduction
The MG TB Midget, introduced in 1939, was the successor to the MG TA. This classic two-seater sports car with rear-wheel drive represented the essence of British engineering and style just before World War II. Despite its short production run, the MG TB has earned a place in history as one of the most desirable MG models ever built.
Technical Specifications
-
Engine: Inline 4-cylinder, 1,250 cm³
-
Power: 50–55 HP at around 5,200 rpm
-
Top speed: approx. 140 km/h (87 mph)
-
Transmission: 4-speed manual (synchromesh on 2nd, 3rd, and 4th gears)
-
Drive: Rear-wheel drive (RWD)
-
Production: Around 379 units
The TB was the last pre-war representative of MG’s “T-Type” series. It introduced the new XPAG engine, which offered better performance and refinement compared to earlier models.
Design and Construction
The MG TB Midget was a traditional roadster built on a steel chassis with a lightweight body made from a combination of wood and metal. The long bonnet, short rear section, and upright grille gave it an elegant, sporty character.
In addition to the standard open-top version, a Tickford Drop-Head Coupé was also available — a luxurious, soft-top version produced by the coachbuilder Salmons & Sons. These models are now among the rarest and most valuable MG classics in existence.
Prices and Collectability
Due to its very limited production, the MG TB Midget is one of the most sought-after MG collector cars today.
Approximate market values:
-
2025: Example sold for $84,700 USD
-
2019: Valued between €95,000 and €115,000
-
2008: Auction results reached $120,000–$140,000 USD
-
2025 (Europe): Prices start from around €53,900
The TB Midget not only impresses with its timeless design and history but also serves as a solid investment in the world of classic cars.
Famous Owners and Trivia
-
One MG TB Midget was owned by Anthea Turner, the well-known British television presenter.
-
Another example, chassis number TB0415, was shipped to New Zealand before World War II and owned by Sybil Lupp — a legendary rally driver and one of the country’s first female mechanics.
-
The XPAG engine proved so successful that MG continued to use it after the war in the MG TC and TD, which became huge export successes and helped establish MG’s global reputation.
Summary
The 1939 MG TB Midget embodies the spirit of pre-war British motoring — a compact, lightweight, and agile roadster that perfectly blends elegance, sportiness, and engineering precision. With only 379 examples produced, it stands today as not only a rare collector’s item but also a true symbol of an era when automobiles were built as works of art.


















