Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Zamiłowanie do zabytkowej motoryzacji narodziło się przypadkiem, kiedy pierwszy raz jako dziecko w latach 90-tych spotkałem na ulicy Garbusa. Od tamtego czasu zaczęły mnie fascynować auta z dawnych lat, których teraz już nie ma na ulicach.
Dlaczego interesujesz się takim autem?
Garbus 1200 rok 1958* z gwiazdką, ponieważ wizualnie mój egzemplarz został odrestaurowany przez poprzedniego właściciela na model z lat 70-siątych. To było możliwe dzięki konstrukcji jaką ma Garbus. Rama samonośna pozwala przykręcić coś np. z innego rocznika czy modelu.
Zainteresowanie tym samochodem, to była miłość od pierwszego wejrzenia. W zeszłym roku wytatuowałem sobie go na lewej ręce. W wieku 7-8 lat pierwszy raz w życiu zobaczyłem na ulicy jadącego Garbusa, który już wtedy zrobił na mnie ogromne wrażenie swoimi kształtami oraz niesamowicie głośnym wydechem. Było to wspaniałe przeżycie i obiecałem sobie, że kiedyś takiego kupie :).
Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Tego Garbuska upatrzyłem sobie w 2019 roku, mieszkając jeszcze w Anglii (Bournemouth), ale już w myślach miałem plan powrotu do Polski (po 7 latach mieszkania za granicą).
Postanowiłem, że po powrocie spełnię jedno ze swoich marzeń z lat dzieciństwa i kupię sobie Garbuska, który będzie również zarabiał na siebie (wynajmując go na różne okazje). Niech inne osoby też cieszą się starą motoryzacją. Długo nie szukałem. W oko wpadł mi właśnie ten czerwony Volkswagen od razu. Wiedziałem, że warto by go było chociaż zobaczyć, jednak znajdował się on w Warszawie, czyli 1114 km od mojego miasta, w którym wtedy mieszkałem. Postanowiłem chociaż zadzwonić do właściciela i porozmawiać o Garbusku.
Właściciel na szczęście zgodził się zarezerwować auto, bym miał szansę go zobaczyć. Po miesiącu od rozmowy z właścicielem miałem już wysłane wszystkie swoje rzeczy do Polski i siedziałem w samolocie lecącym do Warszawy, by tam spotkać się pierwszy raz z Garbuskiem.
Po oględzinach nie miałem żadnych wątpliwości. Kupiłem go bez wahania. Potem wróciłem nim do rodzinnego miasta – Bydgoszczy.
Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Tak jak wspomniałem wcześniej, Garbusek wizualnie jest młodszy. Dodatkowo jest dołożony szyberdach od Golfa 1, chromowane progi, radio ze współczesnymi udogodnieniami, stylizowane na retro, dodatkowo ma założone głośne fanfary na różne uroczystości.
Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Garbusek został odrestaurowany w 2006 roku przez poprzedniego właściciela, który dostał go od ojca na 18-ste urodziny. Od czasu, kiedy go posiadam, zrobiłem na zamówienie podsufitkę i wykonuję przy nim różne, drobne prace.
Przez ponad 2 lata użytkowania nie było żadnej awarii, więc nie było co naprawiać. Wymieniałem tylko filtry, pasek, olej, uszczelki.
W tym roku robiłem tzw. kosmetykę silnika, wygłuszyłem komorę silnika, wymieniłem rury powietrza, pomalowałem całość specjalną farbą.
Ile kosztowały prace remontowe?
Podsufitka u tapicera kosztowała 1500 zł. Aby ją zdemontować trzeba było wyjąć szybę tylną oraz przednią, która niestety pękła podczas demontażu. Uszczelki, paski, filtry, to groszowe sprawy.
Jakie ma zalety, wady?
Zalety to na pewno super wygląd. Ten samochód nigdy mi się nie znudzi. Uwielbiam nim jeździć. Silnik jest bardzo elastyczny, daje dużo radości z jazdy. Oczywiście dźwięk tego silnika sprawia, że chce się nim jeździć z otwartym oknem i wyłączonym radiem. A wady: układ kierowniczy troszeczkę mało stabilny na polskich drogach.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Można demontować nadwozie pojazdu dzięki odkręceniu 16 śrub. Przednie zawieszenie tzw. rurowisko spotykane w starszych modelach Garbusa, nie spotykane już w dzisiejszych samochodach.
Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Staram się przynajmniej raz w tygodniu poza sezonem. W sezonie częściej wyjeżdża na wesela, zloty, sesje zdjęciowe. Jest praktyczny, mógłbym jeździć na co dzień, jednak dzisiaj na ulicy wzbudza tyle zainteresowania, co jadące Ferrari dlatego jest się na celowniku aparatów i osób, które chcą zadać kilka pytań, czy też zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Nie jest zbyt drogi w utrzymaniu. Filtr oleju, uszczelki: to koszt około 100-150 zł. Olej: 2,3 l wchodzi do mojego 1200. Spalanie przy sportowym wkładzie filtra to około 5-6 litrów na 100 kilometrów (na trasie), w mieście 7 litrów.
Jaka jest dostępność części zamiennych?
Dostępność części jest dosyć duża. Kilka osób w Polsce sprzedaje oryginalne części do Garbusów. Najbardziej popularna strona to Garbusy.pl, ale najlepiej poszukać części również na forach czy grupach na Facebooku. Tam jest wiele osób z doświadczeniem i również można dostać części używane w dobrym stanie.
Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Garaż specjalnie kupiony dla Garbuska. Niestety tylko blaszak z braku możliwości postawienia murowanego garażu, ale może kiedyś się uda .
Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Tak jeżdżę na zloty. Lubię klimat takich imprez. Można pochwalić się swoimi maszynami oraz poznać ciekawych ludzi. Szkoda, że te imprezy tak szybko się kończą.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Bydgoskie Klasyki.
Komu polecasz to auto?
Każdej osobie, która marzy o ponadczasowym, kultowym aucie, którym można jeździć każdego dnia.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Na pewno, aby sprawdzić stan podłogi / zawieszenia oraz jak sprawuje się silnik. Jeżeli komuś zależy na zgodności z oryginałem, to najlepiej zabrać na oględziny osobę, która się zna na Garbuskach.
Inne ciekawostki?
Lusterko fabrycznie tylko z lewej strony. Silnik z tyłu zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche, typu boxer, chłodzony powietrzem. Napęd na tył.
Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto?
Skupiam się na Garbusku, ale chciałbym również Warszawę M20.
Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Sebastian Wiśniewski
Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.
Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/