
Historia powstania. W latach 30. XX wieku czechosłowacka marka Wikov należała do najbardziej innowacyjnych producentów samochodów w Europie Środkowej. W 1931 roku światło dzienne ujrzał niezwykły projekt – Wikov 35 „Kapka”, którego nazwa oznacza „kropla”. To właśnie aerodynamika była kluczem do stworzenia tego modelu. Inżynierowie wzorowali się na nowoczesnych badaniach oporu powietrza, chcąc zbudować samochód, który wyróżniałby się nie tylko stylistyką, ale i osiągami.
Konstrukcja i dane techniczne
Wikov 35 „Kapka” został oparty na podwoziu modelu Wikov 35, produkowanego od 1931 roku. Największą rewolucją była karoseria – smukła, opływowa, przypominająca kroplę wody. Był to jeden z pierwszych samochodów w Europie z tak wyraźnie aerodynamiczną linią nadwozia.
Pod maską znajdował się czterocylindrowy silnik rzędowy OHC o pojemności 1740 cm³, który rozwijał moc około 35 KM. Dzięki niewielkiej masie pojazdu i lepszej aerodynamice, samochód osiągał prędkość maksymalną około 100–105 km/h, co w latach 30. było wynikiem imponującym dla auta klasy średniej.
Innowacje i znaczenie
Największą wartością Wikova 35 „Kapka” było połączenie nowoczesnego designu z praktycznością. Aerodynamiczna karoseria obniżała zużycie paliwa i pozwalała na wyższe prędkości niż tradycyjne samochody z tego okresu. Warto pamiętać, że auto powstało na długo przed głośnymi aerodynamicznymi eksperymentami takich marek jak Tatra czy Mercedes.
Produkcja i rzadkość
Model Wikov 35 był produkowany w ilości około 150 sztuk, lecz wersja „Kapka” powstała w zaledwie kilku egzemplarzach – szacuje się, że między 3 a 6. To sprawia, że dziś jest jednym z najbardziej unikatowych samochodów w historii czechosłowackiej motoryzacji. Zachowały się tylko pojedyncze egzemplarze, które można zobaczyć w muzeach i prywatnych kolekcjach.
Wikov – marka, która wyprzedziła swoją epokę
Firma Wikov działała w latach 1924–1940 i produkowała samochody osobowe, ciężarowe i traktory. Modele takie jak Wikov 7/28 czy Wikov 35 pokazywały, że Czechosłowacja potrafiła konkurować z konstrukcjami niemieckimi i francuskimi. „Kapka” była najbardziej futurystycznym projektem tej marki i do dziś uchodzi za ikonę innowacyjności.
Wartość kolekcjonerska
Ze względu na ekstremalną rzadkość i pionierskie znaczenie, Wikov 35 „Kapka” należy do najcenniejszych samochodów z Europy Środkowej lat 30.. Na rynku aukcyjnym nie pojawił się od dekad, ale porównując go z aerodynamicznymi Tatrami 77 czy prototypami Mercedesa i Bugatti, można oszacować jego wartość na 1,5–3 mln euro. Dla kolekcjonerów i muzeów to prawdziwy skarb, którego znaczenie historyczne znacznie przewyższa samą cenę.
Podsumowanie
Wikov 35 „Kapka” z 1931 roku to wyjątkowy samochód, który łączył nowoczesne rozwiązania techniczne z niepowtarzalnym stylem. Był pionierem aerodynamiki w motoryzacji, a jego unikalność i rzadkość czynią go dziś niezwykle cennym zabytkiem. To dowód, że nawet niewielcy producenci potrafili wyprzedzać swoją epokę i tworzyć projekty, które do dziś budzą zachwyt.
Wikov 35 “Kapka” – the Aerodynamic Legend from 1931
History of Creation
In the 1930s, the Czechoslovak brand Wikov was among the most innovative car manufacturers in Central Europe. In 1931, an extraordinary project was unveiled – the Wikov 35 “Kapka”, whose name means “drop.” Aerodynamics was the key factor in designing this model. Engineers were inspired by modern research on air resistance, aiming to build a car that stood out not only for its styling but also for its performance.
Design and Technical Data
The Wikov 35 “Kapka” was based on the chassis of the Wikov 35, produced from 1931. The biggest revolution was the bodywork – sleek, streamlined, and resembling a water drop. It was one of the first cars in Europe with such a distinctly aerodynamic body shape.
Under the hood sat a four-cylinder inline OHC engine with a displacement of 1740 cm³, producing around 35 hp. Thanks to the car’s light weight and improved aerodynamics, it could reach a top speed of about 100–105 km/h, which was an impressive result for a mid-class car in the 1930s.
Innovations and Significance
The greatest value of the Wikov 35 “Kapka” lay in combining modern design with practicality. The aerodynamic bodywork reduced fuel consumption and allowed higher speeds than traditional cars of that era. It is worth remembering that the car was created long before the famous aerodynamic experiments by brands such as Tatra or Mercedes.
Production and Rarity
The Wikov 35 was produced in about 150 units, but the “Kapka” version was built in only a handful of examples – estimated at between 3 and 6. This makes it one of the rarest cars in the history of Czechoslovak motoring. Only a few examples have survived, which can be seen in museums and private collections.
Wikov – a Brand Ahead of Its Time
Wikov operated between 1924 and 1940, producing passenger cars, trucks, and tractors. Models such as the Wikov 7/28 and Wikov 35 showed that Czechoslovakia was able to compete with German and French designs. The “Kapka” was the most futuristic project of this brand and is still considered an icon of innovation.
Collector’s Value
Due to its extreme rarity and pioneering significance, the Wikov 35 “Kapka” is one of the most valuable cars from 1930s Central Europe. It has not appeared at auction for decades, but when compared with aerodynamic Tatras 77 or prototypes from Mercedes and Bugatti, its value can be estimated at €1.5–3 million. For collectors and museums, it is a true treasure whose historical importance goes far beyond its price.
Summary
The Wikov 35 “Kapka” from 1931 is a unique car that combined modern technical solutions with an unmistakable style. It was a pioneer of aerodynamics in the automotive industry, and its uniqueness and rarity make it an extremely valuable classic today. It is proof that even small manufacturers could be ahead of their time and create projects that continue to inspire admiration.